- Detta ämne har 10 svar, 4,618 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Simonizer.
-
FörfattareInlägg
-
9 februari, 2016 kl. 15:51 #34463SimonizerDeltagare
Hej gott folk!
Är ny här på forumet och behöver lite hjälp!
För att göra en lång historia kort. I augusti köpte jag en Wrx Sti -04 med Ej20 maskinen. När jag rullt ca två mil från platsen där affären gjordes började motorn knacka. Jag sitter fortfarande I en juridisk twist med säljaren då han vägrar betala reparation. Eller ja, han vill inte betala en krona. Han påstår att jag kört sönder bilen på två mil. Jag fick bilen med jätte lite soppa I tanken så vi smög minst sagt hemåt. När vi stannade till vid macken så hörde man att den knackade. Panik minst sagt. Det blev bärgning från Alingsås till Götet… Nu är dett mitt ansvar att bevisa att felet fanns innan köpet. Innan vi börjar att skruva isär något tänkte jag kolla med er erfarna boxer åkare. Är det möjligt på något sett att ett vevlager kan gå på bara två mil, eller måste det ha funnits innan och att det är så otur att man inte började höra det förens vi var på vägen hem?
Otroligt tacksam för svar.
// Simon
9 februari, 2016 kl. 16:43 #281036MaxatDeltagareLagret kan ha varit slitet men såpass litet spel att det inte knackade. Så ja det är väll möjligt att det går på 2 mil.. Men riktigt dålig stil att inte dela på kostnaden eller liknande vid en sådan incident… Lycka till.
9 februari, 2016 kl. 16:50 #281033Simon.xDeltagareHej gott folk!
Är ny här på forumet och behöver lite hjälp!
För att göra en lång historia kort. I augusti köpte jag en Wrx Sti -04 med Ej20 maskinen. När jag rullt ca två mil från platsen där affären gjordes började motorn knacka. Jag sitter fortfarande I en juridisk twist med säljaren då han vägrar betala reparation. Eller ja, han vill inte betala en krona. Han påstår att jag kört sönder bilen på två mil. Jag fick bilen med jätte lite soppa I tanken så vi smög minst sagt hemåt. När vi stannade till vid macken så hörde man att den knackade. Panik minst sagt. Det blev bärgning från Alingsås till Götet… Nu är dett mitt ansvar att bevisa att felet fanns innan köpet. Innan vi börjar att skruva isär något tänkte jag kolla med er erfarna boxer åkare. Är det möjligt på något sett att ett vevlager kan gå på bara två mil, eller måste det ha funnits innan och att det är så otur att man inte började höra det förens vi var på vägen hem?
Otroligt tacksam för svar.
// Simon
Hej
Om du har köpt bilen av en privat person så kommer du få att betala rep själv om han vägrar då i bevis frågan är som den är
Men lycka till med juridisk twist mot privat person det kan kosta mer en det smakar om dom ens tar upp detta i någon rätt. (om den nu är ett privat köp)
Jag vet inte hur du köpte bilen om den va kall så ja då är ju oljan trögare då kan knaket inte höras men men.
Då du inte har rivit motorn så vet du inte vad som är slitet eller sönder,
//Simon
10 februari, 2016 kl. 10:33 #28103110 februari, 2016 kl. 15:51 #281037SimonizerDeltagareTack för lite svar. Köplagen går in när det gäller privatperson. Man har inte lov att sälja någonting i ett skick som senare visar sig vara betydligt mycket sämre än anvisat. Min advokat håller på för fulla mugger och snart kommer vi att stämma honom. Nej det är riktigt oschysst att inte erbjuda någon som helst ersättning. Få se vart det tar vägen…
//Simon
10 februari, 2016 kl. 17:01 #281032IggeDeltagareGäller inte det bara om han varit medveten om felet? Eller är det en skröna?
10 februari, 2016 kl. 17:40 #281034Simon.xDeltagareGäller inte det bara om han varit medveten om felet? Eller är det en skröna?
Hej
Det kan stämma att det inte gäller.
Men det handlar om att kunna bevisa detta att felet fanns vid köpet.
Visst känns det surt att något rasar då man har köpt.
Eftersom köplagen, som reglerar köp mellan privatpersoner, inte är tvingande, det vill säga man behöver inte följa lagen om man kommit överens om annat, är det mycket viktigt att skriva ner villkoren för köpet. Motormännens Riksförbund har ett utförligt köpeavtal som du kan använda. Läs alltid villkoren noga och skriv inte under ett avtal förrän du är säker på vad alla villkor innebär och att du tycker att dessa är ok. – See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-privatperson/#sthash.DVklJJi4.dpuf
Denna information innehåller de viktigaste reglerna som gäller för dig som privatperson när du köper en bil från en annan privatperson. Det är vanligt med tvister rörande privatköp och det kan vara svårt att få rätt mot säljaren. Den lag som reglerar köpet är köplagen. Denna lag går att avtala bort. I första hand är det alltså det som står i avtalet som gäller. Det är därför mycket viktigt att köpare och säljare är överens om vad som ska gälla. Eftersom det kan vara svårt att få rätt i tvister vid privatköp är det viktigt att du före köpet noga tänker igenom bland annat följande. – See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-privatperson/#sthash.DVklJJi4.tpV2RcJp.dpuf (saxat från weben)
I detta fall skulle jag nog plockat i sär motorn och sedan agerat.
på vad som behöver bytas söka beg motor eller en renoverad sådan allt beror på skador och slitage,
//Simon
12 februari, 2016 kl. 20:30 #281035söderDeltagareVarit i den sitsen själv när jag köpte min sti, säljare glömde säga att toppen hade gått, kollade upp vad som gällde och så fort kvittot var skrivet kunde jag inte göra att dugg.
12 februari, 2016 kl. 22:05 #281030TomKDeltagareAnnars har du en fungerande motor här.
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=9848713 februari, 2016 kl. 00:36 #281029TurbovinDeltagareFör en massa år sen sålde en kompis hans M3 E36, vi åkte över 10 mil för att möta upp köparen. Det blev affär men sisådär 10 mil senare hade vevlagren gått i den, knackade som fan. Rent juridiskt tror jag inte säljaren hade någon skyldighet men kompisen förde över en slant för att va hygglig. Givetvis hade vi aldrig åkt den sträckan om vi visste att lagren var dåliga så nog kan de ge sig bara sådär. Ja, va fan de gav upp på min egen Subaru helt plötsligt utan förvarning.
Tar ingen i försvar här, bara mina egna erfarenheter. Tyvärr kan man inte påstå att lagerras är helt ovanligt på en Subaru heller.
22 februari, 2016 kl. 09:58 #281038SimonizerDeltagareTack för alla svaren. Säljaren skall höra av sig I veckan så får vi se om vi kommer överens. Nu är maskin och låda ur. Det ser inte bra ut. Glapp I turbon så den får renoveras. Koppling, tryckplatta och svänghjul är skrot. All elen ser ut som “Bonnmeck AB”. Har inte öppnat maskinen än, skall göra det idag efter jobbet. På tal om öppna maskinen, man skall ju lossa ventilkåpan I ett speciellt mönster för att den inte skall slå sig. Någon som har koll på detta? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.