Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33889
    goffemannen
    Deltagare

      Märkte när va ute å körde med bilen senast att ja hade väldigt högt oljetryck på tomgång när motorn va varm. Den vill inte komma under 4.3bar å ligger gärna lite lite högre än det. Så fort det blir lite varv så ökar det till 5-5.3 bar. Vid höga varv så har den gått upp till som mest 6bar ibland. Men oftast 5.8-5.9bar. Bytte olja idag då ja tänkte att ja kanske fått i för mycket olja då ja fyllde på lite några dagar innan. Men problemet finns fortfarande kvar. Oljetrycket vid kallstart är samma som innan. Runt 6bar. Kör på Catrol 10w60 olja. Samma typ av olja ja kört på senaste 2-3 åren.

      Normalt brukar oljetrycket ligga på runt 2bar på tomgång när motorn är varm. Sen öka lite när man får lite varv och över 3500varv så har det legat på ca 5bar eller lite över

      -Vad tror ni kan va problemet? Kan de va att oljetrycksventilen i pumpen fastnat i nått läge?

      -Något som blivit igentäpt?

      -Är det farligt att köra med?

      Motorspecen ser ut såhär:

      Motor byggd av Williams Motorsport i UK

      2.1L

      EJ205 – Semi Closed Deck Block – nytt 2014
      Manley 4032 kolvar- nytt 2014
      Willliams Motorsport i-profils stakar- nytt 2014
      ACL Race lager- nytt 2014
      Värmebehandlad 79mm STI vev – nytt 2014
      Subaru 11mm oljepump- nytt 2014
      Cosworth Ultimate topplocksbultar- nytt 2014
      Standard lågmils topppar som är renoverade – nytt 2014
      Cosworh 1.1mm topplockspackningar – nytt 2014
      ACT Streetlight svänghjul – nytt 2014
      Injector Dynamics ID1000 1000cc spridare – nytt 2014
      GM 3bars mappsensor – nytt 2014
      CDF Racing heat spacers till insuget – nytt 2014
      parallelmatade fuelrails, CDF Racing Top Feed conversion – nytt 2014
      Tomei justerbar bränsletrycksregulator – nytt 2014
      DeatschWerks DW300 bränslepump – nytt 2014
      Continental E85 sensor – nytt 2014
      Pierburg 3 ports laddtrycksventil – nytt 2014
      Nuke Performance surgetank med dubbla DeatschWerks DW200 pumpar – nytt 2014
      Hybrid GT2 FMIC
      AEM Dryflow filter
      HKS SSQV2 dump
      Autobahn88 insugsrör till turbon i silikon
      Hardrace motor och växellådsfästen
      Buddy Club 1.3bar kylarlock
      Killer B Motorsport – Performance Oil Baffle – nytt 2012
      Killer B Motorsport – High Performance Oil Pan – nytt 2012
      Killer B Motorsport – Ultimate Oil Pickup – nytt 2012
      Link G4 PnP Styrsystem
      3″ avgassystem från turbon
      2 st Setrab 1-serie 16 raders Oljekylare – termostatstyrda – nytt 2012

      #277581
      Igge
      Deltagare

        Se om du kan låna en mekanisk mätare att koppla på och jämföra med eller åtminstone en annan givare

        Elektroniska har ett rykte av att vara sådär pålitliga

        #277573
        goffemannen
        Deltagare

          Både mätaren i bilen och det som visas i sprutet visar samma värde. Inte så troligt att båda visar fel.

          #277582
          Igge
          Deltagare

            Aha, du har dubbla givare alltså 🙂

            #277574
            goffemannen
            Deltagare

              Ja exakt

              Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

              #277583
              Igge
              Deltagare

                Jag spekulerar lite i textform om det är okej;
                Byttes filtret i samband med senaste oljebytet?

                #277575
                goffemannen
                Deltagare

                  Självklart. Men problemet uppstod innan oljebytet.

                  Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

                  #277570
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Är inte 10w60 trots allt överkurs i en Subaru? Känns mest som nåt som hör hemma i BMW M3/M5. Men har du inte haft problemet innan så.

                    #277576
                    goffemannen
                    Deltagare

                      Kanske de är så. Men som du sags, ja har inte haft problem innan.

                      #277584
                      clasen
                      Deltagare

                        De är mycket intressant att du har så pass högt oljetryck på tomgång. Pumpen roterar ju i en viss hastighet. Regulatorn lättar ju inte på trycket förrän fullt arbetstryck är uppnått så att säga.

                        De jag kan tänka mig är om det satt sig något skit i en kanal, som stryper flödet. Typiskt en spåna eller något efter bearbetning eller renovering, för de är ju inget som ska kunna sugas upp ur tråget. Annars är de om pumpen har dubbla bypass varav en är stängd när den borde vara öppen, men de har jag svårt att tro att den har…

                        #277580
                        Fladric
                        Deltagare

                          Håller med clasen:s resonemang, pumpen har ingen annan anledning att bygga för högt tryck om inte motståndet ökat eller liknande 🙂

                          #277577
                          goffemannen
                          Deltagare

                            Om de är nått som satt igen hur fan ska man få bort det enklast?

                            #277585
                            clasen
                            Deltagare

                              Bra fråga alltså.

                              En annan grej är ju om oljefiltret (det gamla), av någon anledning, pajat och släppt loss något. Men filtret ska också ha en bypass ifall något blir fel just för att det inte ska paja och släppa loss skit.

                              Har nu något satt igen en kanal så är de ju tyvärr bara att börja plocka isär och försöka rensa kanalerna. Typ ståltråd, tryckluft osv osv. Blåser man lite här och där kanske man kan hitta den sektion där det är ett eventuellt stopp.

                              En annan grej jag kom att tänka på. Värmeväxlaren som sitter vid oljefiltret, är den okej? Den skulle ju annars kunna ha fått en snyting eller något så den stryper flödet. OM du nu har kvar den?

                              Annars kan det vara vajsing på din oljetermostat? En slang som veckat sig till oljekylaren? En dålig presskoppling så slangen blivit dålig invändig eller något? Kanske skit där?

                              #277578
                              goffemannen
                              Deltagare

                                Hmm..Inget roligt att behöva göra det ju :(.

                                Va ja kommer ihåg så köpte ja en ny värmeväxlare när ja satte ihop motorn.

                                Termostaten ska inte ha me de å göra. Den bestämmer ju bara om det ska flöda olja till kylarna eller inte. Svårt att tro att de ska ställa till me sånna problem.

                                Funderar på att ta bort slangen som är från toppen ut till där oljetrycksgivarna sitter och se om de är nått vajsing i den. Men frågan är om trycket till givarna blir högre pga det om det inte är högre i övriga motorn. Det borde ju inte vara så när man tänker på de.

                                #277571
                                Turbovin
                                Deltagare

                                  Hur går det för dig? Vad säger VMS?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.