› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Göra mer på imprezan i effekt ?
- Detta ämne har 22 svar, 1,602 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av
FRBxxx.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2006 kl. 01:12 #3418
volvosnubbe
DeltagareHej !
De finns säkert många trådar om det jag frågar men har ändå inte fått nått bra svar ännu!
Jag har 3,5″ hks system från turbon nu utan kat och öppet filter samt ngn mappning av turbocenter som ska ge 260hk.
Finns det nått mer man kan göra för o få upp effekten lite till?
Vad är dawes device (stavning) för något ?Vad pallar en impreza gt o ladda innan man bränner kolvar o skjuter stakar i luften?
Har kollat lite o jag tycker stakarna verkar lite klena.. samma tjocklek på dem ja hade i den tidiga 740n o där räkte de me 1,1kg sen peta ja ut staken genom blocket o sköt bort startmotorn..Har en impreza GT -00
Vore kul med svar !
11 augusti, 2006 kl. 01:48 #58575roadtip85
KeymasterHej ! De finns säkert många trådar om det jag frågar men har ändå inte fått nått bra svar ännu!Jag har 3,5″ hks system från turbon nu utan kat och öppet filter samt ngn mappning av turbocenter som ska ge 260hk.Finns det nått mer man kan göra för o få upp effekten lite till?Vad är dawes device (stavning) för något ?Vad pallar en impreza gt o ladda innan man bränner kolvar o skjuter stakar i luften?Har kollat lite o jag tycker stakarna verkar lite klena.. samma tjocklek på dem ja hade i den tidiga 740n o där räkte de me 1,1kg sen peta ja ut staken genom blocket o sköt bort startmotorn.. Har en impreza GT -00 Vore kul med svar !
Tja!
Jag har inte allt för bra koll, men det jag vet är att Daves device är en mekanisk laddtryckskontroll. På en 00:a så kan man dra upp trycket till ca 1.2 bar med orginal ecu. Om man pressar på mer så kommer man känna på fuel cut!//Anders – Efter bara nåågra öl! :+
11 augusti, 2006 kl. 05:52 #58565backfeed
DeltagareDet går visserligen att justera en Dawes device så att man laddar max 1,2 bar men det är inte att rekommendera – även 1,15 bar är att ta i. Bäst är nog 1,1 bar så man har lite marginal mot fuelcut, speciellt när det är kall luft ute. Detta av personligt (och även andras) erfarenhet.
-= Impreza GT -99 =-
11 augusti, 2006 kl. 05:52 #58571STIred
DeltagareOm du går in på länken nedan, får du upp sökfunktionen på forumet, skriv in dawes device eller bara dawes i toma rutan till vänster så kommer du få upp mängder med trådar om just dawes device, säkert en del svar på din andra fråga om effekt
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=search&select_forum=
Annars lite kortfattat, ska du ha ännu mer effekt, får du nog byta turbo hjälper nog inte ladda så jättemycket mer på originalturbon då den inte klarar av att flöda så myckett mer…. lite över 300hk går att få utan behöva riva motorn, men då får du tänka på att låda och koppling kanske inte pallar, lite beroende på körstil…
11 augusti, 2006 kl. 06:00 #58566backfeed
DeltagareDu kan klämma ut lite till utan att modifiera drivlinan mer genom att göra en EcuTek-mappning hos JRM Racing (eller Trollspeed som tydligen gör sådant nuförtiden de också). Enligt JRM ska man kunna få ut uppåt 290 hk eller så utan att byta varken turbo eller intercooler, förutsatt att man har en soppapump som orkar leverera och tillräckliga tändstift.
Dawes device ger nog inget för dig eftersom du redan har 260 hk, dvs du laddar väl redan 1,1-1,2 bar (det går förstås att ladda mer än så med en Dawes men då måste det vara mappat för det också)? Dawes har iofs en funktion till förutom att bara ställa upp laddtrycket, den tar även bort laddtryckssvaj som man kan råka ut för vid fullgas när det är kallt ute, men detta gäller väl mest bara icke-mappade Imprezor med 3″ avgas (eller mer).
