- Detta ämne har 13 svar, 2,072 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av Zeppp3.
-
FörfattareInlägg
-
14 januari, 2016 kl. 10:42 #34376MaxatDeltagare
Tjena. Skall montera extraljus på min gt- 99. Tänkte höra med er här vad bästa lösningen är, ska man ha traditionella ljus vid grillen? led ramp? eller montera extraljus istället för dimljusen? Vad är att rekommendera?
Mvh Max
14 januari, 2016 kl. 12:47 #280532SmilesPerHourDeltagareKolla in gruppen “ljusfacisterna” på Fejjan.
Jag skulle rekommendera 3st halogenlampor som Bosch Big Knicks eller NBB225. Finns billigt begagnat att hitta.
Eller lättare LED-lampor (som inte kräver att du fäster i krockbalken), men det är en djungel att hitta kvalitetslampor och siffror man kan lita på. En jäkla massa ljug och båg och total avsaknad av en industristandard än så länge.
14 januari, 2016 kl. 13:26 #280528MaxatDeltagareokej! Ska kolla där. Inte xenon då?
14 januari, 2016 kl. 15:39 #280533SmilesPerHourDeltagareokej! Ska kolla där. Inte xenon då?
Xenon har inga fördelar gentemot halogen som inte LED har. Xenon tar även en stund att tändas och är inte gjorda för att slås av och på ofta.
14 januari, 2016 kl. 16:12 #280529MaxatDeltagareOkej, men hur är led jämtemot halogen?
14 januari, 2016 kl. 19:34 #280534SmilesPerHourDeltagareLED är överlägset bäst. Du får otroligt mycket ljus per watt.
Men ska det vara något annat än Kina No-name lampor så kostar det orimligt mycket.
Dem billigare ger grymt mycket ljus för pengarna, men som alla vet får man vad man betalar för..
Såhär gjorde jag; http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=98284
14 januari, 2016 kl. 20:45 #280525IggeDeltagareXenon ger mer bang for the buck, men har man budget vinner LED 🙂
Man kan säga så här:
Billigt: halogen
Prisvärt: xenon
Bäst: LEDIngen absolut sanning, men ungefär så ligger det till
14 januari, 2016 kl. 21:02 #280536Zeppp3DeltagareLättast och billigast är Halogen, bor du i kalla klimat så kan du lita på att dom funkar också.
Tändtiden ligger väl på 0.3-0.5sek från det att relät slår till.Xenon är som sagt mest prisvärt, nackdelen är dock att lamporna måste bli varma för att de ska lysa som tänkt.
En nackdel med Xenon är att du måste ha en ballast som gör om bilens 12V till de 85 som lampan vill ha (samt en svartvolt på 20’000)
Den ballasten vill du inte ha för långt bort från lampan för att inte tappa volt på vägen och därmed ljusstyrka.
Det finns däremot ett extraljus som kan gömma lampa + ballast i huset, så du slipper ha ballasten extern och sen dra sladdar in till lyktan (se: NBB Alpha 225)
Tändtiden är 1-2sek för snabbstartlampa + ballast från kalla. Sedan tar det 5 till för att lampan ska ge fullt ljus.
När lamporna är varma tänder Xenon direkt på full styrka.LED är det mest effektiva som finns på marknaden idag.
Tyvärr så måste du lägga ut en hel del i pengaväg för att få bra ljus på vägen, det finns självklart billigare alternativ på LED-marknaden men man får oftast vad man betalar för och de billigare LED-ljusen kan det komma in fukt i som dödar elektroniken samt att antalet watt som står skrivet ofta är långt från sanningen.
En återkommande nackdel med LED är att de flesta linserna som används är runda, vilket ger en ljusprick på vägen.
Det kan vara ganska störande att lägga ner fina pengar på LED-ljus och inte se vad som står vid sidan av vägen, men det som står 0.5m framför och vilka fåglar som sitter i trädtopparna ser man jättebra.14 januari, 2016 kl. 21:56 #280530MaxatDeltagareOkej, tack för bra info
14 januari, 2016 kl. 22:26 #280526IggeDeltagareFler och fler LED har ju förvisso ovala linser för att få mer spridning i sidled än höjdled, vilket är önskvärt.
Varning för ebay LED dock. Många “spot”-ramper från Kina har 30 grader spridning, jämfört mot det som svenska återförsäljare säljer som har spot på 8-10 grader
Men som sagt, Facebook och ljusfascisterna är en bra källa för information
15 januari, 2016 kl. 09:53 #280531MaxatDeltagareDet verkar vara IPF 940 som gäller!
15 januari, 2016 kl. 13:29 #280535SmilesPerHourDeltagareDet verkar vara IPF 940 som gäller!
Bra val! =)
21 januari, 2016 kl. 14:27 #280527clasenDeltagareDe finns ju flera ljus-butiker som säljer t.ex. NBB 225 med inbyggda ballaster för xenon.
Jag körde xenon på min f.d. V70 och var löjligt nöjd med dem. Jag körde vanliga sim-lampor, tre st, och 55w 4300K xenon. De lös så in i helvete. Sen att det tar ett par sekunder för dom att få full styrka (när lamporna är helt kalla) brydde jag mig inte ett dugg om.
21 januari, 2016 kl. 19:30 #280537Zeppp3DeltagareFinns 2 varianter på NBB, antingen så levereras de från fabrik med xenon (skitdyra), eller så är det som sagt butiker på nätet som trycker i en konverteringsballast.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.