› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › avgassystem japs impreza gt
- Detta ämne har 9 svar, 1,105 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av
race_jocke.
-
FörfattareInlägg
-
26 oktober, 2014 kl. 09:00 #33065
Icehawk97
DeltagareHalloj, är så att jag har kollat på avgassytem till min impreza GT -00
Hittade detta på blocket: http://www.blocket.se/dalarna/3__avgas_och_branslepump_till_Impreza_56922124.htm?ca=5&w=3
Har varit en datornisse förut men har kommit in på bilar lite så undrar om det kommer passa min GT -00? Och om allt följer med vederbörande ”komplett”??
Rimligt pris?
Mvh johan
26 oktober, 2014 kl. 09:48 #273260Icehawk97
DeltagareOk, men mappa när man byter avgas har jag aldrig hört förut?
Är det ett måste?Ska man hellre fixa catback?
Min är orginal med orginal avgas.
26 oktober, 2014 kl. 10:05 #273254-L-
DeltagareDu behöver inte mappa om bara för du byter avgassystem, men du måste ha någon form av manuell laddtryckstyrning som kan begränsa till 1 bar.
26 oktober, 2014 kl. 10:20 #273261Icehawk97
Deltagare26 oktober, 2014 kl. 12:04 #273256Igge
DeltagareSystemet på blocket ska, enligt forumets expertis (flera håll), passa om du modifierar främre fästet för bakre ljuddämparen
Däremot så är mappning kanske att rekommendera när du även byter downpipe, de lärda tvistar kan man säga.
Jag har aldrig hört någon som fått bekymmer med bytt turboback på en GT men det är ju tveklöst mer optimalt att optimera motorstyrningen.Jag bytte catback på min GT och gick i laddtrycksspärren (fuel cut), det problemet avlöstes för mig genom att göra rent magnetventilen till laddtrycksstyrningen. Ofta klarar man sig utan vidare modifieringar men räcker inte det kan man behöva en s.k. dawes device som -L- nämner
26 oktober, 2014 kl. 12:10 #273258kinugawa
DeltagareSystemet på blocket ska, enligt forumets expertis (flera håll), passa om du modifierar främre fästet för bakre ljuddämparen
Däremot så är mappning kanske att rekommendera när du även byter downpipe, de lärda tvistar kan man säga.
Jag har aldrig hört någon som fått bekymmer med bytt turboback på en GT men det är ju tveklöst mer optimalt att optimera motorstyrningen.Jag bytte catback på min GT och gick i laddtrycksspärren (fuel cut), det problemet avlöstes för mig genom att göra rent magnetventilen till laddtrycksstyrningen. Ofta klarar man sig utan vidare modifieringar men räcker inte det kan man behöva en s.k. dawes device som -L- nämner
min ej207 gick omappad i 5 år med turboback och 100cell racekatt. När jag köpte den så pika den 1,4 bar på 6ans växel och sedan damp ner på targetboost, 1 bar eller vad det nu var. Bilen lever ännu, men man hade ont i magen varje gång tills man fick det bortmappat =) Kude inte logga några spikningar under tillfället, Men en impreza GT kanske inte har lika smart ECU? ingen aning.
26 oktober, 2014 kl. 12:23 #273257Igge
DeltagareSom jag har förstått det så har GT och newage STi lite marginaler på sin övergång mellan closed loop och open loop, men newage WRX är känsligare och bör inte köras omappat med turboback
Inga egna erfarenheter utan bara vad jag läst 🙂
26 oktober, 2014 kl. 15:12 #273262Icehawk97
DeltagareSå ett catback mår bilen bättre av än att köpa ett helt avgassystem?
Vad jag ser så är catback billigare än vad ett avgassystem är också, så lutar mot att köpa ett catback. För sugrörerna jag har på nu kvamner bilen bra nog kan jag tänka mig. (Samt låter som en Suzuki Baleno)
Man tappar känslan lite med det som sitter på nu!
mvh
26 oktober, 2014 kl. 19:04 #273259kinugawa
DeltagareJa det gör den. Om du får laddtryckspikar eller ej vet jag inte. Men dom blir bra mycket mildare i alla fall om du bara har catback.
27 oktober, 2014 kl. 17:03 #273255race_jocke
Deltagareråder dig till att inte köpa japspeed avgas iallafall köpte deras downpipe med 200cells katt, passformen var inte alls bra fick skära och svetsa om böjarna på 3 ställen för att de skulle passa inget ja tycker man ska behöva göra när man köper modellanpassade system
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.