- Detta ämne har 11 svar, 1,389 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av Koffe.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2015 kl. 11:19 #34226TribbeDeltagare
Hej om jag ska ta bort sensorn i up-pipen. Vad ska jag ha för bult? Längd, gänga, material osv.
Vet ej om det skiljer men gäller en årsmodell 05
8 november, 2015 kl. 16:03 #279650KoffeKeymasterTror det är M12x1.25. Problemet brukar vara att hitta en kort nog, men det går ju alltid att kapa eller sätta på en mutter.
Jag kör med en svänghjulsbult till en Evo vill jag minnas 🙂//Koffe
9 november, 2015 kl. 17:19 #279656TribbeDeltagareOkej. googlade på mitsubishi svänghjulsbult och denna var första som kom upp. http://www.jrm-racing.se/mitsubishi/evo-4-6/originaldelar/transmission/svanghjulsbult Men om man visste mått, gänga, material osv så kunde man ju gå in på en järnhandel. Jag har bara denna bilen och bor utanför stan så ingen lust att skruva bort sensorn för att måtta på den.
Efter lite googlande så verkar de flesta använda en oljeplugg, men de skriver också att man ska ha gänglåsning på bulten, har ni haft det? Och isåfall vad ska man köpa som klarar sånna temperaturer?
9 november, 2015 kl. 18:29 #279654Christian SDeltagarevad är det för sensor du ska ta bort?
10 november, 2015 kl. 05:16 #279657TribbeDeltagareDet sitter en värme sensor i up pipen som ska varna för hög värme, detta för att rädda katten. Men min bil saknar katten och min sensor har troligtvis brunnit upp.. den varnar åtminstonde varje dag.
10 november, 2015 kl. 07:16 #279655Christian SDeltagareok, vad händer om du tar bort den? kommer den inte varna för att det inte sitter någon där? tänkte att den kanske måste känna att det sitter en sensor inkopplad .
10 november, 2015 kl. 17:19 #279658TribbeDeltagareMan får lura bilen med ett motstånd eller en diod.
11 november, 2015 kl. 09:24 #279651KoffeKeymasterPrecis som Tribbe säger så kopplar man in ett motstånd istället. Klassiskt knep på WRX med de-cat up-pipe 🙂
Ang. “pluggen” så är jag rätt säker på att det är M12x1.25. Åk och köp en så kan du ju snabbt testa när du kommer hem? Kostar ju inte många kronor om det ändå skulle visa sig vara fel…
Ang. gänglåsning så vet jag faktiskt inte om det användes. Tror faktiskt inte det.
//Koffe
11 november, 2015 kl. 16:59 #279659TribbeDeltagareJag har bara läst om motståndet. Du har inga bilder på hur du löste det?
11 november, 2015 kl. 21:20 #279652KoffeKeymasterTyvärr inte, och har inte tillgång till bilen just nu heller. Osäker på om man ens ser nåt utan att krypa under och lossa hasplå…plasten.
Har du lokaliserat kontakten? Går det att följa sladden så du ser var sensorn sitter? (Tror sensorkabeln går i en strumpa tillsammans med annat på vissa modeller. På min gick det att följa sladden då den var “ensam”).
Minns inte ens om jag gjode det själv eller om verkstaden pluggade den när bilen ändå var inne för annat.
(Hade massiva problem med en misfire när bilen var nyköpt. Tror de flesta sensorer bytts eller kontrollerats, och jag minns inte vem som gjorde vad längre :))14 november, 2015 kl. 15:30 #279660TribbeDeltagareÄr väll kontakten som sitter högst upp i motorutrymmet? Ovanför luftfilterburken. Det trodde jag iaf?
14 november, 2015 kl. 16:45 #279653KoffeKeymasterJupp
Googla på EGT sensor uppipe wrx typ så ser du rätt mänga bilder på kontaktstycket 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.