SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 2.5 STi 2011-2014

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32845
    Bubu
    Deltagare

      Erfarenhet

      #272201
      Bubu
      Deltagare

        Hej! Jag är registrerad i en annan Subaru forum oxo (inte i Sverige) och jag har läst ganska mycket probem med 2.5 STi motorer (från 2011). Däremot är det så att de som har skrivit om problem har oftas trimmat sina bilar (avgasrör, ECUtek, osv.), så jag kan misstänka att problemen oftast beror på att man har trimmat bilarna.

        Jag undrar om det finns någon här som har använt sin bil (endast ovanstående modell och årsmodell) utan att man har trimmat den.
        Har någon haft problem med icke trimmade bilar?

        #272198
        Doozan
        Deltagare

          Erfarenhet

          Jag har en my13, dryga 2400km på mätaren. Pendlar sommarsäsong 12mil om dagen. Bilen går som en klocka, stora problemen var väl de första som kom ut, där Subaru fick byta flertalet efter motorhaveri. Så peppar peppar ta i trä, min fungerar fortfarande. Trimmad är den ej (nybilsgaranti). Sen duger 300 dresserade japaner gott o väl för mig i dagsläget.

          #272202
          Bubu
          Deltagare

            Jag har en my13, dryga 2400km på mätaren. Pendlar sommarsäsong 12mil om dagen. Bilen går som en klocka, stora problemen var väl de första som kom ut, där Subaru fick byta flertalet efter motorhaveri. Så peppar peppar ta i trä, min fungerar fortfarande. Trimmad är den ej (nybilsgaranti). Sen duger 300 dresserade japaner gott o väl för mig i dagsläget.

            Ojj, bara 2400 km? Stämmer det, eller har Du skrivit fel? 😀

            #272197
            adrenalin
            Deltagare

              Ojj, bara 2400 km? Stämmer det, eller har Du skrivit fel? 😀

              Med tanke på att han pendlar 12mil om dagen så lär det vara fel 🙂

              #272192
              Simon.x
              Deltagare

                Felfritt 2011 (kör endast på sommaren med denna) 🙂

                Se över en optimering ist.

                //Simon

                #272203
                Bubu
                Deltagare

                  Felfritt 2011 (kör endast på sommaren med denna) 🙂

                  Se över en optimering ist.

                  //Simon

                  Det låter bra! Får man fråga hur många km du har i bilen?

                  #272199
                  Doozan
                  Deltagare

                    Skulle givetvis stå mil 😉

                    Skickas från min iPhone via Tapatalk

                    #272204
                    Bubu
                    Deltagare

                      Skulle givetvis stå mil 😉

                      Skickas från min iPhone via Tapatalk

                      Okej, tack! Jag misstänkte det. 😉
                      Jag undrade bara för att problemen med motorn som jag har hört talas om har kommit efter minst 8000 mil.

                      #272200
                      Doozan
                      Deltagare

                        Okej, tack! Jag misstänkte det. 😉
                        Jag undrade bara för att problemen med motorn som jag har hört talas om har kommit efter minst 8000 mil.

                        Jag har hört så mycket snack om hur dålig min bil är; motor,chassie,låda,diffar m.m.. Så jag har slutat bry mig.
                        Jag har köpt en bil, som en gång var en av världens ikoner för rally. När den var OMBYGGD. Nu har ju Subaru sadlat om och bilen lanserades som STi Racing av en anledning här i Sverige. Min kärra är inte gjord för Scandinavian Flicks i norska skogar, utan snabba asfaltstider i sin klass.
                        I slutet handlar allt om, hur fet är din kassa och hur mycket slaktar du din bil 😀

                        Skickas från min iPhone via Tapatalk

                        #272205
                        Bubu
                        Deltagare

                          Jag har hört så mycket snack om hur dålig min bil är; motor,chassie,låda,diffar m.m.. Så jag har slutat bry mig.
                          Jag har köpt en bil, som en gång var en av världens ikoner för rally. När den var OMBYGGD. Nu har ju Subaru sadlat om och bilen lanserades som STi Racing av en anledning här i Sverige. Min kärra är inte gjord för Scandinavian Flicks i norska skogar, utan snabba asfaltstider i sin klass.
                          I slutet handlar allt om, hur fet gär din kassa och hur mycket slaktar du din bil 😀

                          Skickas från min iPhone via Tapatalk

                          Precis, du är inne i vad jag också tror. Folk som trimmar bilen och ”slaktar” har förstås mycket problem med den och de som köper den här bilen är ofta sådana personer som kör hårt och inom kort vill ha ännu mer hk, gasar ännu mer osv.

