Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34242
    Koffe
    Keymaster

      Min gamla trotjänare (WRX -03) började plötsligt gå på 3 burkar. Bärgade den till verkstaden tidigare i veckan och idag kom domen. 3 bar på ettans cylinder…

      Vad gör man i ett sånt här läge? Bilen har gått 12k och är i OK skick i övrigt… Men det är ju “bara” en WRX. Och med nystartad firma är ekonomin inte den bästa just nu heller…

      Det finns som jag ser det 4 alternativ:
      Skrota
      Renovera
      Byta till en begagnad likvärdig motor
      Byta till roligare motor

      Jag har garage, men det är trångt. Jag har kanske tiden, men inte kunskapen att göra varken ett motorbyte eller en renovering själv. Verkstaden vill ha 10-15 för motorbyte inkl. vätskor osv.

      Den rationella lilla ängeln på ena axeln säger “Cut your losses, gör dig av med bilen” medan djävulen på andra axeln säger “Köp Toms motor” 😀
      En medelväg är kanske det som känns troligast dock, att försöka hitta nåt begagnat att peta ner. Men även det kanske kostar mer än det smakar? (15-20(?) för motor + 10-15 för jobbet? I en 12 år gammal WRX…)
      Renovera lär bli typ lika dyrt som att byta till nåt begagnat gissar jag. Det märker man väl först när man commitat sig 🙂

      Har jag missat nåt alternativ? Nån som sitter på en billig motor? Eller en hög pengar? All input är välkommen 🙂

      //Koffe

      #279744
      Igge
      Deltagare

        Köp Toms motor och turbo, skaffa en sexpetad låda och njut!

        Edit: Det var stöttningen du ville ha va? 😛

        #279736
        Koffe
        Keymaster

          Haha, absolut! 🙂
          Åker väl på att byta kabelhärva och allt gissar jag, så då är det väl lika bra att köra standalone på samma gång? All in 😉

          Nä, blir att riva ur och kolla vad som hänt först. Lutar väl åt en kolv eller nåt, men visst vore det trevligt om det bara var en ventil ellet nåt annat “enkelt”. Sen blir det nog till att leta begagnat….

          #279745
          Igge
          Deltagare

            Angående stand alone, hur blir det med besiktningen och OBD?
            Finns det på moderna sprut?

            När du ändå plockar isär är det väl lika bra att fixa strokervev 😛

            #279748
            zoookey
            Deltagare

              Mitt råd försök sälja bilen och köp en sti från början!

              #279743
              TomK
              Deltagare

                Min gamla trotjänare (WRX -03) började plötsligt gå på 3 burkar. Bärgade den till verkstaden tidigare i veckan och idag kom domen. 3 bar på ettans cylinder…

                Vad gör man i ett sånt här läge? Bilen har gått 12k och är i OK skick i övrigt… Men det är ju “bara” en WRX. Och med nystartad firma är ekonomin inte den bästa just nu heller…

                Det finns som jag ser det 4 alternativ:
                Skrota
                Renovera
                Byta till en begagnad likvärdig motor
                Byta till roligare motor

                Jag har garage, men det är trångt. Jag har kanske tiden, men inte kunskapen att göra varken ett motorbyte eller en renovering själv. Verkstaden vill ha 10-15 för motorbyte inkl. vätskor osv.

                Den rationella lilla ängeln på ena axeln säger “Cut your losses, gör dig av med bilen” medan djävulen på andra axeln säger “Köp Toms motor” 😀
                En medelväg är kanske det som känns troligast dock, att försöka hitta nåt begagnat att peta ner. Men även det kanske kostar mer än det smakar? (15-20(?) för motor + 10-15 för jobbet? I en 12 år gammal WRX…)
                Renovera lär bli typ lika dyrt som att byta till nåt begagnat gissar jag. Det märker man väl först när man commitat sig 🙂

                Har jag missat nåt alternativ? Nån som sitter på en billig motor? Eller en hög pengar? All input är välkommen 🙂

                //Koffe

                Inga problem att stoppa i min motor.
                Bara att ta dina kamdrev sen är det bara att mappa och köra

                #279742
                Vince
                Keymaster

                  Fan lider med dig Koffe :(. En annan bara väntar och hoppas att den dagen aldrig kommer.

                  Svårt val det där men kolla vad du kan få för bilen och köp sedan en beg org (eller max steg 1) STI.

