- Detta ämne har 36 svar, 3,369 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
26 juni, 2014 kl. 19:31 #32537IggeDeltagare
Hej allesammans!
Jag har hittat några trådar som rör ringen och har lite funderingar och vill även höra om mina planer hittills låter rimliga, eftersom en del funderingar är lite mer riktade mot mig än mot Nürburgring så tänkte jag att jag startar en ny tråd. Tycker någon moderator det är fel får jag givetvis acceptera det 🙂Planen är att åka någon gång under v 28-30 och försöka kolla prognosen och se om det påminner om vettigt väder där nere, vilket får styra avfärdsdatumet.
Prognoser är som sagt opålitliga och eftersom det blir kort “förvarning” kan jag inte boka så mycket. Det blir i sig lite dyrare men risken att jag får köra i bra väder borde väl öka?
Eller är det bättre att boka och hoppas på det bästa?Bilen är utrustad med Goodyear Eagle F1 asymmetrical 225/35-18
Vad bör jag ha för kalltryck på dom?
Körde med 3,0-3,1 bar på mantorp och däcksidorna fick ta en del stryk då.
På däcket står det max 340kPa, är det kall eller varm som de syftar på?Någon som vet hur det är med kontantkort och mobilsurf i Tyskland?
Roaming ska ju bli billigare men det kanske är billigast att ha kontantkort?Behöver man miljöplakett på vägen till ringen eller är det bara i stadskärnorna?
Vilka papper saker får jag inte glömma?
Regbevis? Trafikskaderapport?Vilken väg är vettigast att ta dit?
Göteborg kiel är smidig men kostsam, billiga dagar verkar det gå på 2200 enkel för en bil och 2 per och ca 4 på övriga dagar.
Fördel: Man spar 60 mil bilväg (900 spänn soppa + 300 spänn broavgift) jämfört med att köra hela vägen
En natts boende ingår
Man färdas medan man sover
Nackdel: Priset
Är rödby puttgarden värt?
Ingen sömn men lite kortare väg (13mil)Är rent4ring’s Suzuki swift bästa hyrbilsalternativet för en 23-åring?
Fler frågor kommer säkert 🙂
Från en annan tråd som spårade ur mer mot ringensnack:
Säg det till Mark Higgins, lol.
Han körde nog inte riktigt med original fjädring och dessutom i ett chassi som är erkänt styvare och stabilare, inte för att blob-chassit är så dåligt så, mest att min fjädring inte inger ordentligt förtroende i högre farter och att mina däck kraftigt ogillar högfartssmisk 😛
26 juni, 2014 kl. 20:08 #270274IggeDeltagareAlltså jag orkar verkligen inte fortsätta den här diskussionen, men är dagens ungdom robotar som tar beslut som en dator? Har du tänkt sätta något slags rekord? Puttra runt med din STI och använd pengarna för hyrbilen till bensin och öl! 😀
Det ska ju köras och jag tror ärligt inte det är så mycket billigare att köra med imprezan än hyrbilen. Om man ska räkna med vad det sliter på bromsar och däck etc.
Som sagt är planen att börja med hyrbilen för att lära sig navigera runt och sedan, när man antagligen är lite för trygg börja med imprezan för att få backa några steg 🙂
Jag tror man har roligare i en bil anpassad för ändamålet, men jag kör ju inte med imprezan ner för att bara köra hyrbil, då hade det ju blivit flyget så klart!27 juni, 2014 kl. 04:39 #270291GDB2003DeltagareGör det lite enklare:
-Se vilken rutt valfri karttjänst föreslår och kör den.
-Miljöplakett vaad??? Spar tid och pengar och skippa vad detta nu är för något . Du blir inte stoppad.
– Mobilsurf? Roama med din svenska operatör. Så dyrt är det inte.
– Hyrbil varför? Sätt Imprezan på ringen direkt istället och kör de första 4-8 varven långsamt. Gå på gasen när det känns bra. Skippa hyrbilen.
Serva bromssystemet nån vecka innan resan och se till att allt funkar. Thats it 😉
27 juni, 2014 kl. 11:17 #270259isseDeltagareHyrbil! Swift från rent for ring är ett bra alternativ. Du får en bra briefing/genomgång innan du får åka ut på banan. Självrisken på 2500 euro pm du skrotar bilen är inte heller orimlig med tanke på att du förmodligen inte får en krona från ditt eget bolag om något händer och du anses vållande/delaktig till det inträffade. Glöm att köra de första varven långsamt, det mindsetet håller ca 500 meter in på första varvet. Dessutom så är du ju omgiven av ett stort antal andra adrenalinstinna dårfinkar med mer eller mindre gott omdöme. Efter att har kört egen bil/vanlig hyrbil samt hyrswift så anser jag att Swiften är ett bra alternativ, trots att den inte har alltför mycket motor. Vad Swiften däremot har är antisladd, lysande option i min mening för den som kör sina första varv på nürburgring i en ny bil, Rekommenderar att du läser in dig på rejsa.nu forum nürburgringdelen. Kolla även in http://www.bridgetogantry.com . Med vänlig hälsning, Anders.
