SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Up-pipe som håller eftersökes

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3427
    backfeed
    Deltagare

      Bytte up-pipe för ett år sedan då jag fått en spricka i den och det läckte ut avgaser. Ersättningsröret köpte jag begagnat och nu verkar det inte bättre än att det blivit någon spricka eller hål i det också (kan inte vara 100% säker, men det låter på ungefär samma sätt som sist och det luktar avgaser från just det området), och därmed känner jag mig aningen skeptisk mot att köpa ett nytt originalrör eftersom det inte verkar hålla måttet.

      Frågan är därför: vad för up-pipe ska jag smälla dit, finns det något mer hållbart alternativ? Finns rostfria har jag sett, men då har de väl alltid en bit flätat flexjox eftersom rostfritt expanderar duktigt pga värme, och det håller väl antagligen ännu sämre?

      Jag har ingen spektakulärt aggressiv körstil så vitt jag vet, motor/grenrör/turbo är original, har bara 3″ avgas från turbon och en Dawes på 1,1 bar…

      -= Impreza GT -99 =-

      #58655
      pannan
      Deltagare

        Skulle utan tvekan köpa ifrån http://www.scoobyworld.co.uk

        De säljer Hayward and Scotts produkter och de är riktigt fina. Har själv en uppipe ifrån H&W.

        Mvh
        Johan

        #58662
        STIred
        Deltagare

          Kör med Helix på min funkar utmärkt… Finns köpa hos gruppe-s t.ex.

          #58659
          backfeed
          Deltagare

            Är det röret nästan längst ned på följande sida du tänker på?

            http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=24_52&products_id=76

            ”Afterburner Up Pipe, £135

            Stainless steel de-cat pipe to the Turbo, for Subaru Impreza

            Used to remove the catalytic convertor on the New Age Impreza or for high performance replacement pipe on the classic shape.”

            Är det inte lite riskabelt med en rostfri utan ”flexjox”, den lär väl expandera ganska ordentligt med värmen? Och den har inga värmesköldar så man bör väl linda med avgasbandage?

            Hursomhelst är förstås £135 + frakt klart billigare än de 3.800 + moms som det förb****de originalröret kostar, även om det tillkommer avgasbandage…

            #58656
            pannan
            Deltagare

              Är det röret nästan längst ned på följande sida du tänker på?http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=24_52&products_id=76″Afterburner Up Pipe, £135Stainless steel de-cat pipe to the Turbo, for Subaru Impreza Used to remove the catalytic convertor on the New Age Impreza or for high performance replacement pipe on the classic shape.”Är det inte lite riskabelt med en rostfri utan ”flexjox”, den lär väl expandera ganska ordentligt med värmen? Och den har inga värmesköldar så man bör väl linda med avgasbandage?Hursomhelst är förstås £135 + frakt klart billigare än de 3.800 + moms som det förb****de originalröret kostar, även om det tillkommer avgasbandage…

              Inget riskabelt alls. Varför betala 2-3 ggr så mycket för Helixen som gör exakt samma jobb. Vågar säga att jag kört min bil bland de hårdare här på forumet faktiskt. Och den är fortfarande i nyskick.

              mvh
              J

              #58660
              backfeed
              Deltagare

                Är det den som är listad under up-pipes här:

                http://www.gruppe-s.com/Subaru/subex.htm

                ”Helix Flex Uppipe – 02+ WRX, $175”

                som jag då antar även passar på GT?

                Flex eller inte flex? Vad ska man välja? Och samma sak här, måste väl lindas med avgasbandage?

                Det är som sagt inte prestanda jag är ute efter, vill bara ha ett jämra rör som inte går sönder en gång per år. 🙁

                -= Impreza GT -99 =-

                #58661
                backfeed
                Deltagare

                  Har hört sägas att det kan vara mindre bra att ha rostfritt grenrör och up-pipe just pga att de expanderar rätt duktigt, vilket väl antagligen kan orsaka läckage om packningen blir snedpressad t.ex.? Jag är inte alls insatt, gissar bara…

                  Kör du med avgasbandage?

                  Ju billigare jag kommer undan med ett hållbart och pålitligt rör, desto bättre, så länge som det inte tillkommer komplikationer.

                  -= Impreza GT -99 =-

                  #58663
                  STIred
                  Deltagare

                    Varför betala 2-3 ggr så mycket för Helixen som gör exakt samma jobb.

                    Vet inte hur du räknar pannan, men har svårt få till att 175 dollar skulle vara 2-3ggr så mycket som 135 pund även om du räknar dit full moms 😉

                    #58664
                    STIred
                    Deltagare

                      Kör du med avgasbandage

                      Nej har inget bandage på min

                      Har hört sägas att det kan vara mindre bra att ha rostfritt grenrör och up-pipe just pga att de expanderar rätt duktigt, vilket väl antagligen kan orsaka läckage om packningen blir snedpressad t.ex.?

