SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor lmm / luftfilter, öppet eller inte?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33504
    clasen
    Deltagare

      Halloj!

      Jag misstänker att lmm:en är dålig på min sti. Hackar på lågvarv, risiga avgasvärden på besiktningen (aldrig vart problem förut), larmar för misfire på lite olika cylindrar, men går klockrent 2000 varv och högre typ.

      Jag har testat att göra rent den med rengöringssprej, utan direkt resultat. Va tror ni, bara att byta den, finns det något annat man kan göra med lmm:en eller kan det vara något annat som jävlas?

      Till saken hör den att det sitter öppet filter direkt på lmm-huset.Om nu lmm:en är risig så är det säkert därför. Därför tänkte jag fixa ett nytt filter vid ev. köp av ny lmm. Frågan är då vad. Är det bara att skaffa en luftburk (för jag saknar original) eller funkar det normalt med öppet filter? Kan man kanske köra öppet men försöka kapsla in de lite för att skydda mot det värsta? Finns det något filter som är bättre?

      #275704
      Zlasher
      Deltagare

        Man ska ju inte olja in sitt filter med massa oljor osv. utan tvätta det rent med varmt vatten under kranen och torka det så brukar de gå bra.
        dock är det ju bra om man har ett rör med filtret på en bit ifrån just lmm;en. mitt rör jag har är format som L och går ner i hjulhuset.
        Känns som det gör sig bättre så. Har funkat i 2 år utan problem för mig.
        Om du testar och kopplar ur Lmm;en blir det samma fel då?

        #275705
        clasen
        Deltagare

          Hmm okej, så då har du filtret i hjulhuset istället?

          Nej jag har aldrig oljat filtret, utan alltid tvättat det precis som du beskrev.

          Jag inbillar mig att avståndet mellan filter och lmm inte borde ha någon betydelse. Lmm huset är ett cobb, anpassat för att just sätta filtret där och det har flänsar invändigt som antagligen ska styra flödet (annars är det väl vanligt att lmm balar ur med öppet filter just p.g.a. att flödet blir konstigt).

          Men just de att det kommer in smuts, för de var lite damm invändigt i lmm-huset, om man kan förhindra det. Bättre filter, skärma av eller något…

          Har inte testat att koppla ur lmm:en, de kanske kan vara en idé att testa då för att felsöka!

          #275702
          Adam K
          Deltagare

            LMMen är en lustig (olustig) sak som kan ge alla möjliga fel, ibland utan felkoder. Om bilen har gått bra tidigare med filtret skulle jag köpa en ny lmm och testa. Är du snål kanske du kan låna en från en bil som funkar bra och testa. Att koppla ur den bevisar bara att skyddssystemet funkar…
            En skaderisk med öppet filter är att det ofta innebär en skakigare resa för lmm’en, om du inte gjort det innan så kan du försöka stadga upp filtret (lär vara försent för nuvarande lmm)

            #275706
            clasen
            Deltagare

              Den sitter redan fastskruvad ganska ordentligt i hjulhuset 😉

              #275707
              clasen
              Deltagare

                Någon som kan rekommendera ett bra filter som funkar skapligt utan olja? Tänkte som sagt satsa på ett nytt om jag byter lmm

                #275703
                Turbovin
                Deltagare

                  Aem dryflow, bland det bästa du kan ha.

                  #275708
                  clasen
                  Deltagare

                    De såg riktigt bra ut faktiskt! Tackar för tipset

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.