Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34212
    Bewbis
    Deltagare

      Posta denna statusen på Garaget också men den blev stängd där.

      Jag har inga direkt problem med min bil.

      Men jag vill gärna ha lite tips/råd/inspiration om vad man kan
      göra för att få bilen till att låta mer gött OCH få ut mer HK/NM.

      Just nu så ligger ett Invidia Dual N1 på listan.
      Sen har jag inte direkt många andra tankar om vad man kan göra
      med bilen.. Har funderat på 200cells men då måste man mappa
      om bilen..

      Dessa bilarna är inte så trimvänliga har jag fått höra. Men jag vill
      gärna få ut lite mer utav min 2.5L Boxormotor! Exempelvis GDM i Hyllinge
      (Helsingborg). Och många andra Subaru fantaster.

      Någon som har lust att assistera mig i tänkandet?

      Bifogar med en bild så ni får se vilken bil jag menar.
      Många som sjukt nog misstar sig på Hatchbacken..

      #279601
      Igge
      Deltagare

        Turboback, soppapump (antar att det krävs på nyare också) och mappning är det som ger mest bang for the buck med dina önskemål

        #279599
        Jommie
        Deltagare

          Hur mycket låter den? (Mät med en db-mätar app med mobilen ca 20cm från avgasröret)?
          Kul om jag har nåt att jamföra med på min 2016. Mellan 1000 och 3000 varv är min på ca 75dB mätt ca 20cm från avgasrören med Subaru’s “originala” sport-agvas från Ferrita.

          #279594
          abacus
          Deltagare

            Vet inte vad min wrx ger i dB. Kan kolla det i morgon.

            https://www.dropbox.com/s/t0y8hsvxbgveuen/2012-05-11%2013.33.50.mp4?dl=0

            #279607
            clasen
            Deltagare

              Rostfitt 3″ rakt rör, med en japsare/ slutdämpare. Det är receptet på framgång om man vill ha sång ;9

              Kör de på min -07:a, plus 3″ dp å rejskisse

              brum brum

              #Fuckthepolice

              #279595
              Christian S
              Deltagare

                kul att du hittade hit:)

                här är tråden på gorg http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4278198#p4278198 , konstigt att dom låste den medans det finns massa andra skit trådar som dom låter vara öppna.

                #279600
                Jommie
                Deltagare

                  kul att du hittade hit:)

                  här är tråden på gorg http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4278198#p4278198 , konstigt att dom låste den medans det finns massa andra skit trådar som dom låter vara öppna.

                  Tråden fanns i Felsökning – Motorteknik och det var jo inte en fråga om vad som kan vara fel. Sen att låsa den är jo bara dumt. Varför inte bara flytta den till Motorteknik – avancerad då det låter som rätta stället för denna tråd. Lata admins kanske?

                  #279608
                  Bewbis
                  Deltagare

                    Turboback, soppapump (antar att det krävs på nyare också) och mappning är det som ger mest bang for the buck med dina önskemål

                    Har tråkigt nog fått höra också att man måste mapp biljäkeln efter nästan varje sorts
                    “mod/uppgradering”.
                    Sen är där ingen i Skåne mer än två personer som mappar min, och en av dem har fått väldigt
                    dålig kritik!

                    Hur mycket låter den? (Mät med en db-mätar app med mobilen ca 20cm från avgasröret)?
                    Kul om jag har nåt att jamföra med på min 2016. Mellan 1000 och 3000 varv är min på ca 75dB mätt ca 20cm från avgasrören med Subaru’s “originala” sport-agvas från Ferrita.

                    Jag har ingen aning faktiskt. Sitter orginal system på den. 2.5″ catback. Men kan mäta imorgon!

                    Rostfitt 3″ rakt rör, med en japsare/ slutdämpare. Det är receptet på framgång om man vill ha sång ;9

                    Kör de på min -07:a, plus 3″ dp å rejskisse

                    brum brum

                    #Fuckthepolice

                    Lär bli ett N1 utan katt antagligen. Som sagt, antingen ersätter jag den med rakt rör eller
                    200cell, men även där har jag fått höra att om man rör något med katt/downpipe måste bilen
                    mappas?

                    kul att du hittade hit:)

                    här är tråden på gorg http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4278198#p4278198 , konstigt att dom låste den medans det finns massa andra skit trådar som dom låter vara öppna.

