Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34442
    Igge
    Deltagare

      Hej!
      Funderar på om jag ska överge original luftburk eller inte. Jag kommer köra MAP-styrt så LMM kan inte skadas
      Ger det något extra när man kör lättare trimning (planen är bytt turbo, SC38/TD05-18G, och har sedan tidigare 3″ turboback)?

      Om det är värt de extra pengarna, vad för filter ger mest bang for the buck så att säga?
      Ska det monteras i motorrummet med avskärmning eller ska man gömma det i framskärmen?

      K&N är poppis verkar det som, “the way to go”?

      Tips och tankar, tack! d—0.o—b

      #280941
      Igge
      Deltagare

        Är det hopplöst att fixa rördragning och/eller avskärmning själv och få det schysst tro? #studentsnåleri

        #280938
        Christian S
        Deltagare

          jag har ett stort K&N filter och har ingen avskärmning.

          #280939
          Patrick P931
          Deltagare

            Med risk för att flera monterar öppna filter så finns det flera fördelar – om man vet vad man håller på med. Du ska överge maf och då försvinner den största faran med dessa filter.

            Från mina observationer så får man inte märkbart mer toppeffekt med ett mappat filter, däremot så blir det snabbare spool och därmed högre snitteffekt under ett svep och en något roligare körupplevelse generellt.

            Att montera filter i hjulhuset kan vara en god idé, om man inte kör i regn. Under huven med vettig avskärmning duger mao för en vardagsbil.

            Åter igen, den stora faran är att montera ett öppet filter med bibehållen luftmassemätning och inte mappa in det ordentligt – det är rent av skadligt och jag hade tvekat att köpa en Subaru med öppet filter om jag inte visste att det var noga mappat. Dvs. de flesta man ser. 😉

            #280940
            Patrick P931
            Deltagare

              Ang. vilket filter: spelar nog inte så stor roll så länge det är hyfsat känd tillverkare 😀

              #280942
              Igge
              Deltagare

                Okej, så någon form av filter inom avskärmning och inlopp från skärmen lär det bli då.

                Hur stort bör filtret vara för att få vettigt flås?

                #280943
                clasen
                Deltagare

                  Du får ju inte glömma ljuuuuudet. Man hör ju turbospoolet när man har öppet filter :p

                  Kör så stort som möjligt. Ju större desto bättre, inom rimliga gränser givetvis.

                  Jag kör ett 5″ AEM luftfilter med 4″ anslutning utan problem iaf. Finns 9″ men de blir svårare att knöla ner

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.