-= Impreza GT -99 =-
11 augusti, 2006 kl. 06:18 #58572STIred
DeltagareTror de där 290hk är max 260 riktiga 😉
Tveksam på att det går att få ut mycket mer än så med originalturbo….Sen när det gäller laddtryck kan man knappast hålla 1.1 1.2 hela vägen eller rättare sagt meningslöst, effektiviteten hos turbon blir mycket låg(blir bara värme) vid höga varv och typ 1.1 ladd. Så peaka 1.1-1.2 kanske men ska gå ner mot 0.7 vid 7000rpm, men den biten får mapparen ta hand om 😉
11 augusti, 2006 kl. 06:59 #58567backfeed
DeltagareTror inte heller på de 290-300 hk som en viss person på JRM sa att man skulle få ut, de vill förstås att man ska tro på glädjesiffror och bli nöjd. Men 265 hk ska väl åtminstone gå att få med originalturbon som jag förstått det? 10k + ny soppapump för 15 extra hk i så fall. 🙂
-= Impreza GT -99 =-
11 augusti, 2006 kl. 07:47 #58573STIred
DeltagareSka man vara säker på vad man har för effekt får man köra bilen i bänk, så länge det inte är ”amerikans bänk” 😉 De brukar ju ha en viss tendens att alltid kunna plocka ut mer effekt ur sina motorrer än alla andra…
Annars är tek3 hos JRM det bästa valet som ett första steg 🙂
11 augusti, 2006 kl. 08:00 #58581Niklas
DeltagareDekaltrim är annars en väg att gå. 😀 😛 :+
11 augusti, 2006 kl. 08:02 #58568backfeed
DeltagareAldrig fel med några placebopållar, samma med nya bakljus, nu ser kärran mycket snabbare ut. 😀
-= Impreza GT -99 =-
11 augusti, 2006 kl. 08:04 #58574STIred
DeltagareFan glömde nästan bort det, då får man nog utan problem ut några tiotal hästar extra även med originalturbo 😉 😀
11 augusti, 2006 kl. 09:46 #58576killer
DeltagareBorde inte motorn få en tendes till att spika om man bara höjer laddtrycket? Knocklink borde fan vara installerat från fabrik
11 augusti, 2006 kl. 10:06 #58582Niklas
Deltagarekiller: Allt beror på vad du gör och vad du ändrat. Men laddtrycksmätare, oljetemp och knocklink är bra att ha installerat så du har koll på vad som händer med kokaren.
En Dawes håller ett stabilt laddtryck utan risk för svajj som du kan få om du byter downpipe/avgas. Att höja laddtrycket lite med hjälp Dawes är ingen direkt fara och det skall nog maskinen klara fint. Observera att detta inte är ord från Subaru själva utan baseras bara på vad jag har gjort på min utan att motorn rasat. Mitt tips är att installera alla skydd och mätare INNAN du börjar skruva och ändra laddtryck hit och dit och ändra effekten.
11 augusti, 2006 kl. 10:55 #58577killer
DeltagareAlien: Du har så rätt. Jag har själv knocklink, laddtrycksmätare, VOS mapp och dawes installerat i min bil. Tycker bara det låter farligt för motorn att bara installera en dawes och ev en laddtrycksmätare och sen höja laddet till 1,2 bar
11 augusti, 2006 kl. 11:29 #58583Niklas
Deltagarekiller: Alla förändringar man gör är ju en potentiell risk, därför garantin försvinner om du börjar fippla under huven. 🙂
Men så länge du håller dig under laddtrycksspärren och inte märker av några fuelcuts så skall det nog inte vara någon fara.
Med tanke på hur många det är som höjt laddtryck och inte råkat ut för några problem skulle jag rekommendera laddtryckshöjning till 1.05-1.10 som en billig trimning av bilen. Men som sagt, är man inte beredd att betala när det skiter sig så skall man ge tusan i att pilla.
Själv har jag lagt mitt laddtryck på runt 15psi (typ 1.05bar) och spärren ligger vid 1.2bar vilket är ungefär 17.4psi.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.