- Detta ämne har 16 svar, 1,746 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av kosmos.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2015 kl. 11:21 #34233kosmosDeltagare
Hej!
Är snart nybliven Subaru ägare!:) Ska hämta Subaru Levorg om en vecka och ha den som vardags/familj bil.
Men dessutom vill jag ha en Subaru bara åt mig som jag kan ha rolig på helger.
Har spanat på 3st STI men eftersom är ny i Subaru värld och har inte så mycket kunskap om boxer motor tänkte jag fråga er “nördar” 🙂 om hjälp.
Vad ska man tänka på när man köper en sån, förekommande sjukdomar?Det är de här tre som jag är inne på just nu. Ska åka och kika på dem nästa vecka.
Kanske någon här som har haft nån av dem och kan tipsa om vilken man ska ev. undvika?
Vad tycker ni?:D
http://www.blocket.se/orebro/Subaru_impreza_wrx_STI_Ny_besiktigad_Va_styrd_60889609.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Subaru_Impreza_WRX_STI_400_hk_59921932.htm?ca=11&w=3
///Kosmos
11 november, 2015 kl. 13:03 #279693IggeDeltagareVälkommen som blivande subarist! 🙂
Av dom tre du listar har jag svårt att säga vilken som är bäst. Vill du köra trimmat har ju en lite försprång iofs.
Tyskimporten skulle jag titta lite extra på ur rostsynpunkt. Jag har för mig att subaru fortfarande fick extra skyddsbehandling i norden 2003.
Bakre skärmkanter är klassiskt på äldre imprezor, kanske lever kvar på nyare om än inte i samma utsträckning (än?)I övrigt är det en stabil motor och drivlina utan några direkta sjukdomar vad jag vet.
Brembobromsarna som sitter på kan iofs ha problem med att gängorna oxiderat och följer med skruven, men det är ett problem som uppstår när man skruvar inte under körning tur nog 😛
Svårt att undersöka dockAnnars är det väl samma gamla vanliga.
Starta kall, lyssna efter oljud, kolla drivknutar, hur växellådan känns etc. 🙂Inte helt ovanligt att turbon börjar ge upp kring 15-20 tusen mil beroende på hur den behandlats, avsvalning efter hård körning och ganska täta oljebyten är alltid ett plus
11 november, 2015 kl. 19:26 #279700kosmosDeltagareTack för fin svar!d—0.o—b Uppskatas verkligen!:)
12 november, 2015 kl. 12:47 #279698adrenalinDeltagareDen sista har du ju betydligt mest prestanda för pengarna, men kan bli svårt att besikta den. Var noga med historiken om du köper en import.
12 november, 2015 kl. 20:57 #279701kosmosDeltagareTack för svar!
Varför den kan bli svårt att besikta?
12 november, 2015 kl. 21:04 #279694IggeDeltagareHänger på om de får kontakt med obd uttaget eller inte och hur annorlunda det ser ut med bytt turbo etc
Sedan hänger det på hur mycket tur man har med besiktningsmannen
12 november, 2015 kl. 21:43 #279691TurbovinDeltagareDen svarta trimmade har varit till salu ganska länge nu, vet dock absolut inget om den men GT35 turbo känns kanske inte så besiktningsvänligt.
12 november, 2015 kl. 22:07 #279702kosmosDeltagareNi får nog förklara lite djupare eftersom dem turbobilar jag har ägd var vanliga dieslar. 🙂
Gt35 turbo är det mycket större och därför kan det bli problem vid besiktning? Eller är det pga det kan bli felaktiga avgasvärde.Turbovin du bor också i skövde lika som den kille till denna trimmade bil. Har du aldrig träffat honom? I en liten stad alla känner alla!))
12 november, 2015 kl. 22:11 #279699adrenalinDeltagareNi får nog förklara lite djupare eftersom dem turbobilar jag har ägd var vanliga dieslar. 🙂
Gt35 turbo är det mycket större och därför kan det bli problem vid besiktning? Eller är det pga det kan bli felaktiga avgasvärde.Turbovin du bor också i skövde lika som den kille till denna trimmade bil. Har du aldrig träffat honom? I en liten stad alla känner alla!))
Om jag inte minns fel så är det ett roterat turbokit vilket innebär att turbon inte sitter på samma ställe som original. Detta kan besiktningsmannen med stor sannolikhet anmärka på. Felaktiga avgasvärden på grund av mer effekt än original är också fullt möjligt. Dessutom är det som sagt ett eftermarknads styrsystem vilket innebär att det inte går att läsa felkoder via obd.
12 november, 2015 kl. 22:21 #279703kosmosDeltagareJaha. Då förstår jag. Kanske man ska snacka med JRM som utförde allt jobb och få deras åsikt om just denna biten. Som jag har förstått så är dem mest kända för att trimma Subaru.
Hur vanlig är detta att man trimmar sti? Tänker om det kanske inte uppskatas av fans och entusiaster. Kommer själv från BMW värld igentligen och vet att de flesta undviker turbo/kompressor trimmade BMW M-bilar.
12 november, 2015 kl. 22:22 #279704kosmosDeltagareDen blåa verkar har blivit såld. Så är det bara två svarta kvar.
13 november, 2015 kl. 01:08 #279692TurbovinDeltagareNi får nog förklara lite djupare eftersom dem turbobilar jag har ägd var vanliga dieslar. 🙂
Gt35 turbo är det mycket större och därför kan det bli problem vid besiktning? Eller är det pga det kan bli felaktiga avgasvärde.Turbovin du bor också i skövde lika som den kille till denna trimmade bil. Har du aldrig träffat honom? I en liten stad alla känner alla!))
En GT35 som sitter roterat skriker trimmat. Finns inte en chans att nån misstar det för original iaf. Sen en GT35 bör väl ha potential för närmare 600 hk eller mer så det är ju en ganska stor snurra.
Nej jag har faktiskt inte en aning om vem det är, så litet är det inte att man känner alla även om man kan tro det 🙂 Men har också hållt mig i BMW-svängen sen min motor gav upp 2011 så har inte varit så aktiv vad gäller Subaru.
13 november, 2015 kl. 05:27 #279695IggeDeltagare“steg 1” trimning finns på var och varannan STi
Alltså bytt avgassystem, soppapump och mappningMer än så är också ganska vanligt om än inte lika
14 november, 2015 kl. 07:18 #279705kosmosDeltagareTack för alla svar! Mycket bra info fick jag!
Är det rimliga priser på dem STI?
14 november, 2015 kl. 07:21 #279696IggeDeltagareHänger på skicket, men det är inte helt åt skogen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.