Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34023
    Nikke McRae
    Deltagare

      Funderar på om allt är som det ska med min drivlina.

      För er som inte vet så åker jag med drivlina från en JDM STI 2005.
      Lådan är DCCD och då är ju bakdiffen en lamelldiff (mechanical clutch type).
      Kör med Motul PA90 i bakdiffen och Motul Gear 300 75W90 i lådan.
      Börjar dock bli dags att byta, då det snart gått 4000 mil.
      Kör med DCCD i auto.

      Det är ett eller två symptom.
      Först vid vanlig körning, när man hastigt släpper gasen så knycker/klonkar bilen oftast till två gånger, som om man blir påknuffad.
      Vet inte om detta var ända sedan början, men har ju under en tid bytt till hårda bussningar överallt så det kanske känns mera nu.

      Bilen har börjat kännas kantig och har lätt för att spinna på grus och snö i låg fart. Dock osäker om det är ett eller båda bakhjulen.

      Vände igår på en grusväg och när jag skulle backa vid ett tillfälle så var det som om bilen tappade drivningen. Lät som om det var att ett bakhjul började spinna. Försökte gasa mer men då slirade det på kopplingen.
      Har även varit med om på vintern att när jag ska backa sakta uppför en hal, snöig slänt så har inte bilen orkat utan istället spinna på något hjul och slirat på kopplingen. Jag tror jag även provade att köra DCCD något låst manuellt. Fick gasa på ordentligt och luktade rejält av bränd koppling.
      Framåt brukar gå mycket bättre, det verkar framstå mest när man ska backa.

      Så här ska det väl inte vara om man har en fyrhjulsdriven bil? 🙂

      Någon som har några tips om vad jag ska testa?

      Är det något som låser sig eftersom kopplingen slirar?

      Kan lamellerna vara slut?

      Förspänning?

      Eller är det bara oljan som behöver bytas?

      Eller är det DCCD centrumdiffen som är utsliten, i och med att det känns som bilen slutar driva?

      #278120
      clasen
      Deltagare

        Oavsett om alla diffar är helt stumma eller helt öppna så ska bilen kännas helt normal när den går rakt fram/ bakåt. Däremot när man svänger kan det tugga å ha sig beroende på hur mycket det låser.

        Om jag inte minns fel är främre diffen öppen (!?)…. Men iaf, om bakhjulen låser sig och mittdiffen inte är låst så kan ett framhjul spinna då men då går de jävligt tungt. Jag skulle tippa på att du har nå vajsing med handbroms eller liknande som går att bakhjulen låser sig, eller helt totalt tvärkassa lager i bakdiffen kanske? Men då skulle det höras

        Skulle kunna vara pinjonglager också, ligga lagret, så pinjongen klättrar på kronhjulet på diffen, men de skulle också höras/ märkas

        #278117
        Nikke McRae
        Deltagare

          Tror minsann att det kändes som att det högg/tuggade i bak idag när jag svängde i låg fart på parkeringen. DCCD var helt öppen.
          Så nått knas är det nog.

          Handbromsen ligger inte på.

          Får hissa upp bilen och känna lite på grejerna i helgen.

          Några tips på vad jag ska göra?
          Om det är ett lager som är glappt lär man väl känna det i ingående axel eller i drivaxlarna?

          #278119
          Ubbe
          Deltagare

            Har precis haft liknande problem med huggande bakdiff och vibrationer vid låg fart och stora rattutslag. Efter byte till ny olja i bakdiffen är det som bortblåst. Jag undrar om inte Fürstenhoff haft i olja utan LSD-tillsats i vår bil vid senaste servicen… Jag körde i Mobil Mobilube Syn LS 75W-90.

            #278118
            Nikke McRae
            Deltagare

              Jag kör Motul PA90. Den ska väl vara gjord för lamelldiffar så att man inte behöver hälla i något annat.
              Jag ska byta snart, hoppas det hjälper.

              #278121
              clasen
              Deltagare

                Det ska stå LS på om det är för lamelldiff.

                Motul gear 300 finns både med och utan LS till exempel.

                Men testa byt oljan, det är ju lätt gjort och har du tur så är det felet!

                #278116
                Mats
                Deltagare

                  Motul PA90 kör jag också med i bakdiffen o funkar kanon. Den är gjord för lamelldiffar så behövs ingen tillsats.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.