› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Inkörning av ny WRX STI 2015
- Detta ämne har 33 svar, 3,918 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 7 månader sedan av
Bubu.
-
FörfattareInlägg
-
13 december, 2014 kl. 11:59 #33224
Bubu
DeltagareHej!
Jag är inte Subaru ägare ännu, men för några veckor sedan beställde jag en ny WRX STI, som tillverkas nu i Japan och jag kommer att hämta ut bilen under våren 2015.
Tills bilen kommer, kommer jag att ha några sömnlösa nätter, men det är en känsla som man får leva med eller hur? 😉
I väntan på att bilen kommer tänkte jag läsa på och fråga er också hur man ska köra in en ny bil idag, rätt frågat:
Hur ska man köra in en ny WRX STI idag? (Vissa säger ju att man ska köra in olika bilar på olika sätt.)Jag har läst några äldre tråd och det står ibland motsägelsefull information.
Som jag förstår är det inte så viktigt med inkörning idag som det var för 30 år sedan, eftersom biltillverkningen är såpass modern att det inte finns lika många ojämnheter i motorn tack vare högteknologin.Många rekommenderar ändå att man under första 100 mil bör vara försiktig och man bör göra såhär:
– Varva inte över 4000, men inte för lågt heller
– Undvik hårda accelerationer
– Ligg inte en längre tid på samma varvtal
– Segdra inte på höga växlarMina frågor är:
1. Är det bra enligt rekommendationen ovan? Något annat som är viktigt att tänka på?
2. Räcker det med 100 mil och är det ok om man ökar belastningen gradvist efter detta?
3. Bör man byta olja extra, eller inte? När isåfall? (Jag har läst ibland att det är bra efter 150 mil, men ibland skriver man efter 500 mil.)4. Finns det beskrivet i bilens brukanvisning hur man ska göra?
Tack för all hjälp! 😉
13 december, 2014 kl. 12:24 #274125adrenalin
Deltagare13 december, 2014 kl. 15:15 #274143kinugawa
DeltagareOrkade inte läsa den engelska länken. Men ut och kör precis som du vill. Och byt oljan och filtret efter 50första milen.
Jag har lämnat in min olja på analys efter 50första milen. (Har labb på jobbet) och det innehöll sjukt mycket metall partiklar.13 december, 2014 kl. 16:04 #274118Christian S
Deltagarebytte motor i min i vintras/våras och den hade väll varit igång knappt 15 min totalt efter det att jag byggt ihop motorn innan den mappades så det vi ingen direkt inkörning där:D
13 december, 2014 kl. 18:34 #274119edbe
DeltagareDe bilarna som Subaru använde vid lanseringen var nya tills att Europas biljournalister testkörde på banan. Vet inte om det säger något om hur man ska göra eller inte men kan i alla fall vara en hint till att Subaru inte tycker det behövs.
Sent from my iPhone using Tapatalk
14 december, 2014 kl. 05:38 #274132Bubu
DeltagareTack för alla synpunkter!
Är det någon som kanske har en bruksanvisning till WRX STI 2015 där det står vad Subaru rekommenderar för inkörning?
14 december, 2014 kl. 09:22 #274122Simon.x
DeltagareTack för alla synpunkter!
Är det någon som kanske har en bruksanvisning till WRX STI 2015 där det står vad Subaru rekommenderar för inkörning?
Hej
Antar att det står samma som dom från 2008 och som i 2011 😉
//Simon
14 december, 2014 kl. 09:43 #274133Bubu
DeltagareHej
Antar att det står samma som dom från 2008 och som i 2011 😉
//Simon
Vad bra tack! Bad står i 2008 och 2011 isåfall? :D;)
14 december, 2014 kl. 11:48 #274111Manor
DeltagareGrattis Bubu till en riktigt fin bil :).
Jag har alltid kört in mina nya bilar enligt de punkter som du nämnde tidigare. Lugn med varven, ingen segdragning, inte mala på i ett jämnt varvtal.
Impreza GT:n skulle köras in i 180 mil, och därefter gjorde jag ett olje + filterbyte.
Outback 3.6:an fick ett olje + filterbyte efter 500 mil.
Vi har en Suzuki Swift som andrabil, och den skulle köras in 96 mil…och fick ett extra olje + filterbyte efter det.
