Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34114
    Bubbis
    Deltagare

      Halloj! Jag har en Impreza GT -99 som det är bland annat h-profilstakar, bättre ram- och vevlager samt smidda kolvar. Har tänkt mig lika långa extraktor grenrör då jag vill ha ett snabbt spool, större turbo enligt mina krav (tar det snacket med en turbofirma) etc.

      Mina frågor är, hur pass bra är org. insug? Finns det någon sti version som passar med bättre flöde andra rör längder etc?
      Hur är det med topparna, finns det också någon sti modell som passar rakt av med större ventiler och vassare kamm?
      Har säkert glömt något men bomba, vill veta!

      #278553
      Patrick P931
      Deltagare

        Du kanske är helt kär i bilen, då kan du bortse från min post, men om du inte är kär kan du överväga att sälja den och köpa en new age sti (2005 är “bästa” årsmodellen), då får du det mesta av det du behöver på köpet. Byta koppling, turbo och spridare, sen en safe mappning på det så är det typ klart.

        🙂

        #278558
        Bubbis
        Deltagare

          okej, ska ha det i åtanke till nästa bil köp. Men då det redan är så mycket gjort på min så vill jag fortsätta att utveckla den, men blev somsagt lite osäker på de som skrevs ovan.

          #278549
          Turbovin
          Deltagare

            Insuget behöver du inte ens fundera på innan 600 hk eller mer
            mer. Topparna kan man ta från en STI av samma årsmodell 99-00, de varvar 8k från fabrik.

            #278559
            Bubbis
            Deltagare

              Vet du hur stora ventilerna är, hur stor duration, hur stort ventillyft?
              Tänker mest på att det kanske finns någon bättre kam då det är orginal, fast andra sidan så är det bra saker från fabrik.

              #278552
              TomK
              Deltagare

                För den effekten så behöver du inte göra något nämnvärt åt topparna.
                Är blocket byggt som du skriver så skaffa tex en SC42 turbo och 1000cc spridare och mappa med E85 så är du där sen.

                #278555
                Igge
                Deltagare

                  Med den effekten lär du se över drivlinan om du inte redan gjort det 🙂

                  #278554
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Igges poäng är typ min poäng, drivlinan lär säga “piang” rätt fort om det inte är 6 växlade delarna eller automat, och så lite andra bra saker som bromsar kan vara bra att se över.

                    #278556
                    Igge
                    Deltagare

                      Igges poäng är typ min poäng, drivlinan lär säga “piang” rätt fort om det inte är 6 växlade delarna eller automat, och så lite andra bra saker som bromsar kan vara bra att se över.

                      Bromsarna säger dock inte pang och är trasiga, men de ska ju gärna matcha effekten så att säga absolut!

                      Kanske läge att köpa en STi och flytta över det preppade blocket?

                      #278560
                      Bubbis
                      Deltagare

                        Kommer att räkna på vilken storlek på spridare jag ska ha, drivlinan är på g, tänker mig hela packetet(drivaxlar allt) från någon sti fram till 04. Har för mig att det ska vara samma mönster mot blocket.
                        Varför jag inte köper en sti är för dom jag har sett är inte lika snygga som GT:n. Man får lite gratis om man mappar den till E85, det är ju fusk :p Men passar org insug på ett par sti toppar?

                        #278557
                        Igge
                        Deltagare

                          Är det gc8 du vill ha så är det det du ska köra med. Men det är vår plikt att informera att en newage STi antagligen ger mer bang for the buck 🙂

                          Men har du tänkt på drivlinan är det bra!

                          Vad har du tänkt köra för sprut?

                          #278550
                          Turbovin
                          Deltagare

                            V5-V6 insuget är detsamma på en GC8 Sti som på en GT bara att det är målat i en värdelös färg som flagnar 🙂

                            #278561
                            Bubbis
                            Deltagare

                              Använder redan ECU-tek3 har jag för mig det va, men Deatschwerks Bränslepump 255l/h, den räcker gott och väl sen några spridare då.
                              När jag har allting på plats så lämnar jag in den på mappning där bla bränslet ställs.
                              Jag har ju den 4cylindriga 2.0L motorn, eller vad menar du med insuget?

                              #278551
                              Turbovin
                              Deltagare

                                Version 5 eller 6, årsmodell 99-00 lite slarvigt sagt.

                                #278562
                                Bubbis
                                Deltagare

                                  Vet någon av er beteckningen på en sti topp från -00?
                                  Kanske nån som sitter på ett par sti toppar?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.