› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › turboras? impreza type r v6
- Detta ämne har 15 svar, 1,644 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2014 kl. 21:37 #32508
karlberg
DeltagareTjenare alla!
Va uppe på JRM igår och fick bilen mappar,
Körde hem bilen och åkte ut och körde lite streetrace.
Körde 4-5 repor ställde bilen och gick och tittade på racen, skulle åka därifrån ca 30 minuter senare, startar bilen och de bolmar ut blå rök.
Låter den stå på tomgång och de ryker men går fint på tomgång. Läcker ingen olja någonstans och de slutar inte ryka när man öppnar oljerika (tänker på om de skulle vara ventilationen)Turbon har vinit lite och laddat ca 1.4 innan
Nu helt plötsligt laddar den bara ca 0.7.
Motorn är nyrenoverad så tror inte de är kolvringarna.
Är de lättast att ta bort downpipe och kolla eller ska man ta bort på insugssidan?
Någon som möjligtvis har en vf29 turbo liggande?
Eller en liknande turbo så man inte behöver mappa om bilen efter bytet, pengar växer inte på träd efter mappning och Motorrenovering?19 juni, 2014 kl. 06:11 #270110TomK
DeltagareLät du den stå på tomgång nån minut innan du stängde av den?
Den ska inte rasa för det
19 juni, 2014 kl. 07:34 #270108Fricke.w
DeltagarePlocka bort Down pipe och kolla där du och även hur mycket olja du har runt avgas impeler och hus.
Kör du hög trycks/flödes olje pump efter renoveringen på motorn?
Och har du även tagit bort de lilla oljefiltret till turbon?
Lyckades även jag trycka ur tättningarna på min APS ss45 turbo, ganska omgående efter mappning, men hade inge problem med laddtrycket för den sakens skull vad jag kan minnas.19 juni, 2014 kl. 08:05 #270115karlberg
DeltagarePlocka bort Down pipe och kolla där du och även hur mycket olja du har runt avgas impeler och hus.
Kör du hög trycks/flödes olje pump efter renoveringen på motorn?
Och har du även tagit bort de lilla oljefiltret till turbon?
Lyckades även jag trycka ur tättningarna på min APS ss45 turbo, ganska omgående efter mappning, men hade inge problem med laddtrycket för den sakens skull vad jag kan minnas.Jag kör med en 12mm pump efter renoveringen, har inte tagit bort något filter :/
19 juni, 2014 kl. 09:30 #270111kleinis
DeltagareBorde ladda ändå tycker jag, kolla alla tryckrör innan spjällhuset mm
Vad laddar du o vad för effekt ?
19 juni, 2014 kl. 16:31 #270116karlberg
DeltagareBorde ladda ändå tycker jag, kolla alla tryckrör innan spjällhuset mm
Vad laddar du o vad för effekt ?
Laddar ca 1.4 och har 324 i motorn och 254 på hjulen
Vart sitter spjället och vevhventilationen på en boxer?
19 juni, 2014 kl. 21:11 #270112kleinis
DeltagareLaddar ca 1.4 och har 324 i motorn och 254 på hjulen
Vart sitter spjället och vevhventilationen på en boxer?
spjället är de där som öppnar sig när man gasar 😉 de sitter på insuget
vevhusventen sitter 1 på varje ventilkåpa, sen är de 1 avluftning från blocket de sitter bakom insuget på samma sida som turbon.
är de du som renoverat motorn eller vem har gjort de ?
vänta 1,4 bar o inte mer än 254 på hjulen ? körde 1,25 bar med vf36an o 255 whp vissrerligen bak men din turbo är ju större väll 😉
19 juni, 2014 kl. 22:39 #270117karlberg
Deltagarespjället är de där som öppnar sig när man gasar 😉 de sitter på insuget
vevhusventen sitter 1 på varje ventilkåpa, sen är de 1 avluftning från blocket de sitter bakom insuget på samma sida som turbon.
är de du som renoverat motorn eller vem har gjort de ?
vänta 1,4 bar o inte mer än 254 på hjulen ? körde 1,25 bar med vf36an o 255 whp vissrerligen bak men din turbo är ju större väll 😉
Tycker med de lät väldigt lite, men rummet va varmt och tmic, kan väl varit så ”lite” pga att turbon redan va dålig :/??
Det är Autotech i Trollhättan som har renoverat den
20 juni, 2014 kl. 04:44 #270109Christian S
DeltagareTycker med de lät väldigt lite, men rummet va varmt och tmic, kan väl varit så ”lite” pga att turbon redan va dålig :/??
kan det mycket väl vara, fick bara ut ca 300hk med min orginal turbo. när min orginal turbo sa upp sig så rök det ingenting men den vägrade ladda mer än 0.9 oavsett vad man gjorde och den spoolade rätt segt, när jag kände på axeln så glappade det rätt bra.
20 juni, 2014 kl. 10:25 #270107Turbovin
DeltagareMin bil bromsade 330hk med TMIC och annat grenrör en gång i tiden. Detta med frisk VF28 så man ska inte förvänta sig några fantastiska siffror utan FMIC.
20 juni, 2014 kl. 15:58 #270118karlberg
Deltagarekan det mycket väl vara, fick bara ut ca 300hk med min orginal turbo. när min orginal turbo sa upp sig så rök det ingenting men den vägrade ladda mer än 0.9 oavsett vad man gjorde och den spoolade rätt segt, när jag kände på axeln så glappade det rätt bra.
Ska försöka dra ner downpipen på söndag och se om det är glapp :/
Måste bara hitta ett garage i närheten av Göteborg, skönare att ligga inomhus har tyvärr bara förvaringsgarage22 juni, 2014 kl. 00:31 #270119karlberg
DeltagareHade loss luftintagsslangen idag och den råkade gå sönder så vibestämmde oss för att plocka loss hela turbon!
Var olja överallt!
Intercoolern, luftfiltret, downpipen,
Men kan inte påstå att de var massor av glapp i turbon,?
Vad mer kan de bero på att det är olja överallt?
Som man endå kan tittanär man har de nere,22 juni, 2014 kl. 09:09 #270113kleinis
DeltagareHade loss luftintagsslangen idag och den råkade gå sönder så vibestämmde oss för att plocka loss hela turbon!
Var olja överallt!
Intercoolern, luftfiltret, downpipen,
Men kan inte påstå att de var massor av glapp i turbon,?
Vad mer kan de bero på att det är olja överallt?
Som man endå kan tittanär man har de nere,är de olja i DP är de nog turbo ras, är de olja på insugssidan bara är de troligtvis motorn då vevhusventelationen går in innan turbon (oftast om man inte har byggt om till öppet)
mätte ni mottryck när ni mappa ?
22 juni, 2014 kl. 20:44 #270120karlberg
DeltagareTja 😉 var inte med vid själva mappningen efter som JRM hade bilen i ca 17 h :/
Fick bytt turbon idag iallafall ryker fortfarande lite men betydligt mindre :/
Finns de någon smidig guide hur man enklast kollar upp och rengör vevhusventilationen?
22 juni, 2014 kl. 21:11 #270106Pirre
DeltagareHej,
En fråga bara. Har du kollat med Autotech/JRM om vad det kan vara då det är de som renoverat/mappat den? 🙂
// Henrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.