- Detta ämne har 7 svar, 1,415 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 11 månader sedan av Zeppp3.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2016 kl. 13:00 #34418BewbisDeltagare
Snart framöver blir det att jag bygger mig mitt egna avgassystem till bilen.
Komme köra 3″ från kissen till “Y-splitten” sen 2,5″ bak till x2 4″.Men det jag undrar är, krävs mappning om jag kör catless?
Samt jag är sugen på att få det “stututut” ljudet, vad krävs för att få det?Ni får gärna dumförklara mig, idiotförklara mig osv. Jag vill bara ha hjälp med olika
saker!Samt, om man skall uppgradera turbon (sätta större ofc) vilken skulle ni rekommendera?
Bil: Impreza WRX STI 2013 (STI Racing)
Pussar Robin
25 januari, 2016 kl. 13:10 #280734IggeDeltagareMappning är att rekommendera om du kör utan kisse, speciellt på en 2,5a
Förstår inte vilket ljud du menar.
Kvitterljudet vid avslag eller?25 januari, 2016 kl. 14:24 #280737BewbisDeltagareMappning är att rekommendera om du kör utan kisse, speciellt på en 2,5a
Förstår inte vilket ljud du menar.
Kvitterljudet vid avslag eller?Tackar för svaret när det gäller kissen!
Men skulle du rekommendera 3″ hela vägen eller
blir det annat med 3 samt 2.5?Kvitterljudet!
EDIT: http://youtu.be/Wzl4LMfnMJU <--- Det ljudet som låter "stutut" lite smått!
25 januari, 2016 kl. 15:11 #280735IggeDeltagareJag har 3″ från turbon och det är lite onödigt högljutt på långfärd trots två dämpare och en rejskisse
Är man inte ute efter effekten så duger 2,5″ tycker jag. Iofs har jag en äldre modell så du kanske kan köra 3″ och ändå ha plats för fler/större dämpareÄr du ute efter effekt behöver du mappa.
Kvitterljudet kommer från att tävlingsbilar körde utan dumpventil. För att få det är det bara att fixa en täckplåt för dumpen
Detta är dock inte helt snällt mot turbon, går att köra ganska länge och hårt med den setupen, men det är erkänt hårdare mot kompressorn, vissa säger även lagret (speciellt glidlagrad turbo)Sedan finns det eftermarknadsalternativ till dumpventilen som imiterar det ljudet (han på filmen hade en sådan). Dock är de oftast (alltid?) atmosfäriska (s.k. öppen dump, istället för återcirkulerande)
Detta är inte den optimala typen för Subarus styrsystem (funkar bättre om du inte kör med luftmassemätare)Ljudet kan även uppstå när du har en dump som är lite seg/hård som gör att du dumpar en del genom kompressorn
Rätta mig om jag har fel 🙂
25 januari, 2016 kl. 20:14 #280738BewbisDeltagareJag VILL att det ska vara högljutt! Men eftersom jag fortfarande har
nybilsgaranti så kan jag inte göra FÖR mycket just nu.. Samlar bara på
mig info samt material/delar som skall på såfort den försvinner!3″ den turbon lär komma för mig också! Fast jag kommer nog köra catless
istället för rajsmise!Just nu har jag faktiskt en öppen dump, men då låter det bara ett enda stort “pys”
vilket får mig till att tro att jag har en “pysventil” och inte en “dumpventil”!Har du något tips om vart man kan få tag på extraktorgrenrör till min modell? Jag har letat ÖVERALLT
och jag lyckas fan inte hitta..25 januari, 2016 kl. 20:23 #280736IggeDeltagarePysventil är något helt annat så det blir bara förvirrande att kalla det för det.
Det vanliga är att få ett pys, men som sagt kan man ha en för slö dump som gör att lite går emot kompressorn eller en som är gjord för att ge kvittrandet
extraktorgrenrör brukas gå under namnet “equal length header” så testa söka på det 🙂
Jag röstar ändå för en kisse slipper man byta inför besiktningen 🙂
27 januari, 2016 kl. 17:31 #280739BewbisDeltagarePysventil är något helt annat så det blir bara förvirrande att kalla det för det.
Det vanliga är att få ett pys, men som sagt kan man ha en för slö dump som gör att lite går emot kompressorn eller en som är gjord för att ge kvittrandet
extraktorgrenrör brukas gå under namnet “equal length header” så testa söka på det 🙂
Jag röstar ändå för en kisse slipper man byta inför besiktningen 🙂
Får väl testa spänna åt min pys så får vi se vad som händer!
Tackar så mycket! Ska se vad jag kan hitta!
Nejfan! Catless! Tar bara två minuter att slänga upp den ändå!
Men tackar för all hjälp!
27 januari, 2016 kl. 22:26 #280740Zeppp3DeltagareSka man vara petig så kallas extraktor för “long tube header”, där header är just grenrör.
Sen så kommer en “equal length” att ta bort boxerljudet.
Men det “krävs” om du har en twin-entry turbo. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.