› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Subaru impreza wrx sti -05a trycker ur sig vatten?
- Detta ämne har 12 svar, 1,833 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 4 månader sedan av
davidsson.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2015 kl. 17:09 #33724
Knoppen
DeltagareHejsan! Är ny på forumet så börjar med att be om ursäkt för om jag valt fel forumsdel.
Har en Subaru Impreza WRX STI -05a som trycker ur sig kylarvattnet i den extra skvaller behållaren som det sedan ska suga upp igen, så fort jag gasar ur bilen ordentligt så trycker den ur sig vatten och om jag fortsätter att gasa så ökar den i Temp med.
Den trycker ur sig så pass mycket att den behållaren breve kylaren blir full.Har testat att tömma den extra behållaren och fyllt upp till rätt nivå och sedan fyllt upp kylsystemet och kört med full värme i bilen en stund med blir inte bättre.
Någon som kan komma med något tipps ?
Mvh Christoffer
19 maj, 2015 kl. 17:32 #276822Gystompa
DeltagareHar du luftat det ordentligt när du fyllt på?
Funkar termostaten som sitter i expansionskärlet? eller är den konstant öppen?
19 maj, 2015 kl. 17:35 #276827Knoppen
DeltagareHar du luftat det ordentligt när du fyllt på?
Funkar termostaten som sitter i expansionskärlet? eller är den konstant öppen?
Hur exakt luftar man denna ? Har inte gjort något speciellt nu faktiskt.
Vad menar du med termostaten i expansionskärlet ?Ursäkta för kanske väldigt korkade frågor men är helt ny på Subaru vilket är väldigt mycket nytt att lära.
19 maj, 2015 kl. 17:46 #276823Gystompa
DeltagareHur exakt luftar man denna ? Har inte gjort något speciellt nu faktiskt.
Vad menar du med termostaten i expansionskärlet ?Ursäkta för kanske väldigt korkade frågor men är helt ny på Subaru vilket är väldigt mycket nytt att lära.
Jag brukar va rätt noggrann att klämma på slangarna runt kylarn när jag fyller på. sen låta det rinna undan och fylla på igen.
Har du varmkört motorn med kylarlocket på eller avskruvat?
Sitter en termostat i locket på expansionkärlet. Den ska öppna när trycket blir för högt. Om den är konstant öppen kan vattnet försvinna ut där
19 maj, 2015 kl. 17:53 #276828Knoppen
DeltagareJag brukar va rätt noggrann att klämma på slangarna runt kylarn när jag fyller på. sen låta det rinna undan och fylla på igen.
Har du varmkört motorn med kylarlocket på eller avskruvat?
Sitter en termostat i locket på expansionkärlet. Den ska öppna när vattnet blir för varmt. Om den är konstant öppen kan vattnet försvinna ut där
Okej, jag har kört med locket stängt och öppet, hur gör jag detta rätt ? Kan vanligs termostaten va trasig och fastnst inne och där av övertryck ?
19 maj, 2015 kl. 17:55 #276824Gystompa
DeltagareOkej, jag har kört med locket stängt och öppet, hur gör jag detta rätt ? Kan vanligs termostaten va trasig och fastnst inne och där av övertryck ?
Så kan det mycket väl vara. Är bara att felsöka 🙂 Men jag hade nog provat att varmköra med locket öppet, då ser du om vattnet försvinner eller inte när termostaten borde öppna
19 maj, 2015 kl. 18:00 #276829Knoppen
DeltagareSå kan det mycket väl vara. Är bara att felsöka 🙂 Men jag hade nog provat att varmköra med locket öppet, då ser du om vattnet försvinner eller inte när termostaten borde öppna
Mycket jobb att byta termostaten ?
Ska jag bara fylla på vatten i bilen så det är fullt sen stå med bilen på tomgång med locket öppet ?19 maj, 2015 kl. 18:02 #276825Gystompa
DeltagareMycket jobb att byta termostaten ?
Ska jag bara fylla på vatten i bilen så det är fullt sen stå med bilen på tomgång med locket öppet ?Näe det är inte mycke jobb o byta den. Du lär tömma ur systemet. lätta på slangklämman där och vika undan kylarslangen. Sen sitter den gömd inne i snorkeln. Är 2 st 10mm om jag inte missminner mig.
19 maj, 2015 kl. 19:40 #276830Knoppen
DeltagareNäe det är inte mycke jobb o byta den. Du lär tömma ur systemet. lätta på slangklämman där och vika undan kylarslangen. Sen sitter den gömd inne i snorkeln. Är 2 st 10mm om jag inte missminner mig.
Haft bilen på tomgång i minst 10min med det övre kylarlocket öppet och haft vätska i hela tiden och har även kollat så termostaten öppnat vilket den gör precis innan fläkten startar.
Så luft eller termostat verkar det inte vara, något mera tipps innan man får byta topp packningen ?20 maj, 2015 kl. 14:01 #276821abacus
DeltagareSe till att ha värmen på max i kupén
När jag bytte kylarvätska så hade jag ett underligt gurglande ljud. Fick tips på att man måste ha cupe värmen på max för att få fullt flöde så att ingen luft Ligger i systemet.21 maj, 2015 kl. 19:52 #276831Knoppen
DeltagareVisade sig vara topplockspackningen, är lätt trimmad till 350hk och vill ha packningar som håller, vad rekommenderar ni ?
22 maj, 2015 kl. 16:40 #276826Gystompa
DeltagareKöp org stål packningar som har flera lager. Finns på importcarparts.co.uk
5 oktober, 2015 kl. 18:09 #276832davidsson
DeltagareVisade sig vara topplockspackningen, är lätt trimmad till 350hk och vill ha packningar som håller, vad rekommenderar ni ?
Hur kom ni fram till att det var packningen?
Gjorde du nått komp.test?
Jag har liknande problem på min sti 06:a, JRM Ecu 370hk.Blir ett jävla tryck i min kylarslang och den verkar trycka ur sig vatten med. Går även upp i temp när jag leker lite.
Läs gärna min tråd 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.