                      Flex eller inte flex är upp till dig. Läs lite i dessa trådar som jag lagt in nedan och välj själv vilket du tycker verkar lämpligast. Jag valde iaf flex 😉

                      När det gäller hållbarheten så kandhända att flex-typen eventuellt håller lite sämre fast du slipper de andra problemen.

                      Vill du vara helt 100 på att det inte flyttar på sig får du väl ta ett rör och svetsa dit 😀

                      I andra tråden borde du även få lite svar ang din expansions/läckagefråga 🙂

                      uppipetråd1

                      uppipetråd2

                      När det gäller vad som passar till gtn vet jag inte exakt, men där finns andra på forumet som kan svara på den frågan, annars skicka bara ett mail till den firman du ska köpa av, innan du beställer och kolla vad som passar på din bil

                      #58657
                      FeA
                      Deltagare

                        http://www.gruppe-s.com/Subaru/subex/hel_uppipe.jpg
                        Om denna ”Helix Uppipe” passar GT:n, och du bestämmer dej för att handla från gruppe-s, så är jag med på en beställning och delad frakt 🙂

                        Kan man räkna med någon effektökning med bytt uppipe efter mappning?

                        /FeA

                        #58665
                        STIred
                        Deltagare

                          Kan man räkna med någon effektökning med bytt uppipe efter mappning?/FeA

                          Om jag inte är ute och cyklar sitter väl inte cat i gt:ns uppipe utan bara senare wrx (my>01). Borde inte göra så stor skillnad i så fall på en gt, däremot på de modeller där det sitter cattad uppipe från början kan det vara en bra ide o byta till cattlös.

                          #58658
                          FeA
                          Deltagare

                            Kan man räkna med någon effektökning med bytt uppipe efter mappning?/FeA

                            Om jag inte är ute och cyklar sitter väl inte cat i gt:ns uppipe utan bara senare wrx (my>01). Borde inte göra så stor skillnad i så fall på en gt, däremot på de modeller där det sitter cattad uppipe från början kan det vara en bra ide o byta till cattlös.

                            Ahh, det stämmer det – tänkte inte på det..! ;( :*

                            #58652
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Rostfritt rör på sig en hel del när det värms/kyls ned – därav flexbiten på en del, men den är känslig…

                              Bäst är solitt rör, om man får till det så att det inte skjuter packningar (den nedre mot grenröret brukar vara ett elände att få till).

                              Så länge det inte är till twinscrollturbos så passar alla på både GT, WRX och STi (det måste dock vara 2-bultsfläns…).

                              /J

                              #58666
                              neriksson666
                              Deltagare

                                väcker upp en gammal tråd…. läste inläggen. men jag vart inte något klokare av det.. mitt problem är att det läker från up-pipen ungefär mitt på röret om jag lyssnar på verkstaden. och en ny som min verkstad skulle ta hem skulle gå lös på 7 friska laxar i runda svängar och det lät lite dyrt.. så ni har erfarenhet hjälp mig hitta en prisvärdare up-pipe…

                                bilen är en impreza GT my00

                                är detta nått att ha? —> http://rr-p.se/webshop/index.php?main_page=product_info&cPath=1202_1207_1208_1212_1215&products_id=928
                                mvh nicke

                                #58653
                                Digits
                                Deltagare

                                  väcker upp en gammal tråd…. läste inläggen. men jag vart inte något klokare av det.. mitt problem är att det läker från up-pipen ungefär mitt på röret om jag lyssnar på verkstaden. och en ny som min verkstad skulle ta hem skulle gå lös på 7 friska laxar i runda svängar och det lät lite dyrt.. så ni har erfarenhet hjälp mig hitta en prisvärdare up-pipe… bilen är en impreza GT my00är detta nått att ha? —> http://rr-p.se/webshop/index.php?main_page=product_info&cPath=1202_1207_1208_1212_1215&products_id=928 mvh nicke

                                  Fii-fan, 7 laxar for ett metallror…

                                  Megan racing har riktigt daligt rykte har jag fatt for mig, deras headers verkar ga sonder efter bara ett par hundra mil pga for tunnt gods.

                                  Dessutom tror jag personligen inte pa flexi-joint up-pipes… Standard-roret har ingen flex-joint och det har inte de flesta bra grenror+uppipe-setuparna heller (exempelvis GT Spec II)).

                                  Gor inte Magnex nagon up-pipe ocksa? Annars kan det vara vart att kolla pa ebay kanske, det maste vara nagon engelsman som har bytt och vill salja sitt gamla tycker man ju 🙂

                                  Jag kopte och salde en up-pipe i rostfritt for 65 pund for ett par manader sen (pa scoobynet)

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.