Har precis köpt en Impreza GT 98:a..som jag nu efter ett tag misstänker pistonslap på.
Ett doft knackande när motorn är kall blir genast bättre när motorn är varm.När motorn är varm knackar det bara ”lite” när motorn ligger mellen 2000-3000rpm.Motorn går kanon i övrigt och det märks ingen effektskillnad.’
Har läst mycket om pistonslap på nätet och min fråga är…
Är det bara renovering som gäller eller?
Har läst att många fått det om man kör på ”fel” olja…för tunn olja alltså.
Tänkte hinka i mobils 10-40 då ja inte vet vilken olja som motorn har idag då jag bara kört 100 mil sedan jag köpte den.
Vissa skriver att pistonslap är inget att oroa sig för…?
Det har med blocket att göra, loppen blir lite ovala, så kolven kan röra vicka lite, när det blir varmare så expanderar kolven liiiiite, och vickandet slutar.
Enda lösningen är motor ur, borra upp cylindrarna en överdimension och skicka i nya kolvar (rätt stadig räkning…delarna är ~gratis, jobbet kostar).
Folk har åkt länge med kolvslammer, smidda racegrejer gör ju samma-lika (där måste man köra med större spel då smidda kolvar generellt expanderar mer än vanliga).
Har precis kollat lite med lokala subaru mecken…han hade aldrig varit med om detta fenomen…(vet inte hur länge han skruvat subaru)
Därimot hade han varit med om detta ljud när kamspännaren läckte..
Min kamrem är bytt för 500mil sedan…ska killa om dom bytte spännaren då.
OK
Tycker bara det är märkligt att oftast 98:orna som har det och att det verkar så vanligt och inte Subaru tar på sig problemet.
98:orna körs väll inte hårdare eller trimmas mer än andra årsmodeller.??
Författare
Inlägg
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.