- Detta ämne har 18 svar, 1,902 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 1 månad sedan av GDB2003.
-
FörfattareInlägg
-
14 oktober, 2014 kl. 07:53 #33019GDB2003Deltagare
Måste köpa nya vinterdäck till vintern och undrar om folk mest kör dubbat eller odubbat?
14 oktober, 2014 kl. 07:55 #273085IggeDeltagareDubb! Alla gånger.
Funkar bättre på is 🙂14 oktober, 2014 kl. 08:45 #273081KoffeKeymasterDubbfritt!
Vägarna jag kör på är oftast snöfria. Är väl möjligtvis nån fjällresa per år då man kanske skulle vilja ha dubb, men det går bra att ta sig fram ändå 🙂14 oktober, 2014 kl. 08:54 #273083Patrick P931DeltagareBor mitt i Stockholms innerstad och då gäller dubb. Hakka 7, hade blivit 8 om jag hade handlat idag.
🙂
14 oktober, 2014 kl. 09:21 #273090GDB2003DeltagareBor mitt i Stockholms innerstad och då gäller dubb. Hakka 7, hade blivit 8 om jag hade handlat idag.
🙂
8:an är vad jag kikar på. Blir dyrt till 18″ dock.
14 oktober, 2014 kl. 11:06 #273084JommieDeltagare8:an är vad jag kikar på. Blir dyrt till 18″ dock.
ScoobyBear över på Subaristforumet kör med Hakka 8 på sin Legacy Spec B och är inte nöjd med dom. Ser ut som det är Continental Conti Ice Contact som är favorit.
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about5688.html14 oktober, 2014 kl. 11:39 #273093LundbergDeltagareJag har beställt Hakkapeliitta 8 245/40-18 till min.
Jag var också i valet av kvalet på om man skulle ha dubb eller dubbfritt men det känns fan mycket säkrare med dubb! Dock kommer det väl slitas ganska mycket när bilen går brett i vinter 😀14 oktober, 2014 kl. 13:15 #273086IggeDeltagare8:an är vad jag kikar på. Blir dyrt till 18″ dock.
En som säljer nästan nya på compomotive fälgar nu (blocket) 18″
Är du inte sugen på fälgarna kanske jag är det 🙂
14 oktober, 2014 kl. 13:39 #273091GDB2003DeltagareEn som säljer nästan nya på compomotive fälgar nu (blocket) 18″
Är du inte sugen på fälgarna kanske jag är det 🙂
De här? http://www.blocket.se/malmo/TILLFALLE_Compomotive_MO6_m_v_dack_NYSKICK_56695609.htm?ca=11&w=3
Coola fälgar. Har dock bara dåliga erfarenheter av att göra affärer med folk i Malmö så jag hoppar.
14 oktober, 2014 kl. 14:07 #273087IggeDeltagareOkej 🙂
Det var just dom14 oktober, 2014 kl. 20:35 #273082edbeDeltagareJag kör Nordman 4 17″ på min Sti. Funkar bra till vardags och på is 🙂
Sent from my iPhone using Tapatalk
14 oktober, 2014 kl. 21:04 #273080AnderssonDeltagareDubbat alla gånger.
15 oktober, 2014 kl. 01:50 #273079abacusDeltagareKör odubbat i Göteborg…. Funkar skit….. Speciellt när det mest blir frost och is här…
15 oktober, 2014 kl. 06:46 #273089zanoiiDeltagareOdubbat i Stockholm. Bodde jag norr om Uppsala eller ute i skogen skulle jag köra dubbat men kör man 95% av milen i city och på E4 finns det inte mycket som motiverar att lyssna på ljudet av dyra dubbar som nöts bort av asfalt fem månader om året.
15 oktober, 2014 kl. 07:13 #273076ManorDeltagareJag har alltid kört odubbat på Subaru och aldrig ångrat mitt val. Perfekt att kunna byta till vinterhjulen innan första snön, och växla till sommarhjulen efter påsk.
Nu har vi köpt en ny andrabil. Det blev en Suzuki Swift och där var tipset att köra med dubbat då den är lätt…det blev Hakkepelitta 7.
Jag känner mig dock fortfarande lite skeptisk till att behöva “knattra/rassla” runt med dubbdäck på i mitt fall oftast barmark (Stockholm)…och framför allt tveksamheten till när man ska göra bytet till och från vinterhjulen. En ökad bränsleförbrukning brukar också dubbdäcken resultera i…mer än dubbfria…men det är väl ingen direkt “ko på isen”.
Fördelen med dubbfritt är att bytet kan göras precis när man vill…går mjukt och skönt (tystare än sommardäck) och drar bara marginellt mer bensin (om det nu skiljer alls…). Nackdelen är de få gånger när väglaget är isigare. Dock så noterar man det snabbt och kör automatiskt lugnare.
Dubbdäck är säkrare, men detta brukar resultera i att man också kör fortare.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.