- Detta ämne har 29 svar, 2,863 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 8 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2014 kl. 22:54 #32747Patrick P931Deltagare
Hallå!
Jag snackade med en trevlig kille för någon vecka sedan som berättade att han brukade tanka 10 liter E85 och resten 98 då han tankade inför roliga aktiviteter. Bilen är mappad på vanlig 98.
Jag avrådde bestämt från detta, och sade att det kan vara hur farligt som helst. E85 må ha väldigt mycket högre oktan men kräver en helt annorlunda bränslemängd.
Efter ett par dagars fundering så bestämde jag mig för att helt enkelt se hur 10 liter E85 och 50 liter 98 i tanken blir. Vad påverkas mest, vilka områden, hur ser spikningar ut, märks oktanen av, osv…?
Min bil är välmappad på vanlig 98 så jag har inte ändrat på något i min mappning utan helt rakt upp och ned tankat 10 l E85 och blandat med 50 l 98.
Jag har både en fast monterad bredbandslambda och loggar nästan konstant.
Vill någon spekulera i vad som händer?
Fortsättning följer…
🙂
Patrick13 augusti, 2014 kl. 23:15 #271758-L-DeltagareJag gissar på att det är på håret att ecun har kompensation för så hög etanolblandning. Viss prestandaförlust är min spekulation.
14 augusti, 2014 kl. 11:45 #271777kinugawaDeltagareJag tror på lite segare spoolup och liten effektökning då man borde komma lite närmre lambda 1 vid belastning. Och att förändringarna syns i loggarna men ej kännbara 🙂 helt vild gissning.
14 augusti, 2014 kl. 14:17 #271760Adam KDeltagareJag antrar att din bil går på lambdastyrning vid låglast o tabell vid höglast, med tändning som backar vid knackning?
*Den kanske klarar att kompensera på låglast, annars går den snålt, men tändningen där borde inte vara så vass att det är nåt problem.
*När bilen kommer på boost, vad påverkar mest, snåla blandningen eller den högre knacktåligheten?
*Uppe på laddtryck borde den nog ge mer effekt.
?14 augusti, 2014 kl. 15:15 #271762t1heroDeltagareJag kan *host* rapportera att 10liter E85 och 20liter 98 + okänd mängd 98 i tanken sedan tidigare tänder motorlampan “Cylinder 3 too lean” på min. I övrigt inget, kanske kändes lite vekare och så gick den nästan igenom besiktningen utan katalyator.
15 augusti, 2014 kl. 09:33 #271767Patrick P931DeltagareHej!
Kul med att läsa era tankar! Ni är alla på hyfsat rätt spår! 🙂
10 l E85 och 50 liter 98 borde betyda:
10/60 = 16.7% E85 i tanken.
16.7 * 0.85 = 14.2 % Etanol.
Om Etanol kräver ca 40% mer bränsle för att nå lambda 1 så:
14.2 * 0.4 = 5.7 % mer.Kan ni gissa vad learning view visar efter någon dags körning? Jag nollställde ecu i samband med detta experiment.
Precis ca 5.7% + i a,b, och c. mao closed loop!! 🙂
Ecu har alltså inga svårigheter att kompensera för etanolen vid lugn körning. Bilen känns eventuellt lite slöare, men det är nog subjektivt.
Fullgas då? Jo, den går självklart snålare. Ca 11.9 afr istället för ca 11.2 som mappen efterfrågar. Inget spik. Den känns även här lite slöare och loggarna visar på lägre laddtryck och last. Det är lite skumt. Synd att jag har nästan full tank annars hade jag testat back-to-back på ren 98. Det finns ju många kompensationsmappar för tryck och temp och kanske dessa var alerta igår kväll. Det kan även vara relaterat till att ecu får lite funderingar kring varför bränslemappen är så off. 🙂
Det finns mycket logik inbyggd i våra ecu.
