SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor avgassystem japs impreza gt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33065
    Icehawk97
    Deltagare

      Halloj, är så att jag har kollat på avgassytem till min impreza GT -00

      Hittade detta på blocket: http://www.blocket.se/dalarna/3__avgas_och_branslepump_till_Impreza_56922124.htm?ca=5&w=3

      Har varit en datornisse förut men har kommit in på bilar lite så undrar om det kommer passa min GT -00? Och om allt följer med vederbörande ”komplett”??

      Rimligt pris?

      Mvh johan

      #273260
      Icehawk97
      Deltagare

        Ok, men mappa när man byter avgas har jag aldrig hört förut?
        Är det ett måste?

        Ska man hellre fixa catback?

        Min är orginal med orginal avgas.

        #273254
        -L-
        Deltagare

          Du behöver inte mappa om bara för du byter avgassystem, men du måste ha någon form av manuell laddtryckstyrning som kan begränsa till 1 bar.

          #273261
          Icehawk97
          Deltagare
            #273256
            Igge
            Deltagare

              Systemet på blocket ska, enligt forumets expertis (flera håll), passa om du modifierar främre fästet för bakre ljuddämparen

              Däremot så är mappning kanske att rekommendera när du även byter downpipe, de lärda tvistar kan man säga.
              Jag har aldrig hört någon som fått bekymmer med bytt turboback på en GT men det är ju tveklöst mer optimalt att optimera motorstyrningen.

              Jag bytte catback på min GT och gick i laddtrycksspärren (fuel cut), det problemet avlöstes för mig genom att göra rent magnetventilen till laddtrycksstyrningen. Ofta klarar man sig utan vidare modifieringar men räcker inte det kan man behöva en s.k. dawes device som -L- nämner

              #273258
              kinugawa
              Deltagare

                Systemet på blocket ska, enligt forumets expertis (flera håll), passa om du modifierar främre fästet för bakre ljuddämparen

                Däremot så är mappning kanske att rekommendera när du även byter downpipe, de lärda tvistar kan man säga.
                Jag har aldrig hört någon som fått bekymmer med bytt turboback på en GT men det är ju tveklöst mer optimalt att optimera motorstyrningen.

                Jag bytte catback på min GT och gick i laddtrycksspärren (fuel cut), det problemet avlöstes för mig genom att göra rent magnetventilen till laddtrycksstyrningen. Ofta klarar man sig utan vidare modifieringar men räcker inte det kan man behöva en s.k. dawes device som -L- nämner

                min ej207 gick omappad i 5 år med turboback och 100cell racekatt. När jag köpte den så pika den 1,4 bar på 6ans växel och sedan damp ner på targetboost, 1 bar eller vad det nu var. Bilen lever ännu, men man hade ont i magen varje gång tills man fick det bortmappat =) Kude inte logga några spikningar under tillfället, Men en impreza GT kanske inte har lika smart ECU? ingen aning.

                #273257
                Igge
                Deltagare

                  Som jag har förstått det så har GT och newage STi lite marginaler på sin övergång mellan closed loop och open loop, men newage WRX är känsligare och bör inte köras omappat med turboback

                  Inga egna erfarenheter utan bara vad jag läst 🙂

                  #273262
                  Icehawk97
                  Deltagare

                    Så ett catback mår bilen bättre av än att köpa ett helt avgassystem?

                    Vad jag ser så är catback billigare än vad ett avgassystem är också, så lutar mot att köpa ett catback. För sugrörerna jag har på nu kvamner bilen bra nog kan jag tänka mig. (Samt låter som en Suzuki Baleno)

                    Man tappar känslan lite med det som sitter på nu!

                    mvh

                    #273259
                    kinugawa
                    Deltagare

                      Ja det gör den. Om du får laddtryckspikar eller ej vet jag inte. Men dom blir bra mycket mildare i alla fall om du bara har catback.

                      #273255
                      race_jocke
                      Deltagare

                        råder dig till att inte köpa japspeed avgas iallafall köpte deras downpipe med 200cells katt, passformen var inte alls bra fick skära och svetsa om böjarna på 3 ställen för att de skulle passa inget ja tycker man ska behöva göra när man köper modellanpassade system

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.