Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34396
    _bystrom_
    Deltagare

      Nu börjar förtvivlan komma på riktigt, som jag tjorvat med denna bil. Jag har haft ur motorn för 3.e gången och nu den sista gången renoverades det mesta (honat loppen, nya kolvringar, nya ram- och vevlager, renoverat topparna, servat spridare osv). Och nu behagar den inte starta överhuvudtaget… Har kopplat ihop de två svarta kontakterna och får fram felkod 13 (en lång och tre korta blinkningar). När jag kollat runt nätet på den felkoden får jag det till att den indikerar “Camshaft position sensor or circuit”. Så den har jag bytt, bytte även vevaxelgivaren. Men koden kvarstår, får ingen gnista från tändspolen heller.

      Någon här som kan leda mig på rätt spår, var ska jag börja felsöka och hur gör jag det?

      #280641
      Zeppp3
      Deltagare

        Leta reda på vilka stift sladdarna från kontakten till kamaxelgivaren går till på styrboxen, mät sedan med multimeter och se vilket motstånd du får.
        (ska vara så nära 0 det går)

        Kolla även på kopplingsschemat om sladdarna går genom en kontakt eller dyl på väg till styrboxen.
        Om ja, inspektera efter oxid som kan ställa till det med signalen.

        #280640
        _bystrom_
        Deltagare

          Tackar för tipset. Jag hade fipplat ihop kontakten till kamgivaren med spridaren närmast. Förbaskat klantigt, men tack och lov ett enkelt fel.
          Nästa bekymmer kom nu när jag startat upp den, den drar enorma mängder bränsle! Tjock ljus rök som luktar starkt av bensin. Lät den gå en stund på tomgång, varvade ett par ggr upp till 3000 i hopp om att den behövde blåsa ur sig efter att jag kopplat ena spridaren fel och förmodligen tippat ut ansenliga mängder bränsle i grenröret. Men icke. När den kommit upp i temp fick den även bekymmer med att hålla tomgången, framförallt när jag varvade upp sen släppte. Då stannade den ett par ggr.
          Jag fick spridarna kollade innan jag satte ihop allt, och de var väldigt jämna och i gott skick.
          Frågan är om det kan vara strul med LMM eller lambda? Eller sabbade jag den ena spridaren när jag felkopplade kamgivaren till den tro? Tips på felsökning?

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.