› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Montera på 3" efter turbo – Vad gäller?
- Detta ämne har 11 svar, 1,516 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av
-L-.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2015 kl. 22:37 #33490
KennyBarroz
DeltagareHejsan alla!
Har införskaffat mig en Impreza WRX STI -03 som fått en tidigare motoroptimering (nu ca 306hk)
Det sitter idag 3″ efter katten och jag har förstått att genom att montera ett 3″ efter turbon kan jag urvinna lite mer effekt men också mer vrid från botten.
Vad bör jag tänka på vid denna installation? Behöver bilen mappas för denna ändring?
Bör jag titta på kallare tändstift?Ge mig lite tips och kött på benen tack.
9 mars, 2015 kl. 22:45 #275640Igge
DeltagareMappningen kan behöva en översyn, men det kan också funka.
Har du möjlighet att låna en bredbandslambda och hålla koll på laddtrycket så vore det bra.Finns ju de som kört 3 tum utan optimering och utan problem,
sedan finns det de som inte har haft lika bekymmersfrittStiften tror jag inte behöver bytas för så milda ändringar
9 mars, 2015 kl. 22:49 #275646KennyBarroz
DeltagareMappningen kan behöva en översyn, men det kan också funka.
Har du möjlighet att låna en bredbandslambda och hålla koll på laddtrycket så vore det bra.Finns ju de som kört 3 tum utan optimering och utan problem,
sedan finns det de som inte har haft lika bekymmersfrittStiften tror jag inte behöver bytas för så milda ändringar
Tack för infon!
Vad är det för riktlinjer jag bör gå efter gällande laddtrycket?
Finns det fler sådana värdefulla tips&trix FAQ för nykomlingar?Billigast men kanske också tidskrävande mappnings alternativet är att göra det själv via open source. stämmer det? eller finns det andra genvägar i Västra Götaland?
9 mars, 2015 kl. 22:52 #275641Igge
DeltagareSvårt att svara på då du redan fått optimering och jag inte vet hur den är utformad, så då är det bäst att kika före och efter och se om det ändrades
9 mars, 2015 kl. 22:57 #275642Igge
DeltagareAngående stiften kan man säga att många rekommenderar sjuor men samtidigt säger att det inte är nödvändigt att byta om man inte ska öka 75-100 hästar från original
Så internet är lite kluvet 😛
9 mars, 2015 kl. 22:59 #275647KennyBarroz
DeltagareSvårt att svara på då du redan fått optimering och jag inte vet hur den är utformad, så då är det bäst att kika före och efter och se om det ändrades
Tack iaf för svaret på min fråga!
Får väll inte göra annat än att göra rätt från början! d—0.o—b
10 mars, 2015 kl. 20:17 #275639Adam K
DeltagareLaddtrycket på newage-imprezor är kända för att skena om de får friflödande downpipes/avgas. mappningen av laddtryckssolenoiden kan behövas ses över, eller att den byts mot en dawe’s device-liknande ventil.
En del får problem med CEL, vilket har att göra med hur lambdan hamnar i nya downpipen. Kan ibland lösas med att lambdan får en ’ytligare’ infattning (aka CEL-fix)10 mars, 2015 kl. 20:26 #275643Igge
DeltagareKan tillägga att WRX är mer kända för det än WRX STi
Däremot har den ju redan optimerats så det är ju svårt att säga hur den här kommer reagera11 mars, 2015 kl. 11:44 #275645kinugawa
DeltagareMed stock room med orginat tback så ladda min ca 1-1,1 bar och dalar mot 0,9. Med 3″ catback orginal downpipe och stock room. Exakt samma som innan.
Med 3″ turboback med racekisse så får jag en laddtrycksspik på 1,45 bar och sedan landar på 1,1 bar med orginalroom. Är ganska svårt att mappa bort det på ett bra sätt! Men per gear compensation har hjälpt en del.
Kan noteras att det är en wrx sti och inga spikningar sker. Bilen går heller inte snålt.
11 mars, 2015 kl. 12:44 #275648KennyBarroz
DeltagareMed 3″ turboback med racekisse så får jag en laddtrycksspik på 1,45 bar och sedan landar på 1,1 bar med orginalroom. Är ganska svårt att mappa bort det på ett bra sätt! Men per gear compensation har hjälpt en del.
Kan noteras att det är en wrx sti och inga spikningar sker. Bilen går heller inte snålt.
Låter ju hur gött som helst, men kan man inte använda en bleed valve och ställa lägre ladd om man är orolig att 1,5 bar är för högt?
Jag kanske pratar i nattmössan så rätta mig om jag har fel.
14 mars, 2015 kl. 11:23 #275644Hyena
DeltagareHur funkar det med tretums turbo -kategorin racekat o sen original på gt00? Problem utan ommappning?
22 mars, 2015 kl. 13:05 #275638-L-
DeltagareHur funkar det med tretums turbo -kategorin racekat o sen original på gt00? Problem utan ommappning?
Kan slå i fuelcut pga för högt flöde genom motorn. Fixas med manuell laddtrycksstyrning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.