SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Växellådsproblem

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3394
    Pingen
    Deltagare

      Va ute å körde å skulle växla ned från 4:an men det gick helt enkelt inte att göra det så bara å rulla in bilen till kanten med kopllingen nere. Försökte sedan lägga ur 4:an med det va inte det lättaste men till slut när jag rört bilen lite fram å tebax så fick jag ur den tillslut så jag kunde bli bongserad till garaget.

      Det lät inget illa från växellådan. Kopplingen verkar fungera som den ska.

      Någon som har en bra idé om vad som kan vara fel???

      #58380
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Antingen har du lösa bitar som låser gaffeln för 3/4:an – eller så är synkring/medbringare till 4:an skadad.

        Oavsett – lådan lär plockas isär för översyn.

        /J

        #58389
        Pingen
        Deltagare

          åfaan låter jobbigt!

          Är det svårt att mecka ned lådan?

          #58391
          FeA
          Deltagare

            Dags för en bok snart Jerry? 😉

            SKRIVET AV SecretAgentMan

            För att ta ner lådan:

            Bort med ic:n, skruva bort hundbenet och plocka bultarna du når på låda och downpipe, ta isär kontakter (3 st som nås under huven -lambda, hastighetsgivare och en som kommer från bakkant av lådan, neutral och back) – upp med bilen och fortsätt undertill.

            Töm lådan på olja, annars blir det kladd överallt, och det luktar inte pannkakor direkt.

            Avgassystemet måste ned, kardanaxel likaså och att ta ut undre kulbulten i spindlarna fram underlättar när drivaxlarna skall loss (sitter med en sprint).
            Sedan är det egentligen bara att plocka loss startmotor och slavcylindern till kopplingen och ta ned lådan.

            Många missar en liiiiiiiten insexplugg bakom slavcylindern (10 mm insex) – ur med den, gänga i en lite längre M6-bult i hålet innanför pluggen och dra ut kopplingsarmen.
            Tar man inte ut den kan man slita tills fan själv tar en utan att lådan kommer ned.

            Något som behövs är ett centreringsverktyg, och möjlighet att vinkla motorn lite, den hålls vinklad av lådan – tar man ut den så ställer sig motorn betydligt mera rakt, och det blir lurigt att få i ingående axel i lamell och pilotlagret.

            #58390
            Pingen
            Deltagare

              Mycket bra instruktion, så tackar för den 🙂

              Men ska verkligen lådans olja innehålla massa små järn spån 😉
              Kolla in bilden på olje pluggen så ser ni…

              http://www.pingen.se/temp/PICT8375.JPG

              Någon som vet var man kan få lådan renoverad?
              Eller var man kan skaffa sig en beggad?

              Funderar på att kanske sätta dit bättre grejor i lådan och vad ska man då köra med, någon som har lite tips på sånt?

              #58384
              Manor
              Deltagare

                Ta kontakt med Jerry (aka SecretAgentMan på forumet)…han micklar med växellådor på frukostbordet.

                #58393
                CamaroZ28
                Deltagare

                  Hej hej jag lånar en del av tråden här eftersom jag har sökt men inte hittat det jag vill ha svar på…

                  Jo det är så här att jag har en GT från 1999 och nu verkar det som att växellådan kanske troligen håller på att säga upp sig… har nämligen ett vinande ljud från den som uppstått nu i sommar. Men jag undrar om växellådan från en subaru av årsmodell 86 passar? eller är det helt fel utväxlingar och klarar den effekten…. i annonosen som jag hittat så är det en växellåda till en subaru turbo.

                  #58381
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Nejnejnejnejnej, det där blir inte bra alls….och det är inga problem att hitta en låda för runt 10′ till din bil.

                    /J

                    #58400
                    Desen
                    Deltagare

                      Kanske man ska öppna lådan o kolla vad problemet är istället för att sätta dit en annan begagnad? Behövs kanske ingen stor renovering. Vinande ljud kan säkert SAM ge något förslag på vad det kan vara?

                      Har hört rykten om att SAM inte räknar får när han ska somna han räknar synkringar drev o lager 😉 😉

                      /Andreas, Skåne, Kristianstad
                      Blå GT -99

                      #58382
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Vinande ljud kommer nästan alltid från trötta lager (kostar inte överdrivet mycket – runt 4 lcok för en komplett sats från USA – men det är en *jäkla* massa jobb, och risken att man skadar ett drev är enorm när axlarna pressas isär).

                        Har man tur känner man vilket det är som är kass när man öppnar lådan, men det är sällan lagren är såpass dåliga att det direkt går att urskilja vilket det är som orsakar ljudet.

                        /J

                        #58394
                        CamaroZ28
                        Deltagare

                          Tackar så mycket för svaren. Ska göra en större undersökning i helgen.. kolla så det verkligen är från lådan som missljudet kommer ifrån.

                          //Fredrik

                          #58395
                          CamaroZ28
                          Deltagare

                            Nu aldelens nyss… i dag söndag klockan halv elva på förmiddagen så tog jag ner lådan på subban….. det var lite metallspån i oljan iaf… kanske är det lite värre än bara lager som är dåliga. Tänkte då inte försöka mig på att riva lådan själv så jag ska nog lämna över det till subaru i Umeå… men är det nån som vet ungefär vad en sån renovering skulle kunna gå på? lådan är ju lös så arbetstiden för det kan man ju räkna bort… utan det är bara själva renoveringen…. är det nån som vågar sig på en gissning? Eller är det nån som vet av någon annan som renoverar lådor här i Umetrakten?

                            Måste ju säga att det var relativt smärtfritt att ta lös lådan… tack vare att jag hittat lite info här på forumet… (tackar så mycket för det)… men visst en sak glömde man… och svor lite för att lådan inte ville komma ner, men efter att man tvärkollat här på forumet igen så hittade man ju problemet. Tog ju bara en halvtimme längre.

                            //Fredrik

                            #58385
                            nisse
                            Deltagare

                              en polare till mig lämnade in sin låda(legacy turbo) till allbilar och han fick tillbaka allt i en låda(han hade beställt drevsatsen själv men dom klarade inte av att ta fram de saker som behövdes för att få det att passa)… skulle nog lämna den någon annan stans om jag var du. dom går slaviskt på timtid och du kan ju tänka dig den arbetskostnaden om man repar en 1 låda var 5:e år. du kanske skulle kolla med rådström? eller någon vännäs rally räv?

                              #58396
                              CamaroZ28
                              Deltagare

                                okey.. tack för den varningen…. kanske ska kolla med Bil och trim om dom har tid att fixa den…. fast där kan man ju också få vänta på att grejjerna ska bli klara…. finns det ingen annan här i trakten som kan rekomenderas?… (Umeå trakten alltså).

                                //Fredrik

                                #58386
                                nisse
                                Deltagare

                                  jag säger inte att allbilar inte är bra… jag köper mina reservdelar där och har fått många bra tips av Elof. man måste bara vara lite selektiv med vad man köper/lämnar in.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.