Sedan då “problemområdet” spool och laddtryck men ej fullgas… Här går det snålt. Det spikar inte men det känns ohälsosamt att ligga längre stunder på 0.5-1 bar. Uppåt 14 i afr kan bli mycket värme… Den extremsnåla blandningen ger även ett helt annat avgasljud! Det låter räserbil. 😉
Jag kommer att dokumentera hela tanken och hålla er uppdaterade, om ni är nyfikna.
🙂
15 augusti, 2014 kl. 10:27 #271774IggeDeltagareEn snål etanolblandning kyler ofta bättre än en fet bensin har jag hört. Om det stämmer skulle lambda 1 bli lite svalare med 14% etanol jämfört med ren 98oktan
Men visst, lite onödigt varmt kanskeDu har ingen egt? Skulle väl vara kul att ha i såna här fall.
Angående spikningar är väl det lite jävligare med etanol?
15 augusti, 2014 kl. 11:57 #271753KvarnisDeltagareLåter ~som när man spilde i lite för mycket Metanol när man åkte Stand alone.
Blev lite slöare&ryckig…men kompenserade inte på samma vis pga ej standard ecu.
Dvs inte alls näramre bestämt 😉 😀Varken Link(10 raders) eller gammla smc hade nå vidare funktion för detta.
SMC kunnde göra en del om man la ner tid och hade en autronic lambda mätarePatrik loggade hur det blev när du byte turbo eller byte du även spridare i samma veva?
16 augusti, 2014 kl. 08:34 #271764Patrick P931DeltagareKvarnis: på samma gång.
🙂
16 augusti, 2014 kl. 08:43 #271773IggeDeltagareFolk som lyssnar efter knack med etanol i tanken brukar säga att man hör inget förrän det är för sent jämfört med bensin där man inner rädda situationen
Klarar Subbans knacksensor att märka något på etanol?
16 augusti, 2014 kl. 14:13 #271765Patrick P931DeltagareIgge… inte skrämmas så där. 😉
16 augusti, 2014 kl. 14:23 #271766Patrick P931DeltagareEnligt det jag har läst och sett så klarar Subarus knacksensorer att reglera på ren E85. Mao borde sensorn fungera även med en häxbrygd. 😉
Men…
Trots loggning och bredbandslambda konstant på så känns detta experiment väldigt nervöst… 😀
För er som inte loggar och inte har koll på lambda rekommenderas en E85 blandning som inte är mappad för verkligen inte.
Andra observationer som jag har gjort är:
Tip-in och tip-out blir fel (vilket iofs är rätt självklart, men knappast det som man tänker på). Varje gång jag går på gasen (även lätt) fettar den av någon anledning på ordentigt. Det kan ge risk för onödig oljeutspädning men även väldigt onödig bränsleförbrukning (om man nu kör med annat än fullgas).🙂
16 augusti, 2014 kl. 14:29 #271763Patrick P931DeltagareMen, en ren E85 mappning är verkligen något som våra bilar gillar! Det högre oktantalet kommer oss riktigt bra till. 🙂
Nu har jag aldrig mappat någon E85 rom, men kan dra jämförelser mellan en 95 och en 98 mappning.
Det skilljer i snitt 4 graders förtändning mellan 95 och 98 vid fullast.
Är 4 grader mycket eller lite?
På en rätt vanlig EJ207/257 STi innebär 4 grader ca 40 hk!
Av det jag har läst kan det gå att höja med ca ytterligare 4 grader på E85. Det är så man får en VF att ge 400 hk. 😉
16 augusti, 2014 kl. 14:33 #271759-L-DeltagareGoogle påstår att Ecutek kan slå på flex fuel med standardhårdvara, låter lite som magi utan extra sensor. Men om så är fallet så skulle det vara kanon med tanke på sviktande E85-kvalitet och möjligheten att slaska i 95/98 på vintern.
16 augusti, 2014 kl. 15:05 #271761goffemannenDeltagareJag har mappat min på etanol nu och har en etanol sensor till ecun som kan reglera tändning efter etanol %. Vid mappningen och nästan alla tankningar efter det har etanolen legat på ca e78.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.