SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor turboras? impreza type r v6

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32508
    karlberg
    Deltagare

      Tjenare alla!
      Va uppe på JRM igår och fick bilen mappar,
      Körde hem bilen och åkte ut och körde lite streetrace.
      Körde 4-5 repor ställde bilen och gick och tittade på racen, skulle åka därifrån ca 30 minuter senare, startar bilen och de bolmar ut blå rök.
      Låter den stå på tomgång och de ryker men går fint på tomgång. Läcker ingen olja någonstans och de slutar inte ryka när man öppnar oljerika (tänker på om de skulle vara ventilationen)

      Turbon har vinit lite och laddat ca 1.4 innan

      Nu helt plötsligt laddar den bara ca 0.7.

      Motorn är nyrenoverad så tror inte de är kolvringarna.

      Är de lättast att ta bort downpipe och kolla eller ska man ta bort på insugssidan?

      Någon som möjligtvis har en vf29 turbo liggande?
      Eller en liknande turbo så man inte behöver mappa om bilen efter bytet, pengar växer inte på träd efter mappning och Motorrenovering?

      #270110
      TomK
      Deltagare

        Lät du den stå på tomgång nån minut innan du stängde av den?

        Den ska inte rasa för det

        #270108
        Fricke.w
        Deltagare

          Plocka bort Down pipe och kolla där du och även hur mycket olja du har runt avgas impeler och hus.
          Kör du hög trycks/flödes olje pump efter renoveringen på motorn?
          Och har du även tagit bort de lilla oljefiltret till turbon?
          Lyckades även jag trycka ur tättningarna på min APS ss45 turbo, ganska omgående efter mappning, men hade inge problem med laddtrycket för den sakens skull vad jag kan minnas.

          #270115
          karlberg
          Deltagare

            Plocka bort Down pipe och kolla där du och även hur mycket olja du har runt avgas impeler och hus.
            Kör du hög trycks/flödes olje pump efter renoveringen på motorn?
            Och har du även tagit bort de lilla oljefiltret till turbon?
            Lyckades även jag trycka ur tättningarna på min APS ss45 turbo, ganska omgående efter mappning, men hade inge problem med laddtrycket för den sakens skull vad jag kan minnas.

            Jag kör med en 12mm pump efter renoveringen, har inte tagit bort något filter :/

            #270111
            kleinis
            Deltagare

              Borde ladda ändå tycker jag, kolla alla tryckrör innan spjällhuset mm

              Vad laddar du o vad för effekt ?

              #270116
              karlberg
              Deltagare

                Borde ladda ändå tycker jag, kolla alla tryckrör innan spjällhuset mm

                Vad laddar du o vad för effekt ?

                Laddar ca 1.4 och har 324 i motorn och 254 på hjulen

                Vart sitter spjället och vevhventilationen på en boxer?

                #270112
                kleinis
                Deltagare

                  Laddar ca 1.4 och har 324 i motorn och 254 på hjulen

                  Vart sitter spjället och vevhventilationen på en boxer?

                  spjället är de där som öppnar sig när man gasar 😉 de sitter på insuget

                  vevhusventen sitter 1 på varje ventilkåpa, sen är de 1 avluftning från blocket de sitter bakom insuget på samma sida som turbon.

                  är de du som renoverat motorn eller vem har gjort de ?

                  vänta 1,4 bar o inte mer än 254 på hjulen ? körde 1,25 bar med vf36an o 255 whp vissrerligen bak men din turbo är ju större väll 😉

                  #270117
                  karlberg
                  Deltagare

                    spjället är de där som öppnar sig när man gasar 😉 de sitter på insuget

                    vevhusventen sitter 1 på varje ventilkåpa, sen är de 1 avluftning från blocket de sitter bakom insuget på samma sida som turbon.

                    är de du som renoverat motorn eller vem har gjort de ?

                    vänta 1,4 bar o inte mer än 254 på hjulen ? körde 1,25 bar med vf36an o 255 whp vissrerligen bak men din turbo är ju större väll 😉

                    Tycker med de lät väldigt lite, men rummet va varmt och tmic, kan väl varit så ”lite” pga att turbon redan va dålig :/??

                    Det är Autotech i Trollhättan som har renoverat den

                    #270109
                    Christian S
                    Deltagare

                      Tycker med de lät väldigt lite, men rummet va varmt och tmic, kan väl varit så ”lite” pga att turbon redan va dålig :/??

                      kan det mycket väl vara, fick bara ut ca 300hk med min orginal turbo. när min orginal turbo sa upp sig så rök det ingenting men den vägrade ladda mer än 0.9 oavsett vad man gjorde och den spoolade rätt segt, när jag kände på axeln så glappade det rätt bra.

                      #270107
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Min bil bromsade 330hk med TMIC och annat grenrör en gång i tiden. Detta med frisk VF28 så man ska inte förvänta sig några fantastiska siffror utan FMIC.

                        #270118
                        karlberg
                        Deltagare

                          kan det mycket väl vara, fick bara ut ca 300hk med min orginal turbo. när min orginal turbo sa upp sig så rök det ingenting men den vägrade ladda mer än 0.9 oavsett vad man gjorde och den spoolade rätt segt, när jag kände på axeln så glappade det rätt bra.

                          Ska försöka dra ner downpipen på söndag och se om det är glapp :/
                          Måste bara hitta ett garage i närheten av Göteborg, skönare att ligga inomhus har tyvärr bara förvaringsgarage

                          #270119
                          karlberg
                          Deltagare

                            Hade loss luftintagsslangen idag och den råkade gå sönder så vibestämmde oss för att plocka loss hela turbon!

                            Var olja överallt!
                            Intercoolern, luftfiltret, downpipen,
                            Men kan inte påstå att de var massor av glapp i turbon,?
                            Vad mer kan de bero på att det är olja överallt?
                            Som man endå kan tittanär man har de nere,

                            #270113
                            kleinis
                            Deltagare

                              Hade loss luftintagsslangen idag och den råkade gå sönder så vibestämmde oss för att plocka loss hela turbon!

                              Var olja överallt!
                              Intercoolern, luftfiltret, downpipen,
                              Men kan inte påstå att de var massor av glapp i turbon,?
                              Vad mer kan de bero på att det är olja överallt?
                              Som man endå kan tittanär man har de nere,

                              är de olja i DP är de nog turbo ras, är de olja på insugssidan bara är de troligtvis motorn då vevhusventelationen går in innan turbon (oftast om man inte har byggt om till öppet)

                              mätte ni mottryck när ni mappa ?

                              #270120
                              karlberg
                              Deltagare

                                Tja 😉 var inte med vid själva mappningen efter som JRM hade bilen i ca 17 h :/

                                Fick bytt turbon idag iallafall ryker fortfarande lite men betydligt mindre :/

                                Finns de någon smidig guide hur man enklast kollar upp och rengör vevhusventilationen?

                                #270106
                                Pirre
                                Deltagare

                                  Hej,

                                  En fråga bara. Har du kollat med Autotech/JRM om vad det kan vara då det är de som renoverat/mappat den? 🙂

                                  // Henrik

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.