- Detta ämne har 16 svar, 1,381 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 2 månader sedan av Adam K.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2014 kl. 20:58 #32952MusseDeltagare
handbromsen låser sig vid sväng hänt för någon annan än mig 😡
30 september, 2014 kl. 18:35 #272730challeDeltagareVa pratar vi om för bil?
Har du DCCD?
Så enkelt att den är låst?30 september, 2014 kl. 20:05 #272738MusseDeltagareSubaru wrx sti GR årsmodell 2011. när jag har på diff locked o ska parkera så nyper de till bak men när jag drar i handbromsen litegrann så lossnar trycket. är de handbromsen som hakar upp sig eller kan de vara diffen som spökar. har DCCD
30 september, 2014 kl. 20:24 #272734IggeDeltagareDu ska inte parkera med låst centerdiff….
Kortfattat: Låst centerdiff betyder att det inte diffar alls (alltså skiljer sig mellan axlar), och bilen behöver diff just när det svänger mycket och greppar på alla hjul
Låst kan man ha när det ska sladdas t.ex.
Men vid parkering etc sliter du bara på knutar osv.Sedan släpper den låsningen så fort du spänner handbromsen (så att lampan tänds)
1 oktober, 2014 kl. 19:46 #272739MusseDeltagarevarför låser den bakhjulen ? när man har diffen i. jag fattar de som att när jag har diffen på locked alltså 50% drivning bak och 50 fram då borde inte bakhjulen låsa sig.
1 oktober, 2014 kl. 21:25 #272735IggeDeltagareNär du svänger behöver framhjulen ha olika hastighet gentemot bakhjulen, därför diffen finns.
Har du däremot låst känns det lite som att köra med svets diff
2 oktober, 2014 kl. 07:50 #272733LindbloomDeltagareDu får 50/50 drivning och alla hjul driver lika mycke oavsätt om du svänger elr kör rakt fram, alltså den diffar inte utan diffarna är”låsta”. Kör öppen om du inte ska göra nå spec, duger utmärkt! Har kört öppen när ja lekt på snö å funkar utmärkt de med ????
2 oktober, 2014 kl. 19:45 #272740MusseDeltagarevarför nyper den till bak när jag svänger lite när jag har på låst diff 50/50?
2 oktober, 2014 kl. 19:46 #272736IggeDeltagareHur märker du att den nyper bak?
Eller menar du att det hugger till och rycker och har sig?
Edit: Jag misstänker iaf att det inte hugger till bak utan det du känner av är däcken som kasar för att de inte tillåts ha olika hastighet trots att de färdas olika långt, händer det inte när du kör rakt fram med låst diff, eller inte alls med öppen så är det bara felanvändningen av DCCD’n du märker av tippar jag på
Edit: Så här blir det (Ska bli) med låst centerdiff
https://www.youtube.com/watch?v=zQbVYScwaDs2 oktober, 2014 kl. 19:58 #272731kamikazeDeltagareDärför att centerdiffen är låst och inte tillåter någon rotationsskillnad mellan framaxeln och bakaxeln, när du svänger skarpt vill framaxel och bakaxel snurra olika fort men med en låst centerdiff “bromsar” diffen för att föra över kraften till den axeln som snurrar minst och då upplevs det som att bilen bromsas.
Så kör inte med låst centerdiff när du kör sakta och använder stora rattrörelser.
Film om hur en differential fuknar
http://youtu.be/F40ZBDAG8-oEdit: Igge han svara före
2 oktober, 2014 kl. 20:03 #272737IggeDeltagareYay! 😀
2 oktober, 2014 kl. 20:09 #272732kamikazeDeltagareYay! 😀
Ja den filmen är ganska pedagogisk 😀
2 oktober, 2014 kl. 23:52 #272741MusseDeltagaretack för alla svar har en annan fråga var får ja tag på sjysta bromsbelägg till min STI de är inte brembon. står bara STI på oken
3 oktober, 2014 kl. 07:42 #272729AnderssonDeltagareDet är samma som brembo, på alla Sti:er från 2002-2015 är det samma belägg fram o bak.
3 oktober, 2014 kl. 21:28 #272742MusseDeltagaretack för svaren får byta bak tjuter så in i bomben tydligen nå racebelägg som e extra hårda
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.