- Detta ämne har 6 svar, 1,571 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av DonneR.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2014 kl. 20:01 #32787DonneRDeltagare
Hej!
Sen första gången jag såg en Subaru Impreza WRX STI (hatchback)så var jag lite smått förälskad, Jag köpte dock en Subaru Impreza GT som första subaru-bil eftersom det var mer i min prisklass (som alla delar som kunde gå sönder gick sönder på som jag sålde efter 8 månader i mitt ägande).
Men i vilket fall så har jag jobbat i Norge nu ett tag och kollar på en STI 08 och tänkte höra om ni har några råd angående modellen?
Vad är det för skillnad på 2008 och 2010 modellen? Är det något mer som är ostabilt förrutom motorn (“Ringland-failure”), och hur säkerställer man att den faktist håller förrutom aktiva oljebyten och inte varva sönder den?Det är en ganska big deal att lägga 180k på en bil, och vill veta att man gör ett rätt val så att säga.
Har kollat på den här: http://www.blocket.se/jonkoping/Subaru_Impreza_WRX_STI_JRM_380_HK___08_49658252.htm?ca=22&w=3
Har redan sett den och snackat med ägaren, den är väldigt fräsch och väl handtagen av förra ägaren som haft den i 3.5år. Den har redan endel upgrades som FMIC etc vilket inte är helt fel!
http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_WRX_STI_301HK_AWD_55189711.htm?ca=22&w=3
Så såg jag 2010 modellen, Den är inte blå som är favoritfärgen men vad kan ni ge mig för förslag? Är växellådan lika “klumpig” som Impreza GT-modellen eller åker växlarna i lättare etc?
Skulle uppskatta all feedback! 🙂
/D*EDIT: Tråd flyttad till rätt avdelning. //Mod
24 augusti, 2014 kl. 21:00 #271982Janne248DeltagareFinns säkert dom som kan mer, men det är lite skillnad i utrustning på svensksålda 2008 och 2010.
2008 har Recarostolar, dimljus, navigator och BBS fälgar.
2010 har vanliga STi stolar, ej dimljus, vanlig CD-stereo och andra fälgar.Jag tycker Recarostolarna är de skönaste och de man sitter bäst fast i som Subaru någonson monterat i en Impreza modell. Helt klart värt att hitta en fin 2008 bara för stolarnas skulle tycker jag.
24 augusti, 2014 kl. 21:16 #271986DonneRDeltagareFinns säkert dom som kan mer, men det är lite skillnad i utrustning på svensksålda 2008 och 2010.
2008 har Recarostolar, dimljus, navigator och BBS fälgar.
2010 har vanliga STi stolar, ej dimljus, vanlig CD-stereo och andra fälgar.Jag tycker Recarostolarna är de skönaste och de man sitter bäst fast i som Subaru någonson monterat i en Impreza modell. Helt klart värt att hitta en fin 2008 bara för stolarnas skulle tycker jag.
Bilden på 2010’an på blocketannonsen jag länkade hade dimljus samt navigator också i alla fall.. Man tycker ju att en 2010 skulle vara dyrare, Den hadeo ckså bara 1 ägare enligt transportstyrelsen.
24 augusti, 2014 kl. 22:18 #271985adrenalinDeltagareBilden på 2010’an på blocketannonsen jag länkade hade dimljus samt navigator också i alla fall.. Man tycker ju att en 2010 skulle vara dyrare, Den hadeo ckså bara 1 ägare enligt transportstyrelsen.
Den du länkade är en import som togs in i Sverige förra året.
26 augusti, 2014 kl. 19:36 #271984one_of_kindDeltagarehttp://m.blocket.se/stockholm/Impreza_Sti_7400mil_448hk_593nm_JRM_55735454.htm?ca=11&w=1
Svensksåld 7400 mil
Sent from my iPhone using Tapatalk
27 augusti, 2014 kl. 10:44 #271983PeoDeltagareHåller med Janne om stolarna. De var hur sköna som helst i -08. Både i trafiken och i avseendet att sitta fast.
Hatchbacken känns som en helt annan bil jämfört med GTn. Mer bil helt enkelt.
Min -08 var helt orginal. 300 orginal hästar räcker rätt långt.Ingen klumpighet i växellåda på min va jag tyckte iallafall, växlarna åkte i snabbt å smidigt.
-08 är busig när man är på det humöret (när är man inte det:D) och passar samtidigt alldeles utmärkt att åka längre sträckor med.
Funkade även att dra ett å annat släp.Vad specifikt du ska kolla på finns det säkert andra som är bättre att svara på, jag har inte stött på några problem.
Åkte runt 7000 mil i min innan den såldes vidare i familjen pga tjänstebil. Annars hade den stått kvar på uppfarten än.
Ut å provkör några å se om du märker några skillnader. Tyvärr hjälper det nog också till så du fastnar ändå mer för modellen.
/Peo (sammanlagt över 15000 problem fria mil i både en GT å en -08 d—0.o—b)
28 augusti, 2014 kl. 22:16 #271987DonneRDeltagareHåller med Janne om stolarna. De var hur sköna som helst i -08. Både i trafiken och i avseendet att sitta fast.
Hatchbacken känns som en helt annan bil jämfört med GTn. Mer bil helt enkelt.
Min -08 var helt orginal. 300 orginal hästar räcker rätt långt.Ingen klumpighet i växellåda på min va jag tyckte iallafall, växlarna åkte i snabbt å smidigt.
-08 är busig när man är på det humöret (när är man inte det:D) och passar samtidigt alldeles utmärkt att åka längre sträckor med.
Funkade även att dra ett å annat släp.Vad specifikt du ska kolla på finns det säkert andra som är bättre att svara på, jag har inte stött på några problem.
Åkte runt 7000 mil i min innan den såldes vidare i familjen pga tjänstebil. Annars hade den stått kvar på uppfarten än.
Ut å provkör några å se om du märker några skillnader. Tyvärr hjälper det nog också till så du fastnar ändå mer för modellen.
/Peo (sammanlagt över 15000 problem fria mil i både en GT å en -08 d—0.o—b)
Aight, jag får tacka för tipset! Så det är alltså en skillnad på 08an och 10-ans modell angående säterna.. och bara det är en ganska big deal om man äger en sportbil ^^
Just en STI med 448hk kanske inte är det första man ska ge sig på efter misstaget med GT’n, Ju mer hästar ju större chans att något går sönder, dessutom en bit över min prisklass, Ska troligtvis kolla på STI’n (den blåa) nu den 5te September igen, och om annonsen är borttagen då, då vet ni vem den nya ägaren är 🙂
/D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.