- Detta ämne har 16 svar, 1,768 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 4 månader sedan av Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2015 kl. 13:43 #33889goffemannenDeltagare
Märkte när va ute å körde med bilen senast att ja hade väldigt högt oljetryck på tomgång när motorn va varm. Den vill inte komma under 4.3bar å ligger gärna lite lite högre än det. Så fort det blir lite varv så ökar det till 5-5.3 bar. Vid höga varv så har den gått upp till som mest 6bar ibland. Men oftast 5.8-5.9bar. Bytte olja idag då ja tänkte att ja kanske fått i för mycket olja då ja fyllde på lite några dagar innan. Men problemet finns fortfarande kvar. Oljetrycket vid kallstart är samma som innan. Runt 6bar. Kör på Catrol 10w60 olja. Samma typ av olja ja kört på senaste 2-3 åren.
Normalt brukar oljetrycket ligga på runt 2bar på tomgång när motorn är varm. Sen öka lite när man får lite varv och över 3500varv så har det legat på ca 5bar eller lite över
-Vad tror ni kan va problemet? Kan de va att oljetrycksventilen i pumpen fastnat i nått läge?
-Något som blivit igentäpt?
-Är det farligt att köra med?
Motorspecen ser ut såhär:
Motor byggd av Williams Motorsport i UK
2.1L
EJ205 – Semi Closed Deck Block – nytt 2014
Manley 4032 kolvar- nytt 2014
Willliams Motorsport i-profils stakar- nytt 2014
ACL Race lager- nytt 2014
Värmebehandlad 79mm STI vev – nytt 2014
Subaru 11mm oljepump- nytt 2014
Cosworth Ultimate topplocksbultar- nytt 2014
Standard lågmils topppar som är renoverade – nytt 2014
Cosworh 1.1mm topplockspackningar – nytt 2014
ACT Streetlight svänghjul – nytt 2014
Injector Dynamics ID1000 1000cc spridare – nytt 2014
GM 3bars mappsensor – nytt 2014
CDF Racing heat spacers till insuget – nytt 2014
parallelmatade fuelrails, CDF Racing Top Feed conversion – nytt 2014
Tomei justerbar bränsletrycksregulator – nytt 2014
DeatschWerks DW300 bränslepump – nytt 2014
Continental E85 sensor – nytt 2014
Pierburg 3 ports laddtrycksventil – nytt 2014
Nuke Performance surgetank med dubbla DeatschWerks DW200 pumpar – nytt 2014
Hybrid GT2 FMIC
AEM Dryflow filter
HKS SSQV2 dump
Autobahn88 insugsrör till turbon i silikon
Hardrace motor och växellådsfästen
Buddy Club 1.3bar kylarlock
Killer B Motorsport – Performance Oil Baffle – nytt 2012
Killer B Motorsport – High Performance Oil Pan – nytt 2012
Killer B Motorsport – Ultimate Oil Pickup – nytt 2012
Link G4 PnP Styrsystem
3″ avgassystem från turbon
2 st Setrab 1-serie 16 raders Oljekylare – termostatstyrda – nytt 201217 juli, 2015 kl. 14:03 #277581IggeDeltagareSe om du kan låna en mekanisk mätare att koppla på och jämföra med eller åtminstone en annan givare
Elektroniska har ett rykte av att vara sådär pålitliga
17 juli, 2015 kl. 14:24 #277573goffemannenDeltagareBåde mätaren i bilen och det som visas i sprutet visar samma värde. Inte så troligt att båda visar fel.
17 juli, 2015 kl. 14:29 #277582IggeDeltagareAha, du har dubbla givare alltså 🙂
17 juli, 2015 kl. 14:30 #277574goffemannenDeltagareJa exakt
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
17 juli, 2015 kl. 15:59 #277583IggeDeltagareJag spekulerar lite i textform om det är okej;
Byttes filtret i samband med senaste oljebytet?17 juli, 2015 kl. 17:15 #277575goffemannenDeltagareSjälvklart. Men problemet uppstod innan oljebytet.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
17 juli, 2015 kl. 19:47 #277570TurbovinDeltagareÄr inte 10w60 trots allt överkurs i en Subaru? Känns mest som nåt som hör hemma i BMW M3/M5. Men har du inte haft problemet innan så.
17 juli, 2015 kl. 19:47 #277576goffemannenDeltagareKanske de är så. Men som du sags, ja har inte haft problem innan.
19 juli, 2015 kl. 21:32 #277584clasenDeltagareDe är mycket intressant att du har så pass högt oljetryck på tomgång. Pumpen roterar ju i en viss hastighet. Regulatorn lättar ju inte på trycket förrän fullt arbetstryck är uppnått så att säga.
De jag kan tänka mig är om det satt sig något skit i en kanal, som stryper flödet. Typiskt en spåna eller något efter bearbetning eller renovering, för de är ju inget som ska kunna sugas upp ur tråget. Annars är de om pumpen har dubbla bypass varav en är stängd när den borde vara öppen, men de har jag svårt att tro att den har…
20 juli, 2015 kl. 11:37 #277580FladricDeltagareHåller med clasen:s resonemang, pumpen har ingen annan anledning att bygga för högt tryck om inte motståndet ökat eller liknande 🙂
20 juli, 2015 kl. 11:42 #277577goffemannenDeltagareOm de är nått som satt igen hur fan ska man få bort det enklast?
20 juli, 2015 kl. 22:02 #277585clasenDeltagareBra fråga alltså.
En annan grej är ju om oljefiltret (det gamla), av någon anledning, pajat och släppt loss något. Men filtret ska också ha en bypass ifall något blir fel just för att det inte ska paja och släppa loss skit.
Har nu något satt igen en kanal så är de ju tyvärr bara att börja plocka isär och försöka rensa kanalerna. Typ ståltråd, tryckluft osv osv. Blåser man lite här och där kanske man kan hitta den sektion där det är ett eventuellt stopp.
En annan grej jag kom att tänka på. Värmeväxlaren som sitter vid oljefiltret, är den okej? Den skulle ju annars kunna ha fått en snyting eller något så den stryper flödet. OM du nu har kvar den?
Annars kan det vara vajsing på din oljetermostat? En slang som veckat sig till oljekylaren? En dålig presskoppling så slangen blivit dålig invändig eller något? Kanske skit där?
20 juli, 2015 kl. 22:10 #277578goffemannenDeltagareHmm..Inget roligt att behöva göra det ju :(.
Va ja kommer ihåg så köpte ja en ny värmeväxlare när ja satte ihop motorn.
Termostaten ska inte ha me de å göra. Den bestämmer ju bara om det ska flöda olja till kylarna eller inte. Svårt att tro att de ska ställa till me sånna problem.
Funderar på att ta bort slangen som är från toppen ut till där oljetrycksgivarna sitter och se om de är nått vajsing i den. Men frågan är om trycket till givarna blir högre pga det om det inte är högre i övriga motorn. Det borde ju inte vara så när man tänker på de.
9 augusti, 2015 kl. 23:51 #277571TurbovinDeltagareHur går det för dig? Vad säger VMS?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.