Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33954
    KingCon
    Deltagare

      Är ny på detta med turbo, mest sysslat med V8 innan så kanske en dum fråga. Har ju nyligen köpt bilen och inte kört den så mycket men upplever att det inte krävs så mycket gas för att få turbomätaren att visa 1.5 bar. Visserligen bra drag men min fundering är om man enkelt kan sänka detta? Jag vet inte om motorn är orginal i övrigt eller vad som är gjort. Säljaren visste inget och jag köpte den helt utan några som helst servicepapper eller kvitto på renoveringar. Det enda som låg i bilen var ett skitigt papper han missat att städa ur och en femliters halvfull oljedunk och en tratt ( borde kanske ringt nån varningsklocka i mitt huvud

      #277839
      Igge
      Deltagare

        Låter som det är uppställt laddtryck eller strul med styrningen.

        Är det original avgassystem?

        #277840
        KingCon
        Deltagare

          Tror inte avgaset är original men vet ej säkert då jag inte vet hur original ser ut. Dock ser detta lite mer ut som ett stuprör än vad jag tror subaru hade monterat original.

          Hur ändrar jag laddtrycket och ställer det till nåt annat om jag skulle sänka det?

          #277838
          Christian S
          Deltagare

            laddtrycket styrs av ecu:n (databoxen) så om den laddar 1,5 så låter det som att den är mappad om nu inte någon har varit där och fultrimmat den genom att monetra en pysventil för att höja laddtrycket men iom att den laddar ca1 orginal och nu 1,5 så tycker jag att den borde misständt eller fuelcuttat eftersom man inte kan höja så mycket utan att den gör det.

            #277841
            KingCon
            Deltagare

              Ok, trodde jag skulle ta en skruvmejsel och skruva lite på turbon ;). Ja, får väl ta med den till nån träff så nån med mer koll än jag får kolla på den.

              #277842
              Rudy
              Deltagare

                Et tips er å kolla om grundtrykket til wastegaten reguleres riktig. Det er på ca. 0,5 bar. Blokkere slangen fra T-stykket på denne korte slangen som går fra waste gaten til turboens trykk-uttak. Denne slangen går til den elektriske pysventilen. Nå skal du i prinsippet ikke få mer enn 0,5 bar trykk, men under 1 bar er ok. Får du fremdeles 1,5 bar er nok bilen din trimmet og du har for liten waste gate. Ligger du under 1 bar er det mappet ditt som gir deg det høye trykket.
                Det går å porte waste gaten for å ikke få for høyt grunntrykk.
                Dette henger også ofte sammen med kompressor surge problemer.

                #277843
                Rudy
                Deltagare

                  Et tips er å kolla om grundtrykket til wastegaten reguleres riktig. Det er på ca. 0,5 bar. Blokkere slangen fra T-stykket på denne korte slangen som går fra waste gaten til turboens trykk-uttak. Denne slangen går til den elektriske pysventilen. Nå skal du i prinsippet ikke få mer enn 0,5 bar trykk, men under 1 bar er ok. Får du fremdeles 1,5 bar er nok bilen din trimmet og du har for liten waste gate. Ligger du under 1 bar er det mappet ditt som gir deg det høye trykket.
                  Det går å porte waste gaten for å ikke få for høyt grunntrykk.
                  Dette henger også ofte sammen med kompressor surge problemer.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.