- Detta ämne har 19 svar, 2,908 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 6 månader sedan av davidsson.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2016 kl. 16:09 #34601alpinemannenDeltagare
Hej!
Som rubriken lyder så undrar jag om någon haft ras på org STi EJ25 motorn och fått ut det på nybilsgarantin. (är väl samma motor på sti racing bla)
Har själv en WRX STI 2015 där vevstakslagret skar efter 3200mil.
Problemet är att min är “otimerad för att dra mindre bränsle”….
Subaru hävdar att dom aldrig haft ras på org motor, och dom har haft ett fåtal fall där lagret skurit men alltid varit trimmning inblandat.
Som det ser ut nu får jag stå för hela kostnaden själv:(Tacksam för svar!
3 april, 2016 kl. 19:10 #281777TomKDeltagareMen du har ju maskinskadeförsäkring så gå via försäkringsbolaget istället.
3 april, 2016 kl. 19:57 #281786alpinemannenDeltagareJa om den inte är trimmad, är den det gäller ingen försäkring där Heller…
3 april, 2016 kl. 20:01 #281778TomKDeltagareJa om den inte är trimmad, är den det gäller ingen försäkring där Heller…
Ja det är väl upp till dig hur du presenterar det för både Subaru och försäkringsbolaget.
Antingen så betalar dem eller så betalar du, du väljer. Så enkelt är det.4 april, 2016 kl. 06:02 #281776Christian SDeltagareatt dom inte har haft ras på EJ25 orginal maskiner är skit snack då det förr var hyffsat vanligt att kolvarna gav sig.
4 april, 2016 kl. 06:21 #281781IggeDeltagareVill minnas att jag sett någon 15 som havererat
Släng ut en fråga på klubbens Facebooksida om du har fb.Annars kan jag dela den där om du vill 🙂
4 april, 2016 kl. 20:20 #281775AnderssonDeltagareDu har nog bara pratat med fel gubbe, finns väl knappt ingen Sti sen -06 med original motor. Jag fick ny motor när min tog 1,6l motorolja på 100 mil.
20 april, 2016 kl. 20:51 #281785MatteGTDeltagareKontakta Jimmy på Sandåsen Motorsport är min rekommendation han kan Subaru motorer och gör även försäkringsjobb.
21 april, 2016 kl. 08:40 #281787alpinemannenDeltagareTack för tipset! Pratade med honom. Verkar väldigt lovande! Har du egna erfarenheter av dom?
21 april, 2016 kl. 09:54 #281782IggeDeltagareHur har det gått med garanti/försäkring?
21 april, 2016 kl. 10:20 #281788alpinemannenDeltagareÅt skogen, får betala själv…:-(
21 april, 2016 kl. 10:37 #281783IggeDeltagareSegt 🙁
Har du mekvana kan du ju även kolla vad ett nyrenoverat EJ257 shortblock kostar i england
21 april, 2016 kl. 14:45 #281784clasenDeltagareJättetråkigt att motorn gått åt helvete.
En tröst är dock att du kan renovera den relativt billigt.
Som Igge föreslog så kan du kolla vad ett shortblock kostar i England. Ett uppfixat block är billigare än man tror.
Annars har du haft relativ tur iom att “bara” ett lager har rasat. Blir mer problem när kolvarna går. Om du kan meka själv, eller har någon som kan hjälpa dig för en peng, då kan du köpa ny vev, stakar, lager (och kolvar, dumt att inte passa på att byta), samt uppgraderings oljepump. Jag tror du kan få delarna för runt 20k om jag inte minns fel om du beställer från t.ex. usa. Se bara till att fiffla bort tullen.
Lämnar du in till en firma och dom ska fixa allt kan det lätt landa på 80-100k. Min motor byggdes av en firma och dom tog 40k bara för jobbet, delarna fick dom.
21 april, 2016 kl. 19:42 #281779TomKDeltagareJättetråkigt att motorn gått åt helvete.
En tröst är dock att du kan renovera den relativt billigt.
Som Igge föreslog så kan du kolla vad ett shortblock kostar i England. Ett uppfixat block är billigare än man tror.
Annars har du haft relativ tur iom att “bara” ett lager har rasat. Blir mer problem när kolvarna går. Om du kan meka själv, eller har någon som kan hjälpa dig för en peng, då kan du köpa ny vev, stakar, lager (och kolvar, dumt att inte passa på att byta), samt uppgraderings oljepump. Jag tror du kan få delarna för runt 20k om jag inte minns fel om du beställer från t.ex. usa. Se bara till att fiffla bort tullen.
Lämnar du in till en firma och dom ska fixa allt kan det lätt landa på 80-100k. Min motor byggdes av en firma och dom tog 40k bara för jobbet, delarna fick dom.
Kolla isåfall på Manley kolvar då dom har A och B kolvar som passar exakt på original borr.
Så slipper du borra för andra kolvar.25 april, 2016 kl. 18:30 #281792AthlonDeltagareHej!
Som rubriken lyder så undrar jag om någon haft ras på org STi EJ25 motorn och fått ut det på nybilsgarantin. (är väl samma motor på sti racing bla)
Har själv en WRX STI 2015 där vevstakslagret skar efter 3200mil.
Problemet är att min är “otimerad för att dra mindre bränsle”….
Subaru hävdar att dom aldrig haft ras på org motor, och dom har haft ett fåtal fall där lagret skurit men alltid varit trimmning inblandat.
Som det ser ut nu får jag stå för hela kostnaden själv:(Tacksam för svar!
Hur kom de fram till att bilen var optimerad?????
Alla som optimerar/mappar säger att bilens inte ska kunna se om bil varit optimerad/mappad? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.