Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34079
    apache54
    Deltagare

      är nästan klar med motorbygget bestående av ett orginal EJ257 block med pauter stakar och cosworth kolvar och kolvringar raceportade toppar med supertech ventiler, crower ventilfjädrar och titan retainers och cosworth kammar nu när bygget nästan e klart känns det som att blocket är den svaga länken i bygget så nu funderar jag på att de kanske är ide att göra nått åt det jag kommer inte att försöka ta ut herrejösses med effekt utan vill bara slippa vara orolig om hållbarheten med strax över 400 i motorn hur skall man göra för att slippa oroa sig för hållbaheten av blocket?

      Skickat från min Nexus 9 via Tapatalk

      #278378
      clasen
      Deltagare

        Av vad jag hört/ läst, så ska blocket tåla 500hk, förutsatt att motorn går som den ska.

        Men vill du vara safe är det ju bara att dunka i tjockare foder, och ev. cdb inserts men de är nog kanske overkill om du nu inte ska köra så hårt.

        Eller det kanske är tvärt om? Att man brukar gå på inserts först…

        #278367
        apache54
        Deltagare

          ok cdb inserts? Vad exakt e de motorbyggaren föreslog att pressa ner aluminium – stavar för att fötärka ete samma sak eller? Han skulle kolla exakt pris till imorrn men jag är ju som sagt Bara ute efter hållbarhet vid typ 450hk så ete dyrt ere kanske overkill

          Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

          #278372
          TomK
          Deltagare

            Låter som att du har överarbetat motorn med dom modsen för den effekten du tänkt dig.
            Skulle säga att 450 i motorn åker du lätt med std block, bara den blir ordentligt mappad.

            #278373
            TomK
            Deltagare

              Vad har du tänkt dig för bränsle?

              #278368
              apache54
              Deltagare

                bensin denna gång (blev så less på körbarheten vid låg motortemp på e85)

                Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

                #278379
                clasen
                Deltagare

                  cdb = closed deck block. Finns även semi closed deck. Ditt block är open deck.

                  Pressa ner stavar är typ samma grej, fast man kan göra det mycket mer seriöst och pressa ner inserts som passar i vattenmanteln och som har kylkanaler som matchar topplocket å då får man typ cdb.

                  #278369
                  apache54
                  Deltagare

                    ok tack så jättemycket! D då tror jag att jag hänger med gör de flesta motorrenoveringsfirmor detta? O vad är fördelen/nackdelen mellan metoderna att “stänga”?

                    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

                    #278375
                    Igge
                    Deltagare

                      Är inte EJ257 semi closed?

                      #278370
                      apache54
                      Deltagare

                        Är inte EJ257 semi closed?

                        Låter väldigt intressant nån som kan bekräfta eller dementera?

                        Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

                        #278374
                        TomK
                        Deltagare

                          Låter väldigt intressant nån som kan bekräfta eller dementera?

                          Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

                          Ja ett STI EJ257 block är semi-closed.

                          #278380
                          clasen
                          Deltagare

                            Ja så är de kanske ja! Men ändå håller dom inte bättre?

                            #278376
                            adrenalin
                            Deltagare

                              Haha som tidigare sagt sjuk setup för den effekten, och som nämnt har du ett Semi closed. Det håller utan problem för strax över 400hk. Nu när du har kostnat på med så fina grejer till block och toppar så är det väl lika bra att förstärka blocket. Sen har du ju en motor god för i alla fall 700hk 🙂
                              Finns förövrigt dom som gått en bra bit över 500hk på semi closed deck block, men vill du ha säkerhet i grejerna så är det ju att förstärka som gäller.

                              #278371
                              apache54
                              Deltagare

                                visst det är en bra poäng att jag kanske ska gå ett snäpp till men jag var ju lite snabb att köpa turbo så den blev rätt fel för stort effekt uttag (de blev en garett GTX2867R) så jag kanske inte kan gå så långt endå och hurär det om jag kör på e85 hur långt klarar sig orginal soppaledningar 1000cc spridare och automotive 340l/h pump?

                                Skickat från min Nexus 9 via Tapatalk

                                #278377
                                adrenalin
                                Deltagare

                                  visst det är en bra poäng att jag kanske ska gå ett snäpp till men jag var ju lite snabb att köpa turbo så den blev rätt fel för stort effekt uttag (de blev en garett GTX2867R) så jag kanske inte kan gå så långt endå och hurär det om jag kör på e85 hur långt klarar sig orginal soppaledningar 1000cc spridare och automotive 340l/h pump?

                                  Skickat från min Nexus 9 via Tapatalk

                                  500hk borde du väl klara i alla fall på den setupen med E85.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.