SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor vad tror ni om detta recept?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33374
    apache54
    Deltagare

      så motorbygget fortskrider o det börjar nu visa sig för hur slutresultatet kommer att bli blocket är ett EJ257 topparna är portade av ultra-,motor med supertech svartnitrerade ventiler på både insug och avgas crower ventilfjädrar och titanretainers kammarna ärcosworth278grader på insug och 274 på avgas pauter stakar o allt sätts ihop med arp-bult och ACL-racelager plus cosworth oljepump nu till frågan kolvar och packningar? har kollat på dessa prylar op det lutar åt cosworth-kolvar med original komp 0.5 ÖD men hur skall jag göra med packningar och sånt? räcker det med original packningssats eller ska ja satsa på nå värre topp-packningar?
      i övrigt kommer bilen rulla med aeromotive 340l/h soppapump och injector-dynamics 1000cc-sprider mappad med hjälp av ett Link G4+ och en Garrett GTX2876R vad tror ni om motorn som helhet o vart tror ni effekten landar ungefär o svaga länkar i bygget?

      #274961
      TomK
      Deltagare

        Original packningar räcker gott.
        Många har haft bättre resultat med Subaru MLS packning än tex Cometic.
        Ang kolvar så är det nog vilket som för det effektuttaget du kommer få med den turbon.
        Men Cosworth har fina kolvar.

        #274957
        apache54
        Deltagare

          Original packningar räcker gott.
          Många har haft bättre resultat med Subaru MLS packning än tex Cometic.
          Ang kolvar så är det nog vilket som för det effektuttaget du kommer få med den turbon.
          Men Cosworth har fina kolvar.

          kan man hoppas på strax över 400 i motorn o rätt lite spool? (de var iaf förhoppningen) men de är väl blocket och turbon som e dom två första s prylarna att säga ifrån? klarar blocket typ max 500? o turbon strax därunder kanske?

          #274960
          TomK
          Deltagare

            kan man hoppas på strax över 400 i motorn o rätt lite spool? (de var iaf förhoppningen) men de är väl blocket och turbon som e dom två första s prylarna att säga ifrån? klarar blocket typ max 500? o turbon strax därunder kanske?

            Blocket kan ta mycket mer än så med det receptet.
            Bara det är ordentligt mappat.

            #274956
            apache54
            Deltagare

              då blire att beställa cosworth-kolvar och orginal-packningar låter ju bra att man e på rätt väg

              #274954
              Kvarnis
              Deltagare

                Du borde förstärka blocket, med övrigt spec och det flesta kolvarna lirar det nog till 600bhp. Cosworth kammar med byggda toppar ser man sällan på ett bygge under 500Bhp.

                Det svgaste du har i bygget är nog soppapumpen och blocket.
                Ej257 har foder som tyvärr är tunna, men för 400 håller dom hur lärr som heslt.
                Men med en övrigt fin spec skulle jag ha förstärkt/pinat blocket

                #274958
                apache54
                Deltagare

                  Låter ju lovande idag skickades beställninggen på kolvar, ringar o packningar men drivlinan borde hålla iom att det är en 2004 sti pse o likaså blocket om turbon får begränsa effekten?

                  #274962
                  Woojen
                  Deltagare

                    Du är väldigt safe skulle jag säga 🙂 men som sagt allt handlar ju om vem som lägger mappen! standardfodren brukar man väll säga är safe under 450bhp! men finns ju folk som kör bra mkt mer också!
                    Du har inte funderat på E85? då bör du me marginal hamna på rätt sida 400hk samt det är skonsammare för fodren! 🙂

                    #274959
                    apache54
                    Deltagare

                      vill nog köra på 98 oktan istället då jag hittills kört på e85 o absolut inte trivs med det men ni rekkomenderar då altså ist e85 o då kanske uppgradera soppatillförseln en hel del?

                      #274955
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Har du inte köpt turbo skulle jag titta på en lite större för att slippa stressa den på 98. E85 är alltid att föredra på riktiga byggen men beror på om man kör på ex vintern m.m
                        Alt är ju att köra blend/mix med ex E85 lr metanol och ha en annan map för 95.
                        Dvs en med säg 10L E85 och med ren 95. Litee meckigare men 98 i dag är blandad kvalitet på.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.