- Detta ämne har 15 svar, 5,268 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 1 månad sedan av SthlmJocke.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2014 kl. 20:48 #33014kribbeDeltagare
Bil: Forester-99 2,0 S Turbo
Tittade fel i papperna. Lambdavärdet är för lågt. Här är protokollet:
Söker tips på vad som kan påverka förhöjd cohalt och för lågt lambdavärde vid förhöjd tomgång.
CO ligger på 3 och den ska vara på 0.3.Kan det vara så enkelt att lambdan är kass?
Och så är där ju grejen med att det ryker någonstan ifrån turboområdet varje gång man har kört en bit med bilen. Om det kan påverka nåt.
Jag var och besiktade i lördags så jag ska ge mig på och kolla över bilen till helgen så tips innan dess hade varit bra 🙂
Annars får jag nog ge efter denna gången och faktiskt lämna in en bil på verktsad för första gången på 10år (sen körkortet togs) 🙂
13 oktober, 2014 kl. 07:57 #273054pettsunDeltagareAvgas läckage?
13 oktober, 2014 kl. 10:19 #273055kribbeDeltagareAvgas läckage?
Tror inte det. dom brukar vara duktiga på att hitta det på besiktningen. Men jag ska dubbelkolla det med.
13 oktober, 2014 kl. 15:27 #273056kribbeDeltagareNåt steg framåt kanske?
Först har vi ju att det verkar sotigt i avgasröret. Detta kom efter att jag hade tomgångskört och smågasat några gånger för att lyssna efter motorläckage i nån minut.
Och innan dess när jag har kört så har jag tryckt till på gasen ordentligt för att just rensa skit ur avgasröret.
Sen har vi det här med att det ryker från turboområdet. Vad jag kunde se nästan direkt när jag hade haft motorn igång nån minut var att det börja ryka. Efter närmare titt med vad jag kunde se ovanifrån motorrummet var att det rök från avgasröret innan turbon, verkade vara nåt vitt på avgasröret där det rök ifrån. Det såg ut och luktade som olja. Finns en möjlighet att detta kommer från ventilkåpan då det är precis under den.
Så då dom höga CO värdena. En ca 40 år äldre kompis hade haft ett problem med avgasvärdena på nån bil han hade haft. Just när olja hamnar på avgasröret så kan avgasröret suga åt sig oljan och värdena blir fel påstår han.
Just sambandet med oljerök från avgasröret och så pass höga värden så har han kanske rätt
Och han har då kört/kör rally med bl.a en subaru och har mekat med bilar de senaste 30-40 åren så han kan sina bilar.Kom gärna med fler åsikter.
13 oktober, 2014 kl. 17:32 #273057kribbeDeltagareEtt tillägg. jag vet inte hur lång tid det bör ta för oljan att rinna tillbaka till sumpen men några minuter efter att jag hade haft motorn igång så var där knappt olja på stickan. och då var där säker påfyllt minst 2liter för ca 25 mil sen. Ska dubbelkolla oljan imorgon.
Men det har kanske ett stort sammband mellan att motorn tar massor med olja, det verkar droppa olja på avgsröret (luktar olja) och CO värdena på besiktningen ligger på 3 när det ska ligga på max 0.3 vid 2500 varv
14 oktober, 2014 kl. 16:12 #273058kribbeDeltagareFörsta inlägget ändrat och rubriken ändrad. Jag hade kollat fel i papperna.
Co halt fortfarande för hög men lambdan ligger för lågt: Co 4.1 (0.3) och Lambda 0,86 (0,9-1,1).Film på gången på motorn. Jag tycker ju att den låter som den ska. Även åsikt om vad en öppen dump som vissas i slutet av filmen kan göra för påverkan.
http://youtu.be/GQQDlC2VffA
jag vet att öppen dump inte fungerar ordentligt på bilar med LMM men det gör det på dom med MAP sensor. Subaru har vad jag vet sin så kallade LMM med en sensor mitt i bara utan luftspjäll. Bilmärket har jag ju glömt att skriva såg jag. Det är en Forester 99 turbo ej20 motor. Hur påverkar en öppen dump dessa motorer?Film på var oljan har läckt på avgasröret:
http://youtu.be/dqHDrezbhDo21 oktober, 2014 kl. 17:10 #273050SthlmJockeDeltagareJag har öppen dump på min Forester 99:a, det fungerar för mig och jag har inte haft några problem. Men precis som du så har jag läst att det inte ska vara något bra.
