- Detta ämne har 23 svar, 2,861 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2014 kl. 18:20 #32746IggeDeltagare
Hej alla!
Har försökt söka lite och inte kommit fram till så mycket gångbart.Har ett whiteline ALK på väg hem nu och även ett par camberbultar, efter ALK ska man ju göra en hjulinställning och jag funderar på vad jag ska lämna för önskemål.
Senaste inställningen gjordes med standardvinklar, men med tanke på slitaget på däcken vill jag ha mer camber, främst fram men även lite mer bak.
Senaste inställningen landade enligt följande:
Hur mycket cambar kan man få med originalpryttlar?
Är den justerbar fram som på GTn eller behöver jag skaffa camberbultar för den änden också?
Vad är rimligt att ha för vinklar?Funderar på att försöka med så mycket fram som möjligt med original, ungefär lika mycket camber bak (borde gå att uppnå med camberbultar va?) och lite toe in på båda axlarna. En uppfattning jag fått efter lite surf och pratat med en som jobbar på verkstaden där jag ska lämna in (han har tidigare haft en bugeye).
Vad är era åsikter?
13 augusti, 2014 kl. 21:02 #271732MuminDeltagareJag kör -1.25-1.3 runt om i camber. Sliter inte mycket däck heller. Bilen känns stabil. Toen har jag 0 men 1 kör många med. Sök på prodrive vinklar
13 augusti, 2014 kl. 21:05 #271729dragsterDeltagareHej alla!
Har försökt söka lite och inte kommit fram till så mycket gångbart.Har ett whiteline ALK på väg hem nu och även ett par camberbultar, efter ALK ska man ju göra en hjulinställning och jag funderar på vad jag ska lämna för önskemål.
Senaste inställningen gjordes med standardvinklar, men med tanke på slitaget på däcken vill jag ha mer camber, främst fram men även lite mer bak.
Senaste inställningen landade enligt följande:
Hur mycket cambar kan man få med originalpryttlar?
Är den justerbar fram som på GTn eller behöver jag skaffa camberbultar för den änden också?
Vad är rimligt att ha för vinklar?Funderar på att försöka med så mycket fram som möjligt med original, ungefär lika mycket camber bak (borde gå att uppnå med camberbultar va?) och lite toe in på båda axlarna. En uppfattning jag fått efter lite surf och pratat med en som jobbar på verkstaden där jag ska lämna in (han har tidigare haft en bugeye).
Vad är era åsikter?
Jag körde länge med de så kallade “prodrive vinklarna” och tyckte att bilen beter sig rätt bra med dem.
Sliter inte allt för mycket däck vid normal körning heller.
Fram camber -1,15
Bak camber -1,5
Bak toe in totalt 0,114 augusti, 2014 kl. 03:27 #271740IggeDeltagarePratar ni minuter eller decimaler på vinklarna? Och är det vinklar eller mm på toe? Har sett både och blandas hejvilt 😛
Så prodrive vinklarna är schyssta för newage också? 🙂
14 augusti, 2014 kl. 12:37 #271730dragsterDeltagareGrader pratar jag om i alla fall 😉
Tycker att det gått att åka skapligt fort på dessa vinklar, kört med dessa i 5 år. Det är först nu jag börjat exprimentera mer när jag har ställbara toppmonteringar.14 augusti, 2014 kl. 12:44 #271741IggeDeltagareTänkte mer på efter kommat, gör rätt mycket skillnad då 1°30′ slarvas och skrivs som 1,30° även fast det motsvarar 1,5°
Det jag vill åt är ju kul körkänsla (vilket bilen redan har, men kanske kan bli bättre) och främst mindre slitage på ytterkanten.
Hur har du upplevt ditt slitage?
Har du kört bana, inspirerat på väg eller konbanekörning?14 augusti, 2014 kl. 13:41 #271733MuminDeltagareInge stort slitage har jag fått. Kört konbana osv.. mycket insperard körning
14 augusti, 2014 kl. 17:20 #271742IggeDeltagareOkej! Någon som vet hur mycket camber man kan plocka original?
15 augusti, 2014 kl. 13:47 #271743IggeDeltagareFunderar nämligen på om jag ska beställa camberbultar och då behöver jag göra det snarast om jag ska hinna få hem dom innan hjulinställningen 🙂
(klartext: Bumpar min fråga)Hur mycket camber kan man köra utan ökat slitage eller konstigt beteende vid inbromsning?
15 augusti, 2014 kl. 17:32 #271736t1heroDeltagareJag tror att du kan be dem sätta originalcamberbultarna på max negativ (och sedan justera ned en tills det blir symetriskt). Sedan om du kommer på att det inte räcker så får du kosta på dig en hjulinställning till, eller gissa att “trim”camberbultarna är lika symetriska som originalarna.
Blir det för mycket är det lätt att justera själv utan att göra fel, bara att minska lika många streck på båda sidorna.
Jag har fuljusterat mina på max, dessutom har jag whiteline topplagringar som ger “+0.75º caster/-0.5º camber”. Det funkar för mig, bromsar rakt och sliter inte snett (å andra sidan smiskar jag sönder mina däck (både Rdäcken och gatdäcken) på banåka så de hinner kanske inte slitas snett)
Du har 30profil på dina däck (vill jag minnas) då kan de vara lite känsligare än mina.
15 augusti, 2014 kl. 18:49 #271744IggeDeltagareNu är ju mest funderingen på hur mycket man får med original 🙂
Har hittat en setup som bör funka.
16 augusti, 2014 kl. 06:51 #271737LindbloomDeltagareNu är ju mest funderingen på hur mycket man får med original 🙂
Har hittat en setup som bör funka.
Orginal bultarna på min 06a gav mellan 3-4 negativ camber vill ja minnas i bak. Tror inte eftermarknads ger jättemycke mer.
16 augusti, 2014 kl. 08:19 #271739IggeDeltagareLåter som lite (mycket) i överkant, toksänkt?
16 augusti, 2014 kl. 17:32 #271745IggeDeltagareBeställde camberbultar nu iaf, borde hinna få hem dom innan hjulinställningen 🙂
19 augusti, 2014 kl. 06:56 #271738LindbloomDeltagareFörlåt, va nyvaken å missa de stod orginalben:) nää e på coils å lagom sänkt;)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.