› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Att mappa eller att inte mappa!?
- Detta ämne har 13 svar, 1,493 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 10 månader sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
5 juli, 2006 kl. 16:06 #3382
gotte51
DeltagareJag är i ett osäkert läge om jag ska mappa eller icke! Gt-00:a… Är sugen på ett besök hos Trollspeed men något säger mig att jag ska ge f-n i det och satsa på lite bättre väghållning och bromsar i stället (sugen på lite aktiv bankörning). Det är juh detta med kopplingen som känns som osäkert när det gäller mappningen.
Känns som man skulle behöva lite komentarer av er som mappat era Gt och som kör med standard koppling å låda…
5 juli, 2006 kl. 16:22 #58307specialized
DeltagareMin GT har varit Tek 3:ad sen i början på 2003, först av JRM och nu senast ommappad av Trollspeed.
Kör med orginalkoppling som nu gått ca 10100 mil,inga problem där.
Inte heller med lådan. Vill man gardera sig lite mot problem kan man ju köra Shockproof Lightweight i lådan. Jag hällde i sådan när jag bytte. Sist men inte minst så beror det ju på hur du kör,lite sunt förnuft så håller grejerna nog längre.Både mappning och väghållning ökar ju rolighetsfaktorn rejält.
Personligen skulle jag nog valt mappningen förstMvh.Mattias
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————5 juli, 2006 kl. 16:53 #58304gotte51
DeltagareDet låter juh positivt. Ska tänka igenom det lite. Att köra försiktigt och förnuftigt ska man juh klara av 🙂
5 juli, 2006 kl. 18:21 #58301backfeed
DeltagareKör du med original turbo och intercooler? Är själv i valet och kvalet angående Tek3-mappning, jag har 3″ avgas med racekat men allt annat är original…
Känns tveksamt om det är värt pengarna att gå från mina ungefärliga 250 Dawes-uppskrämda hästkrakar till de 265 som jag förstått att jag kan få med originalturbon (dvs typ samma som de lite äldre WRX STi:orna har)?
-= Impreza GT -99 =-
5 juli, 2006 kl. 19:21 #58311Desen
DeltagareAtt ha bra väghållning är ju alltid ett stort plus. Och vidare att ha mycket bra bromsar e ju kanon. Fixar du detta så har du ju större möjligheter att lära dig att kunna använda och ha roligare med all kraft som redan finns i bilen på ett bättre sätt.
Om du mappar så är det ju ännu viktigare att väghållning o bromsar redan är uppgraderade.
Mitt råd på ordningen skullen nog vara Bromsar – Väghållning – Mappning.Vart själv sugen på att åka till trollspeed ny men tvingade mig själv att köpa bromsar först.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -995 juli, 2006 kl. 19:54 #58305gotte51
DeltagareKör du med original turbo och intercooler? Är själv i valet och kvalet angående Tek3-mappning, jag har 3″ avgas med racekat men allt annat är original…Känns tveksamt om det är värt pengarna att gå från mina ungefärliga 250 Dawes-uppskrämda hästkrakar till de 265 som jag förstått att jag kan få med originalturbon (dvs typ samma som de lite äldre WRX STi:orna har)?-= Impreza GT -99 =-
Har typ samma som du har. 3″ system från turbo och rejskat, dawes. Orginal intercooler, men vad jag förstått så funkar denne för det vi får ut med en mappning med dessa prylar. Orginal turbo. Tror jag satsar på bromsar, provkör lite på bana och sen kanske det blir besök hos Trollspeed… eller inte 🙂
5 juli, 2006 kl. 20:43 #58299Blocken
DeltagareTror jag satsar på bromsar, provkör lite på bana och sen kanske det blir besök hos Trollspeed… eller inte 🙂
Det är helt rätt ordning, du får mycket soppa och däck för vad en mappning kostar.
/Block
5 juli, 2006 kl. 21:05 #58308specialized
DeltagareKör du med original turbo och intercooler? Är själv i valet och kvalet angående Tek3-mappning, jag har 3″ avgas med racekat men allt annat är original…Känns tveksamt om det är värt pengarna att gå från mina ungefärliga 250 Dawes-uppskrämda hästkrakar till de 265 som jag förstått att jag kan få med originalturbon (dvs typ samma som de lite äldre WRX STi:orna har)?-= Impreza GT -99 =-
Lite halvt OT :
Tror inte man har några 250 hk på 3″ och dawes på 1,1.
Per bromsade min innan ommappningen till 249 hk på 1,15-1,2 i ladd (JRM`s mapp) detta dessutom med decat-section. Efteråt på 1,25 i ladd så bromsade vi 259 hk i rullarna. Och ute på vägen laddar den 1,35.