Din motor låter bra men verkar inte må så bra direkt. Jag hade försökt att lokalisera det som gör att det rycker när du gasar, samt givetvis åtgärdat detta. Efter detta så hade jag nog slagit till på en ny lambdasond baserat på vad du får ut ur ditt avgas:eek:
Drar bilen mer benin nu !?
/Jocke
22 oktober, 2014 kl. 07:32 #273059kribbeDeltagareJag har öppen dump på min Forester 99:a, det fungerar för mig och jag har inte haft några problem. Men precis som du så har jag läst att det inte ska vara något bra.
Din motor låter bra men verkar inte må så bra direkt. Jag hade försökt att lokalisera det som gör att det rycker när du gasar, samt givetvis åtgärdat detta. Efter detta så hade jag nog slagit till på en ny lambdasond baserat på vad du får ut ur ditt avgas:eek:
Drar bilen mer benin nu !?
/Jocke
Jag lämnade in den till Subaru i Vinslöv istället. orkade inte leta avgasfel då jag inte kan mäta det
själv ändå 🙂
Det känns som om den tar mycket bensin men jag har inte haft bilen så länge än att jag vet hur mycket den drar.
Han i vinslöv är rätt bra att ha att göra med, dom bygger rallybilar där med 🙂22 oktober, 2014 kl. 07:44 #273060kribbeDeltagareJag lämnade in den till Subaru i Vinslöv istället. orkade inte leta avgasfel då jag inte kan mäta det
själv ändå 🙂
Det känns som om den tar mycket bensin men jag har inte haft bilen så länge än att jag vet hur mycket den drar.
Han i vinslöv är rätt bra att ha att göra med, dom bygger rallybilar där med 🙂Ryckandet är föresten olja som läcker från ventilkåpan ner på grenröret
22 oktober, 2014 kl. 07:52 #273051SthlmJockeDeltagareSkönt att höra!
Min drar ca 1.0-1.1 normalt, men om jag åker mycket inne i stan så drar det iväg ordentligt…. Ingen omöjlighet att ligga på 1.8-2.0:D
Om du haft lite koll på din förbrukning kan det vara en bra indikator på hur din lambda fungerar.
Såg att du hade öppet filter också, är det mer saker gjorda på din!?
/Jocke
22 oktober, 2014 kl. 10:24 #273061kribbeDeltagareSkönt att höra!
Min drar ca 1.0-1.1 normalt, men om jag åker mycket inne i stan så drar det iväg ordentligt…. Ingen omöjlighet att ligga på 1.8-2.0:D
Om du haft lite koll på din förbrukning kan det vara en bra indikator på hur din lambda fungerar.
Såg att du hade öppet filter också, är det mer saker gjorda på din!?
/Jocke
Inte motormässigt. Men utvändigt sänkt med coilovers och en stylingläpp (eller vad man ska kalla det) där fram.
22 oktober, 2014 kl. 10:39 #273062kribbeDeltagareFick besked nu från verkstaden. Det var lambdan som spöka. Men jag gick uppmaningen att tanka i några liter etanol för att rensa katalysatorn och motorn för övrigt då den hade gått så pass rikt och sotat
22 oktober, 2014 kl. 11:51 #273052SthlmJockeDeltagareFan din är riktigt find—0.o—b
Min är mer ärkegubb edition…. Men det sitter avgas på hela vägen från turbon. Det sitter uppgraderade WRX bromsar fram och bak på bilen, sen får vi inte glömma den öppna dumpen;)
Skönt att höra att dom löste det hela, då är det bara att hoppas att “rengöringen” hjälper. Lambdan brukar vara mycket känslig, och med tanke på vad som kom ur ditt avgas så har den fått smaka på lite.
/Jocke
22 oktober, 2014 kl. 18:06 #273063kribbeDeltagareTackar 🙂 Den skulle dock behöva en lackrekond. svart färg har en tendens att vissa precis aaaalllaaa repor som blivit med tiden 😛
22 oktober, 2014 kl. 18:13 #273064kribbeDeltagareFan din är riktigt find—0.o—b
Min är mer ärkegubb edition…. Men det sitter avgas på hela vägen från turbon. Det sitter uppgraderade WRX bromsar fram och bak på bilen, sen får vi inte glömma den öppna dumpen;)
Skönt att höra att dom löste det hela, då är det bara att hoppas att “rengöringen” hjälper. Lambdan brukar vara mycket känslig, och med tanke på vad som kom ur ditt avgas så har den fått smaka på lite.
/Jocke
aja bromsar e ändå viktigt 🙂 nu är jag inte så insatt i WRX bilarna, är det större skivor och bättre bromsok då?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.