Sent from my iPad using Tapatalk
27 juni, 2014 kl. 11:51 #270275IggeDeltagareTackar för svar!
Åsikterna verkar gå isär angående hyrbilen :p
har iaf en del att läsa
Men fyll gärna på med tips/åsikter 🙂30 juni, 2014 kl. 14:12 #270261t1heroDeltagareHar du nött banan i spel eller memorerat från filmer? Är du inget unikum tar det rätt många varv att inte blanda ihop “den där kurvan som ser tight ut men som man kan ta flat out” och “den där som ser ut som en fullfartsknix men som man måste ta i 80knyck”.
Jag har kört flera tusen varv i sim* och sett många hundra onboardvarv, kan varje kurva till namn men kör ändå vilse ibland.
Att det är väldigt stor skillnad på sim/spel och riktiga banan är självklart men kurvorna svänger i allafall åt rätt håll så att man lättare kan memorera asfaltskvalitet och camber på plats.
En sak till: Panoramaspegel är mitt bästa bantillbehör, ovärderlig när man behöver ögon i nacken samtidigt som man spanar efter bromspunkter.
30 juni, 2014 kl. 14:24 #270277IggeDeltagareHar du nött banan i spel eller memorerat från filmer? Är du inget unikum tar det rätt många varv att inte blanda ihop “den där kurvan som ser tight ut men som man kan ta flat out” och “den där som ser ut som en fullfartsknix men som man måste ta i 80knyck”.
Jag har kört flera tusen varv i sim* och sett många hundra onboardvarv, kan varje kurva till namn men kör ändå vilse ibland.
Att det är väldigt stor skillnad på sim/spel och riktiga banan är självklart men kurvorna svänger i allafall åt rätt håll så att man lättare kan memorera asfaltskvalitet och camber på plats.
En sak till: Panoramaspegel är mitt bästa bantillbehör, ovärderlig när man behöver ögon i nacken samtidigt som man spanar efter bromspunkter.
Jag har nött en hel del på forza-serien så jag hittar förhoppningsvis runt skapligt, dock får man ju aldrig samma uppfattning av hur kuperat det är på spel kontra verklighet så man kanske inte känner igen sig på samma sätt tänker jag.
Men på spelet känner jag igen mig iaf 😛
Vad för panoramaspegel menar du?
En sån där liten man klistrar i sidobackspegeln eller någon annan variant?Typ sån:
http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Speglar/Vidvinkelspegel-33102/30 juni, 2014 kl. 17:04 #270278IggeDeltagareSer man inte bara mer av inredningen med en sån?
30 juni, 2014 kl. 18:56 #270262t1heroDeltagarePanoramaspegel:
Denna har jag: http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Speglar/Panoramaspegel-33760/
Värdelös mekanik så nu sitter den med tape.
Ja man ser mer av inredningen, hela baksätet plus högra sidofönstret, det blir en död vinkel som det aldrig är någon i i vanlig trafik men på bana så kan det dyka upp bilar där (lite förvånad blir man när man skall svänga in och det redan är en Ariel Atom som kör om på innern precis före apex).Det är betydligt jobbigare att slå en blick i sidled med hjälm på sig har jag lärt mig.
30 juni, 2014 kl. 19:04 #270263t1heroDeltagareJag har nött en hel del på forza-serien så jag hittar förhoppningsvis runt skapligt, dock får man ju aldrig samma uppfattning av hur kuperat det är på spel kontra verklighet så man kanske inte känner igen sig på samma sätt tänker jag.
Men på spelet känner jag igen mig iaf 😛
Bra, då vet du iallafall i vilken ordning kurvorna kommer och kan gissa en vettig hastighet. Att det sedan dyker upp oväntade detaljer är något som är lätt att lära sig när man väl kan någon form av spår. Spelen har ju oftast inte mer än 1-3m nogrannhet och fyller i lite som de känner, det får plats rätt stora gupp där.
30 juni, 2014 kl. 20:12 #270269GlennDeltagareHallo Igge
Jeg er nede 8-10 ganger per år. Har min bil stående der nede från mars-november.