                    Antog att folket här har lite mer vett innanför pannbenet om Subbor samt jag behöver
                    all hjälp jag kan få!

                    #279596
                    Christian S
                    Deltagare

                      ja byter du downpipe är det rekomenderat att mappa bilen då det blir annat flöde och är väll risk för sken ladd.

                      Har tråkigt nog fått höra också att man måste mapp biljäkeln efter nästan varje sorts
                      “mod/uppgradering”.

                      beror ju lite på vad du byter men ja det går inte att byta hårdvarudelar (så som turbo, spridare, downpipe) hur som hellst utan att mappa om den.
                      därför är det ju fördel om du byter allt du tänkt byta på en gång och sen åker och mappar den.

                      du har inte skrivit var du bor men iom att du nämner skåne så är väll Maxxtuning ( http://www.maxxtuning.se ) dom som ligger närmast.

                      #279609
                      Bewbis
                      Deltagare

                        ja byter du downpipe är det rekomenderat att mappa bilen då det blir annat flöde och är väll risk för sken ladd.

                        beror ju lite på vad du byter men ja det går inte att byta hårdvarudelar (så som turbo, spridare, downpipe) hur som hellst utan att mappa om den.
                        därför är det ju fördel om du byter allt du tänkt byta på en gång och sen åker och mappar den.

                        du har inte skrivit var du bor men iom att du nämner skåne så är väll Maxxtuning ( http://www.maxxtuning.se ) dom som ligger närmast.

                        Måste man även mappa för “catless” eller 200 cells?

                        Det enda som är gjort just nu på bilen är öppet sportluft (COBB) och pysventil (GReedy)

                        Jag bor i Helsingborg, Skåne.

                        #279597
                        Christian S
                        Deltagare

                          eftersom du går ifrån orginal så är det väll som sagt rekomenderat att man mappar om man byter till 3 eller 4″ eftermarknads downpipe antingen med eller utan kat.

                          pysventilen skulle jag ta bort omedelbart då den väll är monterad för att höja laddtrycket manuellt vilket inte är att rekomendera.

                          #279606
                          Svullo
                          Deltagare

                            Måste man även mappa för “catless” eller 200 cells?

                            Det enda som är gjort just nu på bilen är öppet sportluft (COBB) och pysventil (GReedy)

                            Jag bor i Helsingborg, Skåne.

                            COBB rekomenderar mappning med deras luftfilter….

                            #279610
                            Bewbis
                            Deltagare

                              eftersom du går ifrån orginal så är det väll som sagt rekomenderat att man mappar om man byter till 3 eller 4″ eftermarknads downpipe antingen med eller utan kat.

                              pysventilen skulle jag ta bort omedelbart då den väll är monterad för att höja laddtrycket manuellt vilket inte är att rekomendera.

                              Men om vi bortser från DP för tillfället.

                              Krävs mappning om man BARA plockar bort katt/ersätter med 200cells?

                              Jag kör den som “återcirkulerande” om det spelar någon roll?

                              #279602
                              Igge
                              Deltagare

                                Menar du dump med pysventil?

                                Pysventil är en dålig variant av laddtrycksstyrning egentligen, men jag anar att du menar dumpventil

                                Jag vet inte hur mappningen ser ut original, men allt du gör som ändrar flödet kan teoretiskt kräva mappning.

                                Ändrar du flödet kan du hamna utanför mapparna med spikningar som risk, eller fuel cut eller för slö övergång till open loop mm

                                Olika bilar är olika känsliga

                                Det du kan göra är att hitta någon med tactrix och programvara så kan man göra en safe mappning och köra på det

                                #279598
                                Christian S
                                Deltagare

                                  Men om vi bortser från DP för tillfället.

                                  Krävs mappning om man BARA plockar bort katt/ersätter med 200cells?

                                  Jag kör den som “återcirkulerande” om det spelar någon roll?

                                  hur har du tänkt kunna ta bort eller ersätta katten? den sitter ju fastsvetsad på downpipen, det gör den iallafall på lite äldre modeller.

                                  pysventil som återcirkulerande? tror nog mer på det som Igges skrev nämligen att det är dumpventil du menar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.