Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34367
    Patrick P931
    Deltagare

      Hej!

      Dagen för kamremsbytet närmar sig, men jag blir inte klok på exakt vilka delar jag ska ha. Inte blev det bättre då Subaruverkstan jag talade med inte heller hade stenkoll…

      Hur som helst så kommer bytet ske av någon annan än just den verkstan (som jag annars har litat på).

      Jag tänker att det är lika bra att byta allt om man ändå ska isär med halva bilen.

      Jag har läst på subaruforester.org att man kan/bör byta:
      Kamrem
      Alla andra remmar
      Tätningar till vev och kammar
      Vattenpump
      Termostat
      Spännare och rullar
      osv…

      http://www.subaruforester.org/vbulletin/f125/forester-timing-belt-kits-76277/
      – men dessa delar är för USDM modeller…

      Min bil är inköpt ny i Tyskland, är en 2007 års modell XT med EJ255 och 4 växlad automatlåda. Noterar att bilen är tillverkad 2006, men är av årsmodell 2007.

      Har någon här koll på vilka delar jag behöver? Med reservdelsnummer. Beställa från importcarparts, är det bästa rådet?

      Alla tips uppskattas!

      🙂
      Patrick

      #280390
      Zeppp3
      Deltagare

        Finns en bra kamremsats på mekonomen du kan köpa, komplett med rem och rullar.
        Rekommenderat är att byta vattenpumpen samtidigt, men alla håller inte med mig på den punkten.
        Spännare är lika bra att byta om den nu inte dubblar som löprulle.

        Packningar till vev osv. känns onödigt om dom inte läcker, men kan absolut vara bra att göra om du vill vara på den säkra sidan och inte behöva riva ner allt igen på 20k mil. Men se då verkligen till att ha rätt verktyg för att byta, annars får du göra om allt.

        #280389
        SmilesPerHour
        Deltagare

          Finns en bra kamremsats på mekonomen du kan köpa, komplett med rem och rullar.
          Rekommenderat är att byta vattenpumpen samtidigt, men alla håller inte med mig på den punkten.
          Spännare är lika bra att byta om den nu inte dubblar som löprulle.

          Packningar till vev osv. känns onödigt om dom inte läcker, men kan absolut vara bra att göra om du vill vara på den säkra sidan och inte behöva riva ner allt igen på 20k mil. Men se då verkligen till att ha rätt verktyg för att byta, annars får du göra om allt.

          Som Zeppp3 säger så är det en bra ide att byta vattenpump när du ändå är i farten, det grymt mycket jobb om den behöver bytas senare.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.