Jeg er där i uke 28. Hvis du er der da så kan vi träffas. Kan bli med deg noen varv og vise deg sporvalg etc om du vill.Swift är en fin bil å starte med. Har du aldrig åkt på Ringen så startar du i en sånn.
Hadde det vært meg så hadde jeg tatt min egen bil. Det er det enkleste og billigaste. Kjøp ett 25 varvs kort for 209 euro.
Innan du åker ned så byter du bromsvätska, riktiga bromsbelegg ( Endless, Hawk, Performance friction etc. Ingen billigt skit.
3,1 i kalltrykk er litt mye spør du meg. Hva har du for suspension og bromsar?
Send gjerne PM om det er nåt du undrar på. Har mange bekante i Nürburg. Har varit regelmessig där i 8-10 år.
30 juni, 2014 kl. 21:57 #270279IggeDeltagareHallo Igge
Jeg er nede 8-10 ganger per år. Har min bil stående der nede från mars-november.
Jeg er där i uke 28. Hvis du er der da så kan vi träffas. Kan bli med deg noen varv og vise deg sporvalg etc om du vill.Swift är en fin bil å starte med. Har du aldrig åkt på Ringen så startar du i en sånn.
Hadde det vært meg så hadde jeg tatt min egen bil. Det er det enkleste og billigaste. Kjøp ett 25 varvs kort for 209 euro.
Innan du åker ned så byter du bromsvätska, riktiga bromsbelegg ( Endless, Hawk, Performance friction etc. Ingen billigt skit.
3,1 i kalltrykk er litt mye spør du meg. Hva har du for suspension og bromsar?
Send gjerne PM om det er nåt du undrar på. Har mange bekante i Nürburg. Har varit regelmessig där i 8-10 år.
Jag har inte spikat datum än, hänger på väder och lite annat. Men 28-30 är potentiella veckor.
Är du där tar jag hemskt gärna emot tips!Jo jag är Nürburgringoskuld så jag tycker swiften känns lämplig. En åsikt som även förekommer på rejsa.
Kommer som sagt börja på den. Men siktar på att köra på ringen med imprezan också, hur ska jag annars kunna ha en Nürburgringdekal på? 😀Bromsvätska är inte ens månad nu så den borde duga (motul rbf600), beläggen fram är godspeedbrakes kevlarbelägg, förhoppningsvis överlever dom
Angående lufttrycket så är 3,0 rekommendationen jag fick från däck handlaren och sedan fick jag tips om att öka lite för bankörning.
Vad rekommenderas annars för 225/35?Finns däck att köpa i närheten?
Hur ligger de isf till i förhållande till svenska handlare vad gäller pris?30 juni, 2014 kl. 22:01 #270280IggeDeltagareMissade visst två svar 🙂
Panoramaspegel:
Denna har jag: http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Speglar/Panoramaspegel-33760/
Värdelös mekanik så nu sitter den med tape.
Ja man ser mer av inredningen, hela baksätet plus högra sidofönstret, det blir en död vinkel som det aldrig är någon i i vanlig trafik men på bana så kan det dyka upp bilar där (lite förvånad blir man när man skall svänga in och det redan är en Ariel Atom som kör om på innern precis före apex).Det är betydligt jobbigare att slå en blick i sidled med hjälm på sig har jag lärt mig.
Okej. Då blir det att uppgradera spegeln då 🙂
Kommer nog även skaffa en sådan jag länkade till.Bra, då vet du iallafall i vilken ordning kurvorna kommer och kan gissa en vettig hastighet. Att det sedan dyker upp oväntade detaljer är något som är lätt att lära sig när man väl kan någon form av spår. Spelen har ju oftast inte mer än 1-3m nogrannhet och fyller i lite som de känner, det får plats rätt stora gupp där.
Någon form av hum hoppas jag att det ger. Ska nöta mer vid tillfälle ändå 🙂
1 juli, 2014 kl. 08:28 #270265Patrick P931DeltagareDet är mycket klokt som skrivs! Ringen är ett helt underbart beroende. 🙂
Ang. årets priser så tror jag följande gäller:
http://www.nuerburgring.de/en/drives-fun/drives/tourist-rides/tourist-rides-nordschleife.html
Men nytt för i år (?) verkar vara att man får köra på båda banor med detta pass? Har inte läst på ännu.Swiften är mycket bra, men jag hade valt en Scirroco eller BRZ då jag är lite effektjunkie. 😉
Jag är nog nere i Augusti i år, 2 dagar med totalt 25 varv är målet – hoppas bara det blir fint väder.
🙂
1 juli, 2014 kl. 08:30 #270266Patrick P931DeltagareAndra tips: det är tomt på morgonen och på eftermiddagen, så var där kl 8. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.