Bara mina ören 😉
6 juli, 2006 kl. 02:06 #58306jenza
DeltagareMin tidigare GT my99 kördes med 3″ blitz nür spec r, scooby sport 2 delad dp, dawes device , ladd på 1.12 bar uträknat och klart..
och uppskattningsvis kring 250 hk.
Det är inte omöjligt me tanke på att andra subber i umeå stad som bara kör 3″ inte hade en susning.
provkörde min tidigare kärra samt min kompis kärra och de var oerhörd skillnad, dock så tror jag kör men en ommappning så får man ju hög effekt men dock bättre vrid genom hela registret.
men de är vell bara min mening jag är ingen guru som t.ex sam ;Pvi ser vell vad 2008:as impreza wrx kan göra med dawes, 3″ och sportfilter ;P
6 juli, 2006 kl. 15:29 #58303Stefan Palm
DeltagareMappning gör gott med motorn.
kostar allt från 4000 till över 10000 kr med samma kvalitet på jobbet.7 juli, 2006 kl. 17:28 #58300Manor
DeltagareMin GT har varit Tek 3:ad sen i början på 2003, först av JRM och nu senast ommappad av Trollspeed…
Innebar detta att du fick köpa ytterligare en EcuTek-licens?
mvh Mats N
7 juli, 2006 kl. 18:19 #58309specialized
DeltagareMin GT har varit Tek 3:ad sen i början på 2003, först av JRM och nu senast ommappad av Trollspeed…
Innebar detta att du fick köpa ytterligare en EcuTek-licens? mvh Mats N
Nej,det gjorde det inte. Det som kostade var enbart timtaxa för mappningen.
EcuTek och Trollspeed är grejen för dig Mätz, du som drar på tung husvagn 😛 😀
Mvh.Mattias
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————9 juli, 2006 kl. 22:43 #58302backfeed
DeltagareKan hålla med om att bromsarna kunde vara bättre, men vad skulle man smälla dit, 6-kolvsok fram och 4 bak? Känns som extrem overkill för min del, samma med slitsat och hålborrat (gör det verkligen nån skillnad om man inte bromsa _hela_ tiden?). Kanske gör det mest skillnad för min del med stålomspunna bromsslangar för att få bort svampigheten? Kör med Ferodo DS2500 belägg så jag behöver inte uppgradera dem iaf…
Vad gäller väghållning så tycker jag personligen att kärran redan beter sig som ett strykjärn på vägen original så jag undrar om det kan bli så mycket bättre med mitt förhållandevis milda körsätt. 🙂
Vad som vore trevlig vore dock att få mapparna justerade, för Dawes-ventilen är ju i grund och botten bara ett simpelt tjuvtrim som råkar fungera ypperligt. Även om en mappning inte ger så mycker mer kräm så är det ändå mer rätt och riktigt.
Nåja. Får fundera vidare. Nya sommardäck (och kanske fälgar) och diverse andra fixar och moddar har högre prio.
-= Impreza GT -99 =-
9 juli, 2006 kl. 23:38 #58310specialized
DeltagareKan hålla med om att bromsarna kunde vara bättre, men vad skulle man smälla dit, 6-kolvsok fram och 4 bak? Känns som extrem overkill för min del, samma med slitsat och hålborrat (gör det verkligen nån skillnad om man inte bromsa _hela_ tiden?). Kanske gör det mest skillnad för min del med stålomspunna bromsslangar för att få bort svampigheten? Kör med Ferodo DS2500 belägg så jag behöver inte uppgradera dem iaf…Vad gäller väghållning så tycker jag personligen att kärran redan beter sig som ett strykjärn på vägen original så jag undrar om det kan bli så mycket bättre med mitt förhållandevis milda körsätt. :)Vad som vore trevlig vore dock att få mapparna justerade, för Dawes-ventilen är ju i grund och botten bara ett simpelt tjuvtrim som råkar fungera ypperligt. Även om en mappning inte ger så mycker mer kräm så är det ändå mer rätt och riktigt.Nåja. Får fundera vidare. Nya sommardäck (och kanske fälgar) och diverse andra fixar och moddar har högre prio.-= Impreza GT -99 =-
Att jämföra en bil med dawes på 1,1 och 3″ med en Tek-3:ad bil med bra mapp är som att jämföra päron med äpplen. Den Tek 3:ade går _mycket_ bättre 🙂
Har kört en dawes-bil och skillnaden är stor enligt mig.
Får man 260-265 hk och 370-400 NM med en Dawes på 1,1 ?? Nja, skulle inte tro det 😉
Mvh.Mattias – i kväll messersmith 😉 –
————————————–
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
————————————— -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.