- Detta ämne har 11 svar, 2,422 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2015 kl. 11:40 #33299zanoiiDeltagare
Min ena framdämpare är slut och Fürsten tar 14000:- per par för dem så jag skulle gärna få hjälp med ett par saker. Som ni kommer att märka är jag TOTALT n00b när det gäller detta.
Förutsättningar: en Usdm WXR Wagon, används till 100% som familjebil med lite “bus” emellanåt. Funderade på om man skulle passa på att sänka lite men användbarhet går före utseende så originalhöjd är nog att föredra.
1: Vad köper man för dämpare som motsvarar original? Alternativt sjukt prisvärda som är “lite bättre”. Har kollat på Koni sport och lite andra modeller.
2: När jag har googlat har jag fått intrycket av att “om fjädrarna verkar okej är de okej” och att man alltså inte behöver byta fjädrar samtidigt om de verkar bra. Sanning eller myt?
3: Vad byter man mer när man ändå håller på? Har hört genomslagsgummi och dammskydd. Har tyvärr ingen aning om var på dämparen dessa sitter. Mina .. umm.. har ingen aning om vad de heter men gummiplattorna man ser från motorrumet har börjat få små sprickor. Läge att byta dem?
Skulle uppskatta om någon har en bra skiss på vad allt är så jag vet vad jag ska beställa/söka efter. Om man lånar den här skissen från importcarparts, vad är vad på den?
Som ni ser är jag alltså rätt lost på detta. Har bytt däck, bromsbelägg och bromsskivor samt tittat på när spindelleden byts men där slutar min erfarenhet av upphängningen.
13 januari, 2015 kl. 11:41 #274537zanoiiDeltagareOBS: Om någon har begagnade originaldämpare i fint skick kan jag även tänka mig att köpa begagnat.
13 januari, 2015 kl. 12:11 #274535IggeDeltagareJag köpte KYB till min gt, motsvarar original till mycket lägre pris
Påstås på vissa ställen vara de som tillverkar originalbenenVärt att kolla upp
Finns på ebay och scoobyclinic vad jag vet
13 januari, 2015 kl. 12:19 #274530KoffeKeymasterVill du öka busfaktorn lite men ändå inte gå över till ställbara coilovers (som kommer försämra komforten om du inte lägger tredubbla Fürsten-priset på ett par) så kanske det är läge att kolla på andra topplagringar iaf? (Det är alltså den biten med gummiplattorna man ser från motorrumet” ;)). Med ställbara alt. fasta eftermarknadstopplagringar kan du få lite mer negativ camber fram vilket Imprezan brukar gilla.
Dammskyddet är f.ö. den långa veckade “plast/gummihylsan” näst längst ner till höger. Kolla om de börjar få sprickor eller se allmänt ledsna ut.
Jag har bytt dämpare utan att byta fjädrar, jag har bytt fjädrar utan att byta dämpare och jag har bytt både dämpare och fjädrar vid samma tillfälle. Verkar de i OK skick så kan du säkert fortsätta köra på fjädrarna du har nu.
Ang. fabrikat så har jag ingen koll tyvärr. Jag bytte till coilovers senast./Koffe
13 januari, 2015 kl. 12:43 #274538zanoiiDeltagareSuper, tack för svaren båda två!
Topplagringar alltså, då vet man vad det heter (och var delen sitter, har sett ordet på forumet). Du la dig på precis rätt nybörjarnivå där Koffe!
Det här kanske blir lite OT, men kan man med hjälp av dessa (eller inställningsmöjligheterna de ger) minska bilens understyrning? Och i så fall – går det att göra utan att den samtidigt blir riktningsinstabil?
13 januari, 2015 kl. 12:57 #274534FladricDeltagareFinns den här kombon från Pedders Suspension, tror den kan vara vettig 🙂
http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=39_437&products_id=3450
Alternativt leta begade fjäderben från en STi 🙂
13 januari, 2015 kl. 17:56 #274533t1heroDeltagareSuper, tack för svaren båda två!
Topplagringar alltså, då vet man vad det heter (och var delen sitter, har sett ordet på forumet). Du la dig på precis rätt nybörjarnivå där Koffe!
Det här kanske blir lite OT, men kan man med hjälp av dessa (eller inställningsmöjligheterna de ger) minska bilens understyrning? Och i så fall – går det att göra utan att den samtidigt blir riktningsinstabil?
Ja, det är precis vad man kan göra med topplagringar.
