Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34368
    Mikas
    Deltagare

      Hej!

      Har någon tips på vad man särskilt ska tänka på/titta efter och eventuellt vara försiktig med vid köp av en Subaru WRX STI från 2007-2010 (hatchback)? Vanliga kända fel?

      Dessutom undrar jag om det finns några särskilda skillnader mellan dessa olika årgångar (t.ex. mellan en 2007:a och en 2010:a) som kan vara bra att känna till, t.ex. mekaniska aspekter eller vanliga fel?

      Tack på förhand!

      //Michal

      #280398
      mrnenad
      Deltagare

        Problem med motorras på ett antal trots skött s-bok

        #280392
        Christian S
        Deltagare

          Dessutom undrar jag om det finns några särskilda skillnader mellan dessa olika årgångar (t.ex. mellan en 2007:a och en 2010:a) som kan vara bra att känna till, t.ex. mekaniska aspekter eller vanliga fel?

          det är 2 helt olika bilar då 07 är en sedan och 08 är en hatchback aka köttbulle

          Problem med motorras på ett antal trots skött s-bok

          men det började redan 06 då 2,5 liters sti motorn introducerades här i sverige så hellst ska man försöka hitta en som har smidda kolvar då det är dom som är problemet.

          #280396
          Igge
          Deltagare

            Första köttbullarna hade väl en taskig mappning från fabrik och hade lite fler haverier?
            Så en bil som är nyare eller fort fick uppgraderat mjukvara är väl att föredra.

            Kan minnas fel på årtalet, men sök på forumet då det har varit uppe tidigare

            #280393
            Christian S
            Deltagare

              Första köttbullarna hade väl en taskig mappning från fabrik och hade lite fler haverier?
              Så en bil som är nyare eller fort fick uppgraderat mjukvara är väl att föredra.

              Kan minnas fel på årtalet, men sök på forumet då det har varit uppe tidigare

              jo det var nått med mjukvaran, var väll bla att den klippte soppan istället för tändningen när varvstoppet gick i.

              #280397
              Igge
              Deltagare

                Alla mappar jag sett klipper soppan vid varvstopp, smäller fint annars (anti lag funkar så)
                Däremot gick de väl kanske snålt eller så kring varvstopp?

                #280394
                Christian S
                Deltagare

                  hittade det här

                  Angående motorn så är det lagerna runt kolven som tog skada i början. För deras första programvara klippte soppan vid röd varvning..

                  i den här tråden http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=93314&highlight=sti+2008
                  samt

                  Från början var det programmerat så att gasspjälllet hastigt stängdes vid varvstoppet, det ändrades till att istället tidigare börja stänga spjället efter 6500rpm så att den blev väldigt svag vid varvstoppet.

                  och

                  Orginal program vara från subaru, har ju bara en del med problemen att göra, sen har vi ju även problemet med lite väl trång borrade cylindrar, och även veka kolvar på de, som gärna spricker i ring landet, så bara för att en bil är uppdaterad från första metern i program varan, så betyder inte de att den inte kan rasa, kolvaran kan säga upp sig ändå, men klart är ju att chansen att den håller bättre med bra programvara är ju störe, hälst ska man vell feta på lite, så man i bästa fall får lite kallare kolvar.
                  Men kolar man på andy forest hemsida, så rekomenderar inte han att vara sig köra några high speed runs under längre tid, eller köra bana hårt, med orginal botten, då risken för att kolvarna lämnar in, är en faktor då.

                  jag skulle säga att de är en 50/50 chans att den rassar, vissa verkar drabbas, andra inte, vi är endå många på deta forum som kört ej257 och ej255 många mil, och även med trim, utan ras, min gamla sti, fick uppdaterad program vara först vid 4200mil har jag för mig, och då hade den gåt bana en gång före de, samt att jag körde jrm steg 1.3 på den till strax över 6000mil på den, innan jag byggde motor på den, och dom orginal kolvarna var i prima skick när jag plockade ur dom 🙂

                  på sida 2 i samma tråd

                  finns fler trådar om man söker på sti 2008 http://www.subaruclub.se/forum/search.php?searchid=728407

                  #280391
                  Andersson
                  Deltagare

                    2008 har mer utrustning, andra stolar mm. så den är bäst.

                    #280399
                    Mikas
                    Deltagare

                      Stort tack för input!
                      Är det till Subaru man vänder sig till för att kolla upp om och i så fall vilken uppgradering som gjorts i mjukvaran i en specifik bil?

                      Angående smidda grejer, är det främst kolvar och stakar det är fråga om?

                      #280395
                      Christian S
                      Deltagare

                        ja det är bara att kolla med en akturiserad subaru verkstad så ska dom kunna kolla upp det.

                        ja det kolvar och stakar sen kan man ju sätta i andra lager, arp topplocksbultar, större oljepump samt cosworth skvalpplåt om man vill.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.