› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › LSD-olja i DCCD låda?
- Detta ämne har 30 svar, 2,927 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av
Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2014 kl. 07:55 #33011
Igge
DeltagareHej!
Javisst’s fråga i tråden om DCCD-renovering fick mig att fundera lite om oljan i lådan.DCCDn är ju ett lamellpaket, behöver den LSD-tillsats?
Efter lite sökningar hittar jag vissa som säger nej, vissa som säger ja och vissa som säger att äldre lådor behöver det.
Vad är då äldre?Har en amerikansk verkstadsmanual för en ’04 med DCCD
Den står det inget om LSD-tillsats i lådan men det nämns för bakdiffen som är en lamelldiff.
Törs man lita på det eller är det så stora skillnader mellan USDM och EDM?Någon med stenkoll? 🙂
12 oktober, 2014 kl. 08:59 #273021Fladric
DeltagareEnligt den lokala Subaruhandlaren ska det inte vara LS-tillsats i lådan utan bara i bakdiffen 🙂
Det är iaf i en DCCD-låda från en svensksåld -06 STI
12 oktober, 2014 kl. 10:02 #273024Igge
DeltagareOkej, funderar nämligen på att hälla i ny olja i drivlinan i vinter, och då kan det ju vara bra att veta 🙂
12 oktober, 2014 kl. 13:29 #273017Turbovin
DeltagareIntressant fråga, DCCD:n är väl ganska lik en lamelldiff i bakaxeln fast elektriskt styrd.
12 oktober, 2014 kl. 13:55 #273025Igge
DeltagareExakt min tanke 🙂
Men jag kan och verkar ha fel12 oktober, 2014 kl. 14:10 #273018Turbovin
DeltagareKanske är det så att LS-tillsatsen gör mer skada än nytta på övriga delar i lådan. Men sitter det lameller borde den ha tillsatsen egentligen kan jag tycka. Kanske därför de börjar bli slitna nu på vissa bilar.
12 oktober, 2014 kl. 14:10 #273022Fladric
DeltagareHåller med er, är ju ett lamellpaket så man kan ju undra 🙂
Dock är det ju inte rekommenderat enligt servicehandboken så jag säger ju inte emot den!12 oktober, 2014 kl. 16:01 #273033Javiisst
DeltagareDet är vad jag har också hört som Turbovin skrev. att det tar skada på lådan… verkar ju inte finnas en exakt korrekt svar på nätet. letat runt och hittar inget vettigt då det sägs olika hela tiden. Men ja lameller är ju det och ska (hört inte själv öppnat) tydligen finnas i fram diffen med, lameller.
12 oktober, 2014 kl. 16:43 #273023Igge
DeltagareVissa lådor har kanske lameller fram, men är det är vanligare med suretrac eller helical fram på en sexpetad.
Andra lådor kan även ha visko (vet iofs ingen som har det fram) eller öppet (typ gt/wrx)12 oktober, 2014 kl. 16:46 #273034Javiisst
DeltagareVissa lådor har kanske lameller fram, men är det är vanligare med suretrac eller helical fram på en sexpetad.
Andra lådor kan även ha visko (vet iofs ingen som har det fram) eller öppet (typ gt/wrx)jo och enligt denna:
http://www.ebay.co.uk/itm/Quaife-Subaru-Impreza-STi-front-six-speed-DCCD-gearbox-LSD-ATB-Differential-/290622389051?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43aa71bb3bSå ja antingen ännu en förvirring eller förklaring…
12 oktober, 2014 kl. 16:48 #273026Igge
DeltagareDet där är ju en helical gear om jag tolkar det rätt, eller vad menar du?
12 oktober, 2014 kl. 16:52 #273035Javiisst
DeltagareDet där är ju en helical gear om jag tolkar det rätt, eller vad menar du?
att det verkar som att originalet är lameller och denna inte är? eller har jag förstått fel?
12 oktober, 2014 kl. 17:33 #273027Igge
DeltagareAlla i listan över STi lådor som jag har helical, open eller suretrac. Men vissa har bytt till lamell då öppen och suretrac kan ses som veka alternativ 🙂
12 oktober, 2014 kl. 17:57 #273019Turbovin
DeltagareProblemet med lamelldiff fram är nog att det kan framkalla understyrning då den alltid ligger och bromsar. Funkar nog bra i rally antar jag då man våldar in bilen på ett annat sätt men på gata eller bana är det väl tveksamt?
12 oktober, 2014 kl. 18:11 #273028Igge
DeltagareExakt. Det är ju en sann LSD. Suretrac och torsen begränsar inte slip utan fördelar vrid istället. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.