› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Spikningar, vad beror de på?
- Detta ämne har 7 svar, 1,123 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av
Snowman.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2006 kl. 20:01 #3236
Snowman
DeltagareHalloj!.
Tänkte höra med er om jag bör vara orolig att nåt inte står rätt till här…
Jag har en GT -00 med ECUTEK2, 3″ och Pipercross öppet filter (ska bytas mot original box nästa vecka) samt 255 l/h Walbro soppapump. Den här konfigurationen har jag fått för mig är ganska ”safe” att köra omkring med i Subban som används som en rolig åretrunt vardagsbil 🙂MEN:
Knocklinken har blinkat ett par gånger (typ 2-3 gånger) och tänt DEN RÖDA dioden *BRRRR*.. Jag är inte typen som håller stumt jämt o ständigt, men ibland har man bråttom, och ibland är det kul att visa polarens KTM LC4 vart skåpet ska stå 😉 Kan ju nämna i förbifarten att bilen dragit c:a 1,2 – 1,3 liter/mil i snitt blandad körning med många kallstarter och mycket fram o tillbaka till jobbet och i stan, vilket borde visa att den inte gått superhårt alltid 😉
Jag har ett par funderingar på vad spikningnarna kan bero på:
1. En gång hände det när det busades lite på en snöig parkering. Då byggs det upp värme i motorrumet = varm luft i insuget = spikningar?
2. Den andra gången var efter att bilen stått avstängd i typ 3 minuter och därefter startades och gasades på tämligen omgående = varm luft kan finnas kvar i motorrumet = spikningar?
3. Idag då, bilen stått still i c:a 15 minuter (varm motor), därefter åktes det iväg nån kilometer eller så, och sen skulle polarens LC4 få smaka, och DÅ blinkade det rött på 2:an under full acceleration och man hörde faktiskt att det spikade till i motorn. Det var klart och kallt ute, c:a 3-5 minusgrader, alltså optimalt med syre i luften.
Kan det vara så att motorn fick i sig för mycket syre = snål blandning = spikning?Råd är välkomna på vad det kan bero på och om det är extremt livsfarligt att det spikar på det här viset? Är det lika bra att se fram emot en 45000:- motorrenovering snart? 😉
Annars kan jag säga att Imprezan är underbart rolig och bra på alla vis.
Oj vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa 🙂
MVH
Markus20 mars, 2006 kl. 20:21 #57341Kvarnis
DeltagareKan beror på mänder av skaer, maf’n kan börja var på g att rasa, dvs den läser fel soppa blandning.
Enklast vore dock att logga bilen med DD för att få reda på eakt svar.
Om bilen står still så värmewr du upp ic’n och om du kliver på direkt så kan den helt enkelt inte kyla luften.
DU säger även tec 2/3….är det en ommpat box lr en färdig mapp du fått
Finns mängder med saker som kan strula bäst är att logga med dd alt. ta bilen till Jrm och låta dom titta på mappen.
Är iregle tändning/soppa/laddryck som inte lirar om allt annat är ok dvs
20 mars, 2006 kl. 20:24 #57340Janne248
DeltagareKänns som den här tråden handlar om motor så den flyttas till rätt plats vilket är Drivlinan (Motor, avgassystem, växellådan, luftfilter o.s.v. )
20 mars, 2006 kl. 21:40 #57343Snowman
DeltagareHej!
Ja, det kanske är så att man bör vänta med att trycka på ordentligt när bilen stått o värmt på sig lite då.. Jag körde ju iofs nån kilometer idag, men det kanske inte räcker…Den är ECUTEK 2 mappad, alltså boxen är ivägskickad till England om jag fattat det hela rätt.. Den är inte individuellt mappad alltså.
Om det hjälper er nåt så är bilen Regionsansvarig SYD’s, alltså Down_The_drain’s gamla bil. Då kanske ni vet vilken bil jag pratar om 🙂
Vad menas med DD och MAF som du pratade om?
MVH
Markus20 mars, 2006 kl. 21:59 #57339SecretAgentMan
DeltagareDD = DeltaDash – ett dataprogram att logga värden ur insprutningen med, finns hos Ecutek-åf (JRM).
MAF = Luftmassemätare, kritisk liten rackare, känslig för yttre påverkan, och kan bli halvvissen utan att trigga check engine.
Jag skulle ta hjälp av JRM för att kolla det i alla fall, om inte annat för att få lite grepp på vad det kan vara, har det grejats med laddtrycksstyrningen med någon ventil eller annat kul (och vad laddar den?)?
/J – hur var det nu, är Snowman även känd som Kotten, eller var det Kottens polare? 😀
21 mars, 2006 kl. 07:41 #57344Snowman
DeltagareJa, jag får väl ta en tripp till JRM o se om man ska mappa den oxå.. Det är inte pillrat nåt med laddtrycksstyrningen, bara ECUTEK 2. Den laddar 1,2 som max och allt annat verkar bra. Förutom det öppna filtret då, som jag är skeptisk till och som kommer bytas till originalbox och originalfilter på måndag i samband med 6250 mila service och kamremsbyte.
Jag får väl ta och monitorera det där lite mer och se om det kommmer igen. Och vänta med o gasa tills IC:n har fått ordentligt med luft efter att den stått still ett tag. Osv. osv…
Det bööör väl inte vara några problem med den setup jag har eller?!?
Jag är Kottens polare, ja 🙂
MVH
Markus21 mars, 2006 kl. 08:31 #57342down_the_drain
Deltagarejasså, fått den röda att blinka fler gånger? konstigt,fick den aldrig att blinka.Bara den oranga blinkade till en gång.Men sen inget mer.Verka va att vi har lite olika körstilar;)Den ger juh lite fel soppa/luft blandning med den öppna dumpen.men det lär juh fixa sig med en ny mappningen.
/P
21 mars, 2006 kl. 16:07 #57345Snowman
DeltagareHehe.. Ja gasfoten kan ju vara olika tung 🙂
Öppna dumpen verkar ju ge lite fett med soppa vid gassläpp som ger sköna smällar, men det gör nog inget..Det som jag oroar mig för är vid fullgas, det är då jag fått dessa blink. Men det KAN ju bero på att IC:n är lite kinkig för värme efter att bilen stått still ett tag. Hoppas det.. Det har ju trots allt bara hänt vid tillfällen då man kan misstänka att det varit ganska varmt i motorrummet. Ska nog vänta lite med att trycka på vid såna tillfällen. Sen kanske original luftboxen hämtar luften på ett annat sätt, inte direkt från motorrummet som det öppna filtret gör. Det får jag reda på på måndag!
Vanligtvis ser jag ingen mening med att golva pedalen, det drar iväg mer än väl ”vardags”-bra vid 1/3 till 1/2 gas tycker jag 🙂
Fått Ådin än?
MVH
Markus -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.