                  #279746
                  Igge
                  Deltagare

                    STi är nog det klokare valet, ja
                    Tror dock du tjänar på att renovera först om du kan skruva själv

                    #279737
                    Koffe
                    Keymaster

                      Jag tror absolut att det kan vara värt att renovera/hinka i en begagnad motor och få den körbar. Och när den väl är körbar så är frågan om jag kommer vilja sälja… Är ju lite kul att vara underdog. STi är ju mainstream 😉

                      Tack Vince! Var lite deppig i fredags men insåg senare på kvällen att en rasad motor verkligen är helt ovikigt i det stora hela.

                      Nåja, vi får se när motorn är ur som sagt, men har börjat spana efter beggnat. Hojta till om nån ser/har nåt intressant.

                      //Koffe

                      #279734
                      LegacyLarsa
                      Keymaster

                        Alltid eländigt när det skiter sig, men jag röstar nog på en beggad motor, då du i princip inte får någonting för en bil utan motor.. Den här bilen känner du, köper du en ny, måste du börja om från noll..

                        /Larsa

                        #279738
                        Koffe
                        Keymaster

                          Update:
                          Var “bara” en ventil, så nu är planen att plocka ner topparna och låta en mekanisk verkstad slipa in ny ventil och plana toppar.

                          Frågan är vad man måste/bör göra när motorn ändå är ur. Lär förhoppningsvis komma i en lite roligare turbo i framtiden (nån som har en OK VF35 till salu? ;))

                          Har blivit tipsad om aningen tjockare topplockspackningar iom att topparna planas. Återstår att se hur mycket vi måste ta. Cosworth? Cometic?
                          Har även blivit tipsad om att byta till ARP när topparna ändå är av. Låter det vettigt?
                          I övrigt så lutar det åt ny koppling (Exedy stage 1 organic?) så den biten är avklarad om det nu hittar dit en lite roligare snurra. Är det ett måste att plana svänghjulet?
                          Sen vill jag ju ha Hardrace motorfästen men vet inte om ekonomin tillåter just nu.

                          Låter ovanstående vettigt? Nåt mer/annat man bör kolla över samtidigt?

                          //Koffe

                          #279740
                          Christian S
                          Deltagare

                            (nån som har en OK VF35 till salu? ;))

                            kolla om Igge ska sälja sin, han köpte min turbo nu i veckan.

                            Har blivit tipsad om aningen tjockare topplockspackningar iom att topparna planas. Återstår att se hur mycket vi måste ta. Cosworth? Cometic?

                            orginal funkar utmärkt och finns i massa olika tjocklekar.

                            Har även blivit tipsad om att byta till ARP när topparna ändå är av. Låter det vettigt?

                            är väll inte fel, men jämför mot vad orginal kostar och fundera sen om du tycker det är värt det.

                            I övrigt så lutar det åt ny koppling (Exedy stage 1 organic?) så den biten är avklarad om det nu hittar dit en lite roligare snurra. Är det ett måste att plana svänghjulet?

                            en sådan koppling borde funka utmärkt till den effekten du får med en VF35.
                            kolla först hur svänghjulet ser ut, ser det bra ut så räcker det att rugga upp ytan med smärjelduk.

                            nya motorkuddar och växellådskudde är inte så dyrt
                            http://importcarparts.co.uk/parts-info?id=6133&cat=96&sub=97&sec=142&var=33&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=
                            http://importcarparts.co.uk/parts-info?id=4857&cat=96&sub=183&sec=277&var=32&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

                            Nåt mer/annat man bör kolla över samtidigt?

                            byt det här lagret som sitter i svänghjulet också http://importcarparts.co.uk/parts-info?id=5560&cat=96&sub=97&sec=142&var=32&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart= brukar väll ingå i kopplingssatserna.

                            #279749
                            koaaN
                            Deltagare

                              Har en VF35 i fint skick, inget konstigt glapp som man kan känna. bilen som den är tagen ur hade gått ca 15k

                              #279735
                              Adam K
                              Deltagare

                                Byt oljepumpen till en 11 mm/eller en genomgången av nån pålitlig engelsk firma.
                                Ta bort katten i up-pipen.

                                #279739
                                Koffe
                                Keymaster

                                  Behöver man verkligen byta till 11mm oljepump för “steg 1”?
                                  Nån som kör på Group N motorfästen som Christian länkade till? Hardrace har jag läst mycker gott om men inte sett så mkt om dessa. Vill inte ha överdrivet mkt vibrationer då bilen är en daily driver 🙂
                                  Up-pipen är decat 🙂

                                  //K

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.