- Detta ämne har 31 svar, 7,456 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 8 månader sedan av Timtor.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2016 kl. 06:56 #34509TimtorDeltagare
Hej, Ny både här och när det gäller Subaru. Men efter lite efterforskningar har jag bestämt mig för en Subaru Impreza.
Har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på här.
Står nu i valet och kvalet på WRX och WRX STI. Jag ska använda bilen som bruksbil och kommer varken trimma eller köra bana eller så. Behöver jag verkligen lägga dem extra pengarna på en STI?
Budget: CA 100 000-130 000
Är det värt dem extra kostnaderna i allt? Bränsle, försäkring, inköp. Eller klarar jag mig på en WRX?
Ni som kört båda bilarna hur stor skillnad är det?
Har hört att växellådorna inte håller för mer än ca 300 hk men om man nöjjer sig med att optimera lite så man hamnar på runt 250 hk så borde det inte vara problem med en WRX.
Köper man en WRX så har man ju råd att fräsha upp bilen och lättare renoveringar. Köper jag däremot en STI så har jag råd med inköp sen inte mycket mer.
Tacksam för förslag och lite hjälp i detta! Ha det gott.
23 februari, 2016 kl. 11:27 #281164IggeDeltagareÄr du helt säker på att du inte ska trimma så kan WRX vara ett vettigt alternativ, men de flesta börjar bli sugna efter ett tag (inklusive mig själv, även om det är idiotiskt 😛 ) och då är det dumt att ha en WRX istället för en STi där man får mycket “på köpet” så att säga
Men för den budgeten skulle jag nog leta en STi ändå, så man får de bättre bromsarna, bättre växellåda, lite mer knuff osv 🙂
Edit: Ser att utbudet på STi’er för närvarande är lite tunt på blocket, men den som väntar på något gott… 😛23 februari, 2016 kl. 13:10 #281179TimtorDeltagareÄr du helt säker på att du inte ska trimma så kan WRX vara ett vettigt alternativ, men de flesta börjar bli sugna efter ett tag (inklusive mig själv, även om det är idiotiskt 😛 ) och då är det dumt att ha en WRX istället för en STi där man får mycket “på köpet” så att säga
Men för den budgeten skulle jag nog leta en STi ändå, så man får de bättre bromsarna, bättre växellåda, lite mer knuff osv 🙂
Edit: Ser att utbudet på STi’er för närvarande är lite tunt på blocket, men den som väntar på något gott… 😛Ja, dem försvinner väldigt fort när dem väl kommer ut. Ganska tunt med WRXer också. Frågan är om man ska börja med en vanlig WRX och sedan kanske gå på en STI om något år. Eller om suget blir för stort för dem där extra hästkrafterna väldigt fort. Så förlorar man ju pengar efter varje bilköp.
Har du någon koll på hur mycket det kan skilja i försäkring? Det är trots allt bara 40 HK det skiljer så borde inte vara så mycket dyrare. Man kanske ska vara lite tålmodig och vänta på en STI ändå.
23 februari, 2016 kl. 13:16 #281176AdelanteDeltagareJa, dem försvinner väldigt fort när dem väl kommer ut. Ganska tunt med WRXer också. Frågan är om man ska börja med en vanlig WRX och sedan kanske gå på en STI om något år. Eller om suget blir för stort för dem där extra hästkrafterna väldigt fort. Så förlorar man ju pengar efter varje bilköp.
Har du någon koll på hur mycket det kan skilja i försäkring? Det är trots allt bara 40 HK det skiljer så borde inte vara så mycket dyrare. Man kanske ska vara lite tålmodig och vänta på en STI ändå.
Allt det beror väl på ålder, olyckshistorik osv.. Nu är jag så töntig så min farsa står på min STI, skulle kosta mig 30k om året annars.. Då ligger det på 700 i månaden helförsäkrad. 🙂
23 februari, 2016 kl. 13:45 #281180TimtorDeltagareAllt det beror väl på ålder, olyckshistorik osv.. Nu är jag så töntig så min farsa står på min STI, skulle kosta mig 30k om året annars.. Då ligger det på 700 i månaden helförsäkrad. 🙂
Ja, jag kommer inte stå på min heller så! Men tack för den infon! Fin bil du har förövrigt! Blir nog att vänta på en STI ändå. Känns som att man får så mycket mer bil. Det svåra blir ju bara att lyckas knipa ett fint ex som är skapligt original. Köpte du din här eller importerade du den?
23 februari, 2016 kl. 15:38 #281162Christian SDeltagareKöpte du din här eller importerade du den?
står på hans gargaget sida att den är svensksåldd—0.o—b
23 februari, 2016 kl. 17:51 #281181TimtorDeltagarestår på hans gargaget sida att den är svensksåldd—0.o—b
Uppmärksamt!
23 februari, 2016 kl. 18:42 #281170zoookeyDeltagareSti alla dagar i veckan! Det skyller sig en hel del! Helt annan bil!
23 februari, 2016 kl. 20:01 #281174GloremirDeltagareRöstar för en sti. om du vill hålla en lägre kostnad. köp en högerstyrd.
Men måste påpeka att jag ogillar folk som ställer bilar på föräldrar för att få lägre försäkring.
Saker kostar, lär er leva med det!23 februari, 2016 kl. 20:24 #281182TimtorDeltagareRöstar för en sti. om du vill hålla en lägre kostnad. köp en högerstyrd.
