Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34381
    Igge
    Deltagare

      Hej alla glada!
      Här i veckan hämtade jag ett trasigt longblock (ej komplett) som jag köpte för en billig peng.
      Tanken är att jag skulle få lära mig lite om hur våra motorer ser ut inuti och att man kanske kan sälja eventuella delar som är fräscha.
      Tillskott till kassan är välkommet 🙂

      Motorn kommer ur en Impreza gt där staken tyckte att blocket behövde öppen vevhusventilation, så den gjorde ett par hål.

      Har idag fått upp det i stativ och börjat demontera lite.
      Vänstra toppens kamdrev var lätta att få av, sedan plockade jag kammarna och fick även loss toppen.
      Högra sidan satt hårdare så där behöver jag hjälp att hålla emot.

      Ventilerna på till cylindern som havererade såg fräscha ut. Hur kan jag kolla skicket på dessa?
      Finns det något värde i ett par toppar om nu båda är okej. ventilkåporna saknas men annars är de nog så kompletta de kan bli. Satt en givare i och så hade den hks stift i sig.

      Hur kollar man lättast om en defavärmare funkar? Går de att ohm-mäta? Vilka stift ska jag mäta mellan? Eller behöver jag skaffa kontakt och se om den blir varm?

      Vad mer kan tänkas vara värt att sälja vidare?
      kamkåporna var tyvärr spruckna

      Bilder kommer senare, om jag kommer ihåg nästa gång jag sitter vid datorn 🙂

      #280555
      Zeppp3
      Deltagare

        “defavärmare” är en väldigt bred term, vilken sorts värmare är det?
        Slang, Frostplugg, Strykjärn?

        #280546
        Igge
        Deltagare

          Hur många sorter brukar det sitta fast på ett block? 😛

          #280556
          Zeppp3
          Deltagare

            Blev lite osäker när du sa “vilka stift”

            Brukar nämligen bara vara 2, max 3. och en av dom är märkt med “jord” på kontakten.

            #280547
            Igge
            Deltagare

              3 stift, såg ingen märkning men kollade å andra sidan inte så noga på kontakten

              Vid djupare tankegång lär väl jordstiftet ha låg resistans till gängan 😛

              #280548
              Igge
              Deltagare

                Dags för lite bilder:
                Hemkomst:

                Som sagt inte komplett, men för att kosta mig en tur till och från skinnsberg och en summa som långt understiger en utekväll så ställer jag inte såna höga krav



                Upp i stativet


                Praktiskt att ha tillgång till travers i farsans garage 😀
                Även om motorn var ganska lätt. Gissar på under 100 kg



                En kam borta


                Ett topplock borta


                En del av boven i dramat, bokstavligt talat 😛

                Just nu är det kamdrevet på andra toppen som jävlas och inte vill lossna, behövs mer hävarm.
                Vad är det man brukar säga “med ett bra järnrör kan man slå världen med häpnad”?

                Så här står den just nu:

                #280541
                Koffe
                Keymaster

                  Kul “Projekt”!
                  Skruva tillbaka kammarna när du fått bort topparna så håller du tryckarna på plats. Trist att inte veta i vilken ordning de satt ifall nåt skulle hoppa loss. (Ifall du nu vill sälja dem eller nåt).
                  Ang. kontroll av ventilerna så finns det väl ett par sätt att kontrollera tätheten. Vacuumtest tex. Men att hälla lite sprit eller diesel i förbränningsrummet kan ge en bra indikation. Rinner det inte igenom på nån minut så är det säkert tätt nog 🙂

                  //Koffe

                  #280549
                  Igge
                  Deltagare

                    Jo den tanken slog mig med så kammarna skruvades tillbaka löst 🙂

                    Är det smidigast att ha toppen upp och ner och se om det försvinner någon sprit ur förbränningsrummen eller att ha toppen liggande och man häller i insugs-/avgaskanalerna och ser om det rinner ut ur ventilerna?

                    Vad kan dessa toppar vara värda om de nu är okej?

                    #280542
                    Koffe
                    Keymaster

                      Upp och ner har jag fått för mig (har själv bara läst om det).
                      3-4k ligger newage-toppar på på Bildelsbasen har jag för mig.

                      #280550
                      Igge
                      Deltagare

                        Upp och ner har jag fått för mig (har själv bara läst om det).
                        3-4k ligger newage-toppar på på Bildelsbasen har jag för mig.

                        Okej, de här är ju äldre (99?) och saknar AVCS, men får jag hälften av det du säger är jag glad 🙂

                        #280543
                        Koffe
                        Keymaster

                          Ligger några toppar från -00 GT ute nu. 1500 med krökta ventiler eller 3000 för de med status OK. Styckpris alltså 🙂

                          #280551
                          Igge
                          Deltagare

                            Mysigt, kanske man kan få en slant för dom om de är okej 🙂

                            Iofs saknas ju ventilkåpan men de har väl antagligen personen sedan tidigare kvar, sällan den havererar väl

                            #280544
                            Koffe
                            Keymaster

                              Iofs saknas ju ventilkåpan men de har väl antagligen personen sedan tidigare kvar, sällan den havererar väl

                              kamkåporna var tyvärr spruckna

                              😀
                              (Men nej, tror inte det är så vanligt :))

                              #280552
                              Igge
                              Deltagare

                                😀
                                (Men nej, tror inte det är så vanligt :))

                                Syftade på kamremskåpan i plast 🙂

                                #280545
                                Koffe
                                Keymaster

                                  Jaha, ska man läsa rätt innan man drygar sig? 😀

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.