Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32746
    Igge
    Deltagare

      Hej alla!
      Har försökt söka lite och inte kommit fram till så mycket gångbart.

      Har ett whiteline ALK på väg hem nu och även ett par camberbultar, efter ALK ska man ju göra en hjulinställning och jag funderar på vad jag ska lämna för önskemål.

      Senaste inställningen gjordes med standardvinklar, men med tanke på slitaget på däcken vill jag ha mer camber, främst fram men även lite mer bak.
      Senaste inställningen landade enligt följande:

      Hur mycket cambar kan man få med originalpryttlar?
      Är den justerbar fram som på GTn eller behöver jag skaffa camberbultar för den änden också?
      Vad är rimligt att ha för vinklar?

      Funderar på att försöka med så mycket fram som möjligt med original, ungefär lika mycket camber bak (borde gå att uppnå med camberbultar va?) och lite toe in på båda axlarna. En uppfattning jag fått efter lite surf och pratat med en som jobbar på verkstaden där jag ska lämna in (han har tidigare haft en bugeye).

      Vad är era åsikter?

      #271732
      Mumin
      Deltagare

        Jag kör -1.25-1.3 runt om i camber. Sliter inte mycket däck heller. Bilen känns stabil. Toen har jag 0 men 1 kör många med. Sök på prodrive vinklar

        #271729
        dragster
        Deltagare

          Hej alla!
          Har försökt söka lite och inte kommit fram till så mycket gångbart.

          Har ett whiteline ALK på väg hem nu och även ett par camberbultar, efter ALK ska man ju göra en hjulinställning och jag funderar på vad jag ska lämna för önskemål.

          Senaste inställningen gjordes med standardvinklar, men med tanke på slitaget på däcken vill jag ha mer camber, främst fram men även lite mer bak.
          Senaste inställningen landade enligt följande:

          Hur mycket cambar kan man få med originalpryttlar?
          Är den justerbar fram som på GTn eller behöver jag skaffa camberbultar för den änden också?
          Vad är rimligt att ha för vinklar?

          Funderar på att försöka med så mycket fram som möjligt med original, ungefär lika mycket camber bak (borde gå att uppnå med camberbultar va?) och lite toe in på båda axlarna. En uppfattning jag fått efter lite surf och pratat med en som jobbar på verkstaden där jag ska lämna in (han har tidigare haft en bugeye).

          Vad är era åsikter?

          Jag körde länge med de så kallade “prodrive vinklarna” och tyckte att bilen beter sig rätt bra med dem.
          Sliter inte allt för mycket däck vid normal körning heller.
          Fram camber -1,15
          Bak camber -1,5
          Bak toe in totalt 0,1

          #271740
          Igge
          Deltagare

            Pratar ni minuter eller decimaler på vinklarna? Och är det vinklar eller mm på toe? Har sett både och blandas hejvilt 😛

            Så prodrive vinklarna är schyssta för newage också? 🙂

            #271730
            dragster
            Deltagare

              Grader pratar jag om i alla fall 😉
              Tycker att det gått att åka skapligt fort på dessa vinklar, kört med dessa i 5 år. Det är först nu jag börjat exprimentera mer när jag har ställbara toppmonteringar.

              #271741
              Igge
              Deltagare

                Tänkte mer på efter kommat, gör rätt mycket skillnad då 1°30′ slarvas och skrivs som 1,30° även fast det motsvarar 1,5°

                Det jag vill åt är ju kul körkänsla (vilket bilen redan har, men kanske kan bli bättre) och främst mindre slitage på ytterkanten.

                Hur har du upplevt ditt slitage?
                Har du kört bana, inspirerat på väg eller konbanekörning?

                #271733
                Mumin
                Deltagare

                  Inge stort slitage har jag fått. Kört konbana osv.. mycket insperard körning

                  #271742
                  Igge
                  Deltagare

                    Okej! Någon som vet hur mycket camber man kan plocka original?

                    #271743
                    Igge
                    Deltagare

                      Funderar nämligen på om jag ska beställa camberbultar och då behöver jag göra det snarast om jag ska hinna få hem dom innan hjulinställningen 🙂
                      (klartext: Bumpar min fråga)

                      Hur mycket camber kan man köra utan ökat slitage eller konstigt beteende vid inbromsning?

                      #271736
                      t1hero
                      Deltagare

                        Jag tror att du kan be dem sätta originalcamberbultarna på max negativ (och sedan justera ned en tills det blir symetriskt). Sedan om du kommer på att det inte räcker så får du kosta på dig en hjulinställning till, eller gissa att “trim”camberbultarna är lika symetriska som originalarna.

                        Blir det för mycket är det lätt att justera själv utan att göra fel, bara att minska lika många streck på båda sidorna.

                        Jag har fuljusterat mina på max, dessutom har jag whiteline topplagringar som ger “+0.75º caster/-0.5º camber”. Det funkar för mig, bromsar rakt och sliter inte snett (å andra sidan smiskar jag sönder mina däck (både Rdäcken och gatdäcken) på banåka så de hinner kanske inte slitas snett)

                        Du har 30profil på dina däck (vill jag minnas) då kan de vara lite känsligare än mina.

                        #271744
                        Igge
                        Deltagare

                          Nu är ju mest funderingen på hur mycket man får med original 🙂

                          Har hittat en setup som bör funka.

                          #271737
                          Lindbloom
                          Deltagare

                            Nu är ju mest funderingen på hur mycket man får med original 🙂

                            Har hittat en setup som bör funka.

                            Orginal bultarna på min 06a gav mellan 3-4 negativ camber vill ja minnas i bak. Tror inte eftermarknads ger jättemycke mer.

                            #271739
                            Igge
                            Deltagare

                              Låter som lite (mycket) i överkant, toksänkt?

                              #271745
                              Igge
                              Deltagare

                                Beställde camberbultar nu iaf, borde hinna få hem dom innan hjulinställningen 🙂

                                #271738
                                Lindbloom
                                Deltagare

                                  Förlåt, va nyvaken å missa de stod orginalben:) nää e på coils å lagom sänkt;)

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.