› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Impreza GT Problem med Dumpventil och Hastighetsmätare
- Detta ämne har 4 svar, 878 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av
TommyToad.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2014 kl. 14:50 #32642
Bassan
DeltagareHejsan allihopa. Kanske ska börja skriva att jag har en Impreza GT från 98 (importerad från italien) som jag har lite problem med. Det är så att det satt en öppen dump på bilen då jag köpte och man vart ju lite småkär i den så det vart aldrig att jag monterade bort den, fastän man vet hur dåligt det är för lmm. Nu tror jag den har börjat strulat då den dumpar konstigt och jag får ganska mkt avgasknall och ibland kan bilen går ner på nästan noll varv i friläge. Så min tanke var då att det är dumpen som strular och läker så den får för mkt bensin, så jag hade tänkt montera bort den och sätta i den återcirkulerande igen. Kan detta vara lösning på detta problem?
Sen så har jag även lite frågor angående monteringen till orginal igen, jag är inte så jätteinsatt i allt det är med dumpar osv, men försöker lära mig. Jag tror den återcirkulerande sitter kvar att slangen bara är klippt och pluggad. Sitter org dumpen typ under IC’n med en vanlig svart slang? och är det bara plugga ur dumpen och plugga in org igen? även slangen som går från den öppna dumpen till (insuget?) ska den in i orginal dump?
Till det andra med hastighetsmätaren så har den dött för någon dag sen och trippen samt totalen är också död. Det har hänt 2 ggr då bilen stått kall att den funkat i kanske 20-30m sen dött igen. Tror ni det kan vara givaren som gett upp eller kan det vara något annat? har kollat så den fortfarande sitter och är ikopplad.
Tacksamm för Svar! /Sebastian
19 juli, 2014 kl. 17:31 #271138TommyToad
DeltagareOriginaldumpen sitter på långsidan av IC’n, den främre. Fästet är en oval historia med två bultar om jag minns rätt. Från den har du en svart typ 1 tums slang som återcirkulerar. Sedan har du vakuumet också.
21 juli, 2014 kl. 08:53 #271136Adam K
DeltagareTommy, TS har en my98. Det går en ca 2″ slang från en utgång på ic’n till dumpen, ca 15-20 cm böjd i 90*. in i botten/toppen av dumpen. sen går det en ungefär lika grov slang från sidan på dumpen till insuget framför turbon. Från toppen/botten av dumpen går en styrluftsslang (8 mm) till nån nippel på insuget.
OE-dumpen är en svart plasthistoria. Om den sitter kvar borde det bara vara att återansluta genom att ta bort bägge slangarna från eftermarknadsdumpen och ansluta däe de passar på oe-dumpen…
Koppla ur batteriet ca 20 minuter så ecu’n återställs, och kör lugnt ett tag och och så kanske det hjälpt.Originaldumpen sitter på långsidan av IC’n, den främre. Fästet är en oval historia med två bultar om jag minns rätt. Från den har du en svart typ 1 tums slang som återcirkulerar. Sedan har du vakuumet också.
21 juli, 2014 kl. 09:07 #271137Igge
DeltagareFast öppen dump är väl inte skadligt för luftmassemätaren, men obra när man har lmm
21 juli, 2014 kl. 11:10 #271139TommyToad
DeltagareTommy, TS har en my98. Det går en ca 2″ slang från en utgång på ic’n till dumpen, ca 15-20 cm böjd i 90*. in i botten/toppen av dumpen. sen går det en ungefär lika grov slang från sidan på dumpen till insuget framför turbon. Från toppen/botten av dumpen går en styrluftsslang (8 mm) till nån nippel på insuget.
OE-dumpen är en svart plasthistoria. Om den sitter kvar borde det bara vara att återansluta genom att ta bort bägge slangarna från eftermarknadsdumpen och ansluta däe de passar på oe-dumpen…
Koppla ur batteriet ca 20 minuter så ecu’n återställs, och kör lugnt ett tag och och så kanske det hjälpt.Tur att du uppmärksammade! Läste my99 av någon anledning 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.