› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpråd Impreza Wrx 01
- Detta ämne har 3 svar, 1,229 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2014 kl. 22:01 #32398
Zibs
DeltagareTjena! Jag har ska köpa en ny året om bil. Jag är väldigt sugen på en impreza då det har vart en drömbil sedan barndomen! Jag har en budget på max 80k och har sett att man kan få tag i Impreza WRX runt 01 med den budgeten. Jag kan inte så mycket om Subaru så jag undrar då om detta är en pålitlig och bra året om bil? Kända fel,barnsjukdomar? Se upp för om jag åker och kollar på en? Komfort? Kan man få en bra för 80 tusen?
Som ni ser vet jag inte mycket om bilen, så bomba med tips nu! 🙂
MVH
24 maj, 2014 kl. 05:02 #269020kamikaze
DeltagareHej och välkommen till forumet
Det är klart att du ska köpa Subaru, det första jag kom att tänka på när du säger att du ska ha den som året runt bil är att hitta ett exemplar som inte är skruvat/trimmat för mycket, byta avgas räknas knappast. Dom som är i relativt oskruvat skick har en tendens till att krångla mindre men eftersom det är en bil som har 13 år på nacken så kan det säkert dyka upp problem.
Karossmodellen innan 94-00 har nästan alla rost i hjulhusen bak och en stor del även fram vet inte om det är samma på 01 och framåt men kan ju kolla.
Kamrem byts var 10000 mil/ 4 år beroende på vad som inträffar först, det är ingen katastrof om det går över tiden men gummi föråldras även om man inte kör bilen så varför chansa (servicekostnad ca 10000)
Lite knak och knek är det i Subarukarosserna av tidigare årsmodell och även högt vägljud så förvänta dig ingen knäpptyst tillvaro.
Finns laddtrycksmätare i bilen så ska en orginal WRX ligga på 0.9 bar kanske peaka lite grann uppåt men laddar den 1.2 el över så är det något gjort med maskinen och då får vi hoppas att den är mappad och inte chippad, om du lyfter på mattan vid passagerarsidan fram och skruvar bort det plåtlocket som sitter där så ser du ECUn (styrboxen), hänger det en fristående krunka inskarvad i kabelmattan som det står Superchip eller liknande på så skulle jag dragit öronen åt mig. Standard trim på sånna här är avgas och mappning och i samband med det kan laddtrycket ökas men då ser man till att även justera bränslet, det ett chip gör är bara att lura ECUn att motorn laddar mindre än va den gör och på så sätt kan man ställa upp laddtrycket men då kompenserar inte ECUn med bränsle till det höjda laddtrycket vilket är mindre bra
Annars provkör känn och kläm och lyssna lite med tidigare ägare va det är för en filur så får man ganska snart en bild och känsla av hur bilen är vårdad sen tidigare, bara för att den är modifierad innebär inte det per automatik ras bakom nästa krök
Lycka till och välkommen med en medlemsansökan när köpet är klart
24 maj, 2014 kl. 11:24 #269022Zibs
DeltagareHej och välkommen till forumet
Det är klart att du ska köpa Subaru, det första jag kom att tänka på när du säger att du ska ha den som året runt bil är att hitta ett exemplar som inte är skruvat/trimmat för mycket, byta avgas räknas knappast. Dom som är i relativt oskruvat skick har en tendens till att krångla mindre men eftersom det är en bil som har 13 år på nacken så kan det säkert dyka upp problem.
Karossmodellen innan 94-00 har nästan alla rost i hjulhusen bak och en stor del även fram vet inte om det är samma på 01 och framåt men kan ju kolla.
Kamrem byts var 10000 mil/ 4 år beroende på vad som inträffar först, det är ingen katastrof om det går över tiden men gummi föråldras även om man inte kör bilen så varför chansa (servicekostnad ca 10000)
Lite knak och knek är det i Subarukarosserna av tidigare årsmodell och även högt vägljud så förvänta dig ingen knäpptyst tillvaro.
Finns laddtrycksmätare i bilen så ska en orginal WRX ligga på 0.9 bar kanske peaka lite grann uppåt men laddar den 1.2 el över så är det något gjort med maskinen och då får vi hoppas att den är mappad och inte chippad, om du lyfter på mattan vid passagerarsidan fram och skruvar bort det plåtlocket som sitter där så ser du ECUn (styrboxen), hänger det en fristående krunka inskarvad i kabelmattan som det står Superchip eller liknande på så skulle jag dragit öronen åt mig. Standard trim på sånna här är avgas och mappning och i samband med det kan laddtrycket ökas men då ser man till att även justera bränslet, det ett chip gör är bara att lura ECUn att motorn laddar mindre än va den gör och på så sätt kan man ställa upp laddtrycket men då kompenserar inte ECUn med bränsle till det höjda laddtrycket vilket är mindre bra
Annars provkör känn och kläm och lyssna lite med tidigare ägare va det är för en filur så får man ganska snart en bild och känsla av hur bilen är vårdad sen tidigare, bara för att den är modifierad innebär inte det per automatik ras bakom nästa krök
Lycka till och välkommen med en medlemsansökan när köpet är klart
Tackar för härlig information. Nu blir det bara att leta upp rätt exemplar! 🙂
24 maj, 2014 kl. 13:45 #269021Patrick P931
DeltagareLeta ordentligt och se om du inte hittar en STi. Då får du de flesta av uppgraderingarna du kommer att vilja göra.
Du kanske får köra högerstyrt, men det är nog värt det. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.