                          Jag som vill använda den nya Sti-n som en rolig familjebil – för att grabbarna i bilbarnstolarna ska skratta lite när jag gasar – kommer nog inte att få så mycket problem med bilen.
                          Jag tror att – precis som Du skriver – om man inte slaktar bilen kommer den nog hålla ganska länge. 😉

                          #272191
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            Så här är de.
                            Problemet med dom sköra kolvarna, som spricker i ringlandet, har funnits på ej257 motorerna ända sen den lanserades i 2006 STI här hemma, dock var de även problem då med att varv spär klippte soppan också.
                            Men problemet med kolvarna finns även på STI racing.
                            Nu ska jag inte säga att de även gör de på den nya, man kan ju hoppas att dom fixat bättre kolvar nu 🙂
                            Men skulle de vara så att de fortfarande körs med samma kolvar, så verkar de vara så att har motorn lyckats passera cirka 6000mil utan haveri, så är risken väldigt liten att de händer.
                            Men vad man snappat upp med den nya är vell att den gick väldigt snålt strax före varv stop på orginal mapp, av vad man kan förstå av USA tuners.
                            Så ändra mappar man om och kör lite fetare blandning på topp i och med ecutek trim.
                            Eller gasar och ser glad, för ni har vell 3års ny bils garanti, så är den o rörd i ECU, så får ni ju ut en ny motor 🙂

                            #272206
                            Bubu
                            Deltagare

                              Så här är de.
                              Problemet med dom sköra kolvarna, som spricker i ringlandet, har funnits på ej257 motorerna ända sen den lanserades i 2006 STI här hemma, dock var de även problem då med att varv spär klippte soppan också.
                              Men problemet med kolvarna finns även på STI racing.
                              Nu ska jag inte säga att de även gör de på den nya, man kan ju hoppas att dom fixat bättre kolvar nu 🙂
                              Men skulle de vara så att de fortfarande körs med samma kolvar, så verkar de vara så att har motorn lyckats passera cirka 6000mil utan haveri, så är risken väldigt liten att de händer.
                              Men vad man snappat upp med den nya är vell att den gick väldigt snålt strax före varv stop på orginal mapp, av vad man kan förstå av USA tuners.
                              Så ändra mappar man om och kör lite fetare blandning på topp i och med ecutek trim.
                              Eller gasar och ser glad, för ni har vell 3års ny bils garanti, så är den o rörd i ECU, så får ni ju ut en ny motor 🙂

                              Jag har hört talas om samma problem med kolvarna, men alla bilar som jag har läst om (i en annan Subaru forum – inte i Sverige) har haft trim, eller mist ECUtek med fel turbotryck osv…
                              Samtidigt hoppas man ju att kolvarna tål mer i den nya Sti-n, inte för att jag vill trimma bilen, utan för att den ska gå minst 15 000 – 20 000 mil utan problem.

                              #272193
                              Simon.x
                              Deltagare

                                Det låter bra! Får man fråga hur många km du har i bilen?

                                Hej

                                Just nu ca 1500 mil.

                                Har fler fordon denna är till för nöjes åkning. 😀

                                Köpte denna ny 2012 (våren) d—0.o—b

                                Maskinskadeförsäkringen går in upp till 8 år eller 10.000 mil via försäkringen. Om det skulle hända någet.

                                //Simon

                                #272207
                                Bubu
                                Deltagare

                                  Hej

                                  Just nu ca 1500 mil.

                                  Har fler fordon denna är till för nöjes åkning. 😀

                                  Köpte denna ny 2012 (våren) d—0.o—b

                                  Maskinskadeförsäkringen går in upp till 8 år eller 10.000 mil via försäkringen. Om det skulle hända någet.

                                  //Simon

                                  Nice! Får jag fråga vad Du har för försäkring? Det låter intressant…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.