Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34024
    frankzz
    Deltagare

      Har en lite konstig fråga. Om man knäcker en diff (fram eller bak) så det slutar driva går det då använda DCCDn (ställa den på fullt låst) för att få drivning igen?

      Givetvis ska man inte göra så då man kör runt spån och flisor i respektive diff.
      När knäckt en diff på mina offroad fordon så går det för det mesta halta hem på en axel.

      Anledning till frågan är att jag bygger en bil med Subaru drivlina och har möjlighet att kunna koppla ur framhjulsdriften. Är rätt säker på att det borde gå att låsa DCCDn på 50-50 och kunna köra. Men frågan är om den klarar lite dounuts eller om DCCD kopplingen ger upp?

      Någon som har erfarenhet?

      #278123
      Igge
      Deltagare

        Finns de som bänkat på bakhjulen med låst dccd och klarat sig
        Sedan finns det de som försök och på så sätt sabbat centerdiffen
        den kanske klarar det, men långt ifrån pålitligt

        Skickat från min D5803 via Tapatalk

        #278124
        clasen
        Deltagare

          Precis. De är ju ingen mekanisk låsning på mittdiffen, utan en elektriskt styrd lamelldiff (?) som slirar mer eller mindre. Men kör man försiktigt så kan man säkert köra ganska långt utan att sabba diffen

          #278125
          frankzz
          Deltagare

            Ja det går säkert köra försiktigt men det var inte riktigt det jag tänkte. Skulle vlija gå över till bakhjulsdrift i vissa lägen och i dessa lägen köra försiktigt det sista jag tänker på……

            #278122
            Christian S
            Deltagare

              om du vill göra donuts eller sladda så är det bara att sätta dccd:n i öppet läge, när det släpper bak blir den i princip bakhjulsdriven då kraften tar lättaste vägen.

              #278126
              frankzz
              Deltagare

                Så här ser drivlinan ut just nu. Jag använder kedjan från en BW 1354 fördelningslåda fram och den har en i och urkoppling som jag kan få in i fram.

                Jag är inte helt övertygad att bilen kommer uppföra sig som en Subaru.

                Kommer ligga ca 52% av vikten på bakhjulen och ha 80mm bredare däck bak.

                Är lite oroad att jag valt fel centerdiff då 65% bak kanske inte räcker till.

                Bygger en hel del grejer själv men ska jag göra en egen centerdiff måste jag upp i diameter för att få mer vrid i bak. Det utrymmet finns inte.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.