- Detta ämne har 10 svar, 1,263 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Fronix.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2016 kl. 12:23 #34536FronixDeltagare
Har nu ägt min käraste Subaru i ~3 år och har inte gjort speciellt mycket med den. Fixat rost, bytt downpipe/upipe samt mappat den med freeware (Tack till Patrick P931 igen).
Är nu ute efter lite mer seriösa ändringar som kan göra den lite kraftigare, gör ju helst så mycket som möjligt själv (tar ju bort allt det roliga annars). Så en uppgradering av turbo samt spridare med tillhörande saker som borde göras i en sådan uppgradering är näst på listan.
Och frågan är då vilken turbo, spridare, vad ska man tänka på och vad ska man köpa? Kommer inte göra mappningen själv utan det görs ihop med någon som har kunskapen men även så jag lär mig.
1 mars, 2016 kl. 12:28 #281409IggeDeltagareBudget och mål? 🙂
Vill du fortsätta på bensin eller sugen på sprit?1 mars, 2016 kl. 12:32 #281412FronixDeltagareBudget och mål? 🙂
Vill du fortsätta på bensin eller sugen på sprit?Har ingen satt budget då jag inte vet vad skiten går på. Vet inte faktiskt, om ändringarna jag gör ändå ger mig allt jag behöver för att köra sprit så visst men behövs det göras för mycket annat för att få det och funka bra skippar jag nog, kanske blir senare isåfall 😛
1 mars, 2016 kl. 17:10 #281410IggeDeltagareUtan vare sig budget eller effektmål är det svårt att ge något vettigt tips. Antingen kan det ju bli för lite mot vad du tänkte eller på tok för mycket 🙂
1 mars, 2016 kl. 17:44 #281413FronixDeltagareUtan vare sig budget eller effektmål är det svårt att ge något vettigt tips. Antingen kan det ju bli för lite mot vad du tänkte eller på tok för mycket 🙂
Sant, effektmässigt siktar jag runt 350-380hk sen vad det går på att nå det har jag verkligen ingen aning om. Har hört om man ska över 380+ är det sprit som gäller och mer än 380 behöver man ändå inte på bana speciellt med AWD och en riktigt förare bakom ratten 😉
Vet inte ens om turbo byte behövs dock vill jag ju gärna att motorn ska hålla, vill ju inte stressa delar som kan nå ett visst värde men inte bör vara där för länge om du förstår vad jag menar.
Bilen används mest för vardagskörning men den används även på bana rätt flitigt. Tanken är ju att byta ut stötdämpare m.m i framtiden men just nu är jag mest intresserad av att få motorn dit jag vill ha den.
1 mars, 2016 kl. 17:57 #281411IggeDeltagareFör den effekten är td05-18g guldturbon enligt Jerry
Bra kompromiss mellan effekt och spool på 2 liter
Det plus FMIC, andning, pump (om du inte redan har) och det du redan har borde landa i önskade siffror.
Iofs är jag osäker på hur långt original spridare räcker, så kanske det med.Sedan får du funderar på om du vill köra med original sprut eller skaffa annat.
Har dock hört lovande saker om carberry rom. Även någon som sneglat på eculabs lösning.Sprit ger lite mer och ska du ändå byta spridare och pump har du det mesta fixat
1 mars, 2016 kl. 18:00 #281414FronixDeltagareFör den effekten är td05-18g guldturbon enligt Jerry
Bra kompromiss mellan effekt och spool på 2 liter
Det plus FMIC, andning, pump (om du inte redan har) och det du redan har borde landa i önskade siffror.
Iofs är jag osäker på hur långt original spridare räcker, så kanske det med.Sedan får du funderar på om du vill köra med original sprut eller skaffa annat.
Har dock hört lovande saker om carberry rom. Även någon som sneglat på eculabs lösning.Sprit ger lite mer och ska du ändå byta spridare och pump har du det mesta fixat
Okej, jag ska ta närma titt på detta. Tackar ödmjukt för tipset 🙂
3 mars, 2016 kl. 07:43 #281407Patrick P931DeltagareBra tips on turbo, men överväg även något steg längre, en TD06 20G eller en Blouch Dom 1.5 (alt 2.5) som här oftast kallas SC42 (46). Skillnaden mellan en VF och 18G är inte så stor och ska man ändå köpa nytt anser jag att man kan köpa lite för stora byxor. 😉
Spridare rekommenderar jag ID1000, och så en Carberry på det så blir det en rätt trevlig upplevelse.
🙂
3 mars, 2016 kl. 08:18 #281415FronixDeltagareBra tips on turbo, men överväg även något steg längre, en TD06 20G eller en Blouch Dom 1.5 (alt 2.5) som här oftast kallas SC42 (46). Skillnaden mellan en VF och 18G är inte så stor och ska man ändå köpa nytt anser jag att man kan köpa lite för stora byxor. 😉
Spridare rekommenderar jag ID1000, och så en Carberry på det så blir det en rätt trevlig upplevelse.
🙂
Ska kolla på det också!
Har suttit och kollat på Carberry nu sen igår men behöver nog verkligen gå igenom en hel del om jag ska lyckas själv. Blir alternativt att köra något annat system då verkstäder inte brukar hålla på med stock ECUer
3 mars, 2016 kl. 09:03 #281408Patrick P931DeltagareOm du har en bra maf rom idag kan du köra Carberry med maf, bara att flytta över flertalet av dina mappar dit. Jag kan vara bollplank i mån av tid om vi skriver i OpenSource tråden under allmänt. 🙂
3 mars, 2016 kl. 09:21 #281416FronixDeltagareOm du har en bra maf rom idag kan du köra Carberry med maf, bara att flytta över flertalet av dina mappar dit. Jag kan vara bollplank i mån av tid om vi skriver i OpenSource tråden under allmänt. 🙂
Är osäker, måste nog ut och göra en del loggar för att se hur bilen är just nu. Har inte pillat med den på flera månader mest bara kollat så allt går som det ska.
Men skriver i tråden när jag väl kommer igång 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.