SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hjälp impreza gt -00 :-(

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33535
    nothinfancy
    Deltagare

      Igår mitt under färd började bilen gå ryckigt, bli orkeslös och tappa tomgången helt. Idag började det bra, gick hur fint som helst första 10 minuterna innan den började igen.. Tappar kraft precis som vid soppatorsk, rycker, baktänder (avgassmäller) och går allmänt skit utan tomgång för att efter en stund gå hur fint som helst ett tag innan det börjar om 🙁 Är det den beryktade LMM som spökar eller har någon nån annan teori?

      Finns det någon med felkodsläsare i närheten av Avesta (södra dalarna) skulle det uppskattas enormt mycket! Har försökt kolla alla slangar men hittar inget konstigt :-/

      #275803
      Igge
      Deltagare

        se om någon i din närhet har en lmm liggande som du kan prova?

        #275813
        nothinfancy
        Deltagare

          Den hade stått 10 dagar men fungerade prima ca 5 mil innan första symptom :-/ Ja jag skulle vilja prova en annan LMM men vet ingen som har tyvärr :-/ Känns typiskt som något bränslerelaterat…

          #275814
          nothinfancy
          Deltagare

            Skulle det kunna vara att något geggat igen när den stått? 5 mil var nog lite generös uppskattning i tidigare inlägget, mer 1 mil när jag tänker efter 😛 Trodde först det var fukt och skit i tändsystemet men idag var det snustorrt under huven så bör kunna avfärda det.

            #275793
            abacus
            Deltagare

              Bränsle pumpen? Min förra GT tappade allt och ryckte som bara den i 20 minareter sen hörde jag inte soppa pumpen snurra igång efter att bilen stor avslagen i 5 minuter. Räcker med att bara vrida på tändningen så hörde jag att den inte byggde tryck. Eller i mitt fall inget ljud alls. En tanke bara.
              Min var en GT 97
              Bytte pump och allt var ok.

              #275811
              J_Erixzzon
              Deltagare

                Vart bor du? Jag finns i Örebro och har en lmm ligger 🙂

                #275815
                nothinfancy
                Deltagare

                  Pumpen verkar bygga tryck iaf då jag hade vacuum i tanken när jag tankade efter första symptom (Hade typ tomt i tanken så misstänkte skvalpning) men kan ju såklart vara att den sjunger på sista versen :-/

                  Bor i Avesta ca 13 mil från Örebro 🙁

                  #275816
                  nothinfancy
                  Deltagare

                    Var ut nu och provstartade, hoppar igång utan problem, hör pumpen bygga upp tryck på tändningen och jämn tomgång. Tyckte dock det till en början luktade bensin så kan det vara att den surar och därför går dåligt ibland? Isf BÖR det väl vara LMM som skickar fel värden eller har jag fel?

                    #275804
                    Igge
                    Deltagare

                      Vakuum i tanken? Inte det som är problemet då?

                      Testa kör utan tanklock

                      #275817
                      nothinfancy
                      Deltagare

                        Nja eller iaf tryck då det pyser när jag öppnar locket, böt bränslepåfyllningsrör innan den ställdes pga rosthål i gamla. Noterade idag påväg till jobbet att den går bra tills den når arbetstemp och börjar sedan smått att bråka på ca 3k+ varv och sen på lägre och lägre ju mer man kör. Finns det någon typ av kallstartsventil som kan strula?

                        #275805
                        Igge
                        Deltagare

                          Nja eller iaf tryck då det pyser när jag öppnar locket, böt bränslepåfyllningsrör innan den ställdes pga rosthål i gamla. Noterade idag påväg till jobbet att den går bra tills den når arbetstemp och börjar sedan smått att bråka på ca 3k+ varv och sen på lägre och lägre ju mer man kör. Finns det någon typ av kallstartsventil som kan strula?

                          Testa kör en vända utan, lätt felsökning.

                          Polaren hade strul med sin passat som gick sämre och sämre ju längre man kört och då var det ventilationen i tanklocket som var igensatt

                          #275818
                          nothinfancy
                          Deltagare

                            Ska provas direkt efter jobbet, hoppas fan det är felet 😛

                            #275819
                            nothinfancy
                            Deltagare

                              Provade att skruva ur så tanklocket bara satt i ett varv, körde bilen varm utan problem, åkte ut ur stan och drog ur den på alla växlar men efter ca 4 km ryckte den till och höll på att dö som tidigare en gång men efter ca 300 meter började den gå normalt igen hela vägen hem 4 km. Lät den stå ett tag på tomgång hemma utan bekymmer.

                              Alltså känns det som mindre symptom denna gång men inte 100% :-/ Är precis som att den bara får för sig att ”slå ifrån” ibland.

                              #275800
                              Gystompa
                              Deltagare

                                det är inte en fuel cut du får då?

                                Vad kör du med för laddtryck? och vad är det för soppapump i den?

                                #275820
                                nothinfancy
                                Deltagare

                                  Laddar ca 0.9, pump vet jag inte men känns konstigt då det varierar när det händer så alltså inte enbart vid högre varv. Senast blev det när jag la i ettan och skulle svänga ut från parkeringen i ca 5 km/h och 1200 rpm :-/

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.