Jag provade lite olika inställningar på mina när jag hade ställbara, understyrningen blir bara mindre och mindre ur mycket negativ camber man slänger på, men när det är för mycket får inte däcken full kontakt med vägen.
För mycket så blev det så att bilen vickade i fram vid inbromsning, dvs ett däck fick lite bättre kotaktyta och tog bättre och bilen krängde åt det hållet, men då minskade ytan på den sidan och ökade på den andra och bilen krängde tillbaka. Inte på ett livsfarligt sätt men inte på ett sätt som jag skulle vilja ha den.Så om du är mer rädd om däcken än jag är så provar du lite själv tills det känns bra och sedan åker du på fyrhjulsinställning och ber dem jämna till det så att det blir symetriskt (men med den camber du ställt in ungefär)
Har du flera uppsättningar däck vill du prova med dem för t.ex R888 tålde och gillade betydligt mer negativ camber än gatdäcken.
Det går ju att märka upp på topplagringarna var fyrhjulsinställningen hamnade och köra extrabusinställning på bana.Nu har jag Whiteline offsettoplagringar istället lite mer än OEM, men inte jättemycket, duger både på gata och på bana (tillsammans med max på camberskruven vid spindeln), de ställbara satt på coilovers med dåliga dämpare.
Riktningsinstabil är mer en effekt av toe out (men det går säkert att skruva till på andra sätt)
18 januari, 2015 kl. 23:00 #274539zanoiiDeltagareMycket intressant t1hero! Tack för lektionen.
—
Jag kollade artikelnummer på opposedforces och det verkar som den dämpare jag ska ha (här är höger: 20311FE040) är samma för USA och EU men har dock bara använts på WRX Wagon.
Då uppstod frågan (apropå det fladric skrev också) hur stor skillnad det är på STi-dämpare och WRX-dämpare, samt sedan och kombi (för framdämparna!)? Det verkar ju vara nån skillnad, men är fästen och dimensioner lika så är det väl antagligen bara att byta rakt av? Å andra sidan så står det på importcarparts: IMPREZA WRX 2002 TO 2005 – NOT STI.
Ju mer man söker desto mer förvirrande blir det när man kollar artikerlnummer. Inte så att jag medvetet tänker köpa “fel” dämpare men på vissa ställen står det 01-06, på andra 01-04 och på ytterligare något 02-03 osv. Så man blir ju lite förvirrad, men om det är samma dämpare förutom nåt klistermärke eller whatnot, eller om Subaru byter artikelnummer på grejerna då och då för skojs skull så kan man ju ändå vara lugn.
Nå, om nu KYB är vettiga så är de ju sjukt prisvärda. Billigaste jag hittade var 822 kr/st (mister-auto) och det är ju nästan så man blir misstänksam.
Men som sagt, är det stor skillnad på dämparna i WRX och STi?
19 januari, 2015 kl. 04:23 #274531Christian SDeltagareMen som sagt, är det stor skillnad på dämparna i WRX och STi?
STI 05-> har 114,3 och har annat avstånd imellan hålen mot hubben så du kan inte ta framdämparna ifrån en sån och sätta på din WRX
19 januari, 2015 kl. 07:12 #274536IggeDeltagareJag köpte som sagt KYB till min gt, funkade bättre än original som börjat läcka (hade dock inte börjat känna att de var kassa så man gungade fram på vägarna eller så)
Däremot så hade jag bara bilen i ca 8 månader efter att jag monterat dom innan den blev såld. Så jag kan inte garantera kvaliténDäremot sades de ganska mycket gott om dämparna på bl.a. Dirtyimpreza och nasioc om jag minns rätt
19 januari, 2015 kl. 15:32 #274540zanoiiDeltagareSTI 05-> har 114,3 och har annat avstånd imellan hålen mot hubben så du kan inte ta framdämparna ifrån en sån och sätta på din WRX
Men äldre som hade 5×100 då?
Jag köpte som sagt KYB till min gt, funkade bättre än original som börjat läcka (hade dock inte börjat känna att de var kassa så man gungade fram på vägarna eller så)
Min vänstra klonkar som fan nu, har blivit värre och värre under det senaste halvåret. Väghållningen vet jag egentligen inte om den har blivit jättemycket sämre men man kör ju även lugnare när det låter illa så fort man kör över ett gruskorn.
19 januari, 2015 kl. 21:11 #274532Christian SDeltagareMen äldre som hade 5×100 då?
dom passar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.