Sen gäller ju generellt att bilen/motorn alltid ska värmas upp noga innan man börjar gasa, men det har ju inte med inkörningen att göra…det tillhör ju normalt ”hyfs” :D.
Något som jag har läst en del om är att man då också bör pressa motorn lite under inkörningen. Detta för att pressa ut och slita in kolvringarna korrekt. Detta har jag dock inte gjort själv…jag har hoppats och antagit att det räcker med de varvtal man håller då och då under inkörningen.
Lycka till med den nya bilen.
14 december, 2014 kl. 14:19 #274134Bubu
DeltagareGrattis Bubu till en riktigt fin bil :).
Jag har alltid kört in mina nya bilar enligt de punkter som du nämnde tidigare. Lugn med varven, ingen segdragning, inte mala på i ett jämnt varvtal.
Impreza GT:n skulle köras in i 180 mil, och därefter gjorde jag ett olje + filterbyte.
Outback 3.6:an fick ett olje + filterbyte efter 500 mil.
Vi har en Suzuki Swift som andrabil, och den skulle köras in 96 mil…och fick ett extra olje + filterbyte efter det.
Sen gäller ju generellt att bilen/motorn alltid ska värmas upp noga innan man börjar gasa, men det har ju inte med inkörningen att göra…det tillhör ju normalt ”hyfs” :D.
Något som jag har läst en del om är att man då också bör pressa motorn lite under inkörningen. Detta för att pressa ut och slita in kolvringarna korrekt. Detta har jag dock inte gjort själv…jag har hoppats och antagit att det räcker med de varvtal man håller då och då under inkörningen.
Lycka till med den nya bilen.
Tackar, tackar! 😀
14 december, 2014 kl. 15:46 #274126adrenalin
DeltagareLäs min länk så får du svar på dina frågor från en expert.
14 december, 2014 kl. 17:40 #274112Manor
DeltagareLäs min länk så får du svar på dina frågor från en expert.
Det finns många experter…
Om nu detta skulle vara absolut bäst så skulle väl alla biltillverkare ange detta i sina instruktionsböcker.Nä, det som någon tycker är sanning tycker någon annan är fel.
14 december, 2014 kl. 18:28 #274135Bubu
DeltagareLäs min länk så får du svar på dina frågor från en expert.
Intressant läsning…
Frågan är följande:
Ska man lita på denna länk, eller ska man lita på bruksanvisningen?
Jag har lite svårt att förstå varför bruksanvisningarna säger raka motsatsen till denna artikel.14 december, 2014 kl. 18:44 #274136Bubu
DeltagareJag har läst nu ganska många artiklar och forum angående inkörning och jag citerar ett inlägg av en person (det var altså inte jag som har skrivit det):
”Alternativ 1: Läs instruktionsboken och följ råden från ingenjörerna som konstruerat motorn.
Alternativ 2: Läs en blogg på internet och följ råden (som går tvärt emot råd från ingenjörerna som konstruerat motorn) från en okänd person med okänd bakgrund.
Jag vet vad jag väljer.”
14 december, 2014 kl. 20:36 #274113Manor
DeltagareJag har läst nu ganska många artiklar och forum angående inkörning och jag citerar ett inlägg av en person (det var altså inte jag som har skrivit det):
”Alternativ 1: Läs instruktionsboken och följ råden från ingenjörerna som konstruerat motorn.
Alternativ 2: Läs en blogg på internet och följ råden (som går tvärt emot råd från ingenjörerna som konstruerat motorn) från en okänd person med okänd bakgrund.
Jag vet vad jag väljer.”
Det är ungefär vad jag har tänkt.
Det kanske är så att en hårdare inkörning är bra för X men sämre för Y?Hur som helst så känns det hårt att ”trasha” en ny bil på det sätt som förordades i artikeln som det länkades till. Sen att artikeln nämnde att ett antal motorer plockats isär och att allt sett perfekt ut…hmm vem tusan plockar isär en motor som fungerar perfekt? Nja, det finns delar i artikeln som känns ganska tveksamma.
Det är väl en sak om det är frågan om racemotorer, men nu diskuteras ju faktiskt en personbil om än en vass sådan ;).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.