Men måste påpeka att jag ogillar folk som ställer bilar på föräldrar för att få lägre försäkring.
Saker kostar, lär er leva med det!Förvisso. Men 2500 i månaden i försäkring känns som lite väl saftigt kan jag tycka.
23 februari, 2016 kl. 20:29 #281175GloremirDeltagareFörvisso. Men 2500 i månaden i försäkring känns som lite väl saftigt kan jag tycka.
Njae. smakar det så kostar det. Pyntade 3400 i månaden för min skyline som jag hade för massa år sedan.
Saken är den att när yngre personer ställer bilar på föräldrar, och sedan krockar så ökar premien.
Min impreza är billigare på mig (32 år 10800/år) än vad den skulle vara på min far (57 år 14600/år)
Satt och jämförde senast detta kom innom på klubben.Så ja, jag vet att min premie kommer att öka senare pga yngre människor som ställer bilar på föräldrar!
24 februari, 2016 kl. 06:07 #281163JanssonDeltagareKöp STi du kommer inte ångra dej, absolut roligaste bilen jag ägt. Se till att köpa en med dccd fantastisk grej på vintern!! 🙂
24 februari, 2016 kl. 06:55 #281177AdelanteDeltagareRöstar för en sti. om du vill hålla en lägre kostnad. köp en högerstyrd.
Men måste påpeka att jag ogillar folk som ställer bilar på föräldrar för att få lägre försäkring.
Saker kostar, lär er leva med det!Jadu, så länge det inte är olagligt så ser jag ingen som helst anledning till att inte göra det. 🙂 Ja, saker kostar, jag betalar gärna för mig men kan jag komma billigare undan så är jag inte korkad 🙂
Står inte heller någonstans att ägare och brukare behöver vara samma person, tog till och med upp det med försäkringsbolaget när den skulle försäkras just för att om väl olyckan är framme vill man helst inte att försäkringsbolagen ska kunna smita undan att betala. Sen missköts ju det med tanke på alla bilmålvakter vi har i Sverige osv, men det är skillnad anser jag iaf 🙂
Värre har dom det i England, min kusin fick betala motsvarande 1500kr i månaden för sin nissan micra 1.2l i försäkring per månad, och där får man inte ens låna ut en bil över dagen eller ens en provkörning om inte den inte är försäkrad för den personen.. 😛
24 februari, 2016 kl. 07:05 #281165IggeDeltagareOm vi nu ska diskutera försäkringar och skenförsäkringars laglighet så undrar jag inte om det går som avtalsbrott
Trygg hansa
“Men den gäller endast om du är fordonets
verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan ersättning
om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för fordonet, trots att du inte
äger det eller huvudsakligen brukar det.”Folksam
“3. Försäkringen avser endast ditt eget lagliga
ekonomiska intresse som försäkringstagare,
ägare och huvudsaklig brukare till den försäkrade
egendomen. Skulle det visa sig att det är
någon annan än du som äger bilen gäller inte
egendomsskyddet och någon ersättning kan
inte betalas vid inträffad skada”Står nog liknande hos alla bolag (alla jag kikat hos)
Nu säger jag inte att jag aldrig haft en impreza på farsan (första var det, men när det blev en STi ställdes den på mig). Men du bör veta vad försäkringsbolagen säger om det. Tror det du hört från kundservice väger klent jämfört med försäkringsvillkoren.
24 februari, 2016 kl. 07:12 #281178AdelanteDeltagareOm vi nu ska diskutera försäkringar och skenförsäkringars laglighet så undrar jag inte om det går som avtalsbrott
Trygg hansa
“Men den gäller endast om du är fordonets
verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan ersättning
om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för fordonet, trots att du inte
äger det eller huvudsakligen brukar det.”Folksam
“3. Försäkringen avser endast ditt eget lagliga
ekonomiska intresse som försäkringstagare,
ägare och huvudsaklig brukare till den försäkrade
egendomen. Skulle det visa sig att det är
någon annan än du som äger bilen gäller inte
egendomsskyddet och någon ersättning kan
inte betalas vid inträffad skada”Står nog liknande hos alla bolag (alla jag kikat hos)
Nu säger jag inte att jag aldrig haft en impreza på farsan (första var det, men när det blev en STi ställdes den på mig). Men du bör veta vad försäkringsbolagen säger om det. Tror det du hört från kundservice väger klent jämfört med försäkringsvillkoren.
Nu har jag ingen av ovanstående försäkringsbolag heller och jag kommer i vår faktiskt att ställa över bilen på mig just för att det försäkringsbolag jag använder mig utav, och som så många andra, har någin sorts brytpunkt vid just 24 års ålder. 🙂 Inte för att jag tror jag varken kör sämre eller bättre mellan nu och då men så blir det ju när statistik får bestämma.
Nu har jag, ta i trä, inte behövt kontakta försäkringsbolaget vid något tillfälle med min röda men en gammal volvo jag hade en gång tiden var det både en smitningsolycka där jag inte var vållande samt inbrott och då var det aldrig några problem.. 🙂 Samma bolag förövrigt. 🙂 Men ja, jag förstår att det sticker i ögonen på många och det respekterar jag. Men som du säger är det om inte olagligt i alla fall en gråzon och just därför jag tänker ställa över bilen på mig själv så snart summan per år inte kostar mer än en ny motor typ.. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.