Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34226
    Tribbe
    Deltagare

      Hej om jag ska ta bort sensorn i up-pipen. Vad ska jag ha för bult? Längd, gänga, material osv.

      Vet ej om det skiljer men gäller en årsmodell 05

      #279650
      Koffe
      Keymaster

        Tror det är M12x1.25. Problemet brukar vara att hitta en kort nog, men det går ju alltid att kapa eller sätta på en mutter.
        Jag kör med en svänghjulsbult till en Evo vill jag minnas 🙂

        //Koffe

        #279656
        Tribbe
        Deltagare

          Okej. googlade på mitsubishi svänghjulsbult och denna var första som kom upp. http://www.jrm-racing.se/mitsubishi/evo-4-6/originaldelar/transmission/svanghjulsbult Men om man visste mått, gänga, material osv så kunde man ju gå in på en järnhandel. Jag har bara denna bilen och bor utanför stan så ingen lust att skruva bort sensorn för att måtta på den.

          Efter lite googlande så verkar de flesta använda en oljeplugg, men de skriver också att man ska ha gänglåsning på bulten, har ni haft det? Och isåfall vad ska man köpa som klarar sånna temperaturer?

          #279654
          Christian S
          Deltagare

            vad är det för sensor du ska ta bort?

            #279657
            Tribbe
            Deltagare

              Det sitter en värme sensor i up pipen som ska varna för hög värme, detta för att rädda katten. Men min bil saknar katten och min sensor har troligtvis brunnit upp.. den varnar åtminstonde varje dag.

              #279655
              Christian S
              Deltagare

                ok, vad händer om du tar bort den? kommer den inte varna för att det inte sitter någon där? tänkte att den kanske måste känna att det sitter en sensor inkopplad .

                #279658
                Tribbe
                Deltagare

                  Man får lura bilen med ett motstånd eller en diod.

                  #279651
                  Koffe
                  Keymaster

                    Precis som Tribbe säger så kopplar man in ett motstånd istället. Klassiskt knep på WRX med de-cat up-pipe 🙂

                    Ang. “pluggen” så är jag rätt säker på att det är M12x1.25. Åk och köp en så kan du ju snabbt testa när du kommer hem? Kostar ju inte många kronor om det ändå skulle visa sig vara fel…

                    Ang. gänglåsning så vet jag faktiskt inte om det användes. Tror faktiskt inte det.

                    //Koffe

                    #279659
                    Tribbe
                    Deltagare

                      Jag har bara läst om motståndet. Du har inga bilder på hur du löste det?

                      #279652
                      Koffe
                      Keymaster

                        Tyvärr inte, och har inte tillgång till bilen just nu heller. Osäker på om man ens ser nåt utan att krypa under och lossa hasplå…plasten.
                        Har du lokaliserat kontakten? Går det att följa sladden så du ser var sensorn sitter? (Tror sensorkabeln går i en strumpa tillsammans med annat på vissa modeller. På min gick det att följa sladden då den var “ensam”).
                        Minns inte ens om jag gjode det själv eller om verkstaden pluggade den när bilen ändå var inne för annat.
                        (Hade massiva problem med en misfire när bilen var nyköpt. Tror de flesta sensorer bytts eller kontrollerats, och jag minns inte vem som gjorde vad längre :))

                        #279660
                        Tribbe
                        Deltagare

                          Är väll kontakten som sitter högst upp i motorutrymmet? Ovanför luftfilterburken. Det trodde jag iaf?

                          #279653
                          Koffe
                          Keymaster

                            Jupp
                            Googla på EGT sensor uppipe wrx typ så ser du rätt mänga bilder på kontaktstycket 🙂

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.