- Detta ämne har 10 svar, 1,729 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Cralle.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2016 kl. 17:33 #34655CralleDeltagare
Tjena
Jag har bytt till mig en Impreza GT -98 som inte går som den ska.
Börjar berätta vad som är/sägs är gjort på bilen:
Mappad eller chippad av PBZ
Stor front IC
3 tums från turbo med race-cat
Ett jätte stort öppet filter direkt på LMM
Hybrid dumpventil (Återcirkulerande)
Större spridare (tycker mig skymta något gult?)
Nyligen bytt kamrem och den har gått 25 500 milBilen har bra tomgång och går jämt och fint när man bara ligger på jämn gas.
Men när man tycker på gasen tex i 100kmh så kommer laddtrycket men motorn svarar liksom inte på trycket. Den accelererar lite men inte som en turbo bil ska göra. Ibland kan den dra hyffsat men jag upplever nästan att den drar mer medans jag sakta släpper gasen: !?!?!Ibland skenar laddtrycket så snabbt att han klipper tändningen också, vid 1.3 – 1.4 bar.
Ibland när jag gasar lagom under acceleration så känns det som den bluddrar lite också men jag har inte märkt någon speciell svart rök bak.Det är mycket skumt och jag har kollat Lambdan nu ikväll och den verkar pendla över och under 0.5 om jag håller varvet över 2000 rpm Obelastad.
Inga felkoder får jag heller.Är det någon som har nå tips på vad det kan vara eller nå fler tester man kan göra?
21 april, 2016 kl. 13:49 #282094Patrick P931DeltagareMina tips: börja med ett tryck/läckagetest. Om allt är tätt låna en bredbandslambda och se hur din bränsleluftblandning ser ut.
21 april, 2016 kl. 17:19 #282098CralleDeltagareJag har faktiskt tänkt att provtrycka då vart enda IC-rör sitter löst och fladdrar.
Men idag när jag körde till jobbet (jag plockade bort och testade lambdan igår) så tändes motorlampan och jag fick felkod O2 sensor
Jag testade att koppla ur lambdan helt och då gick faktiskt bilen bättre
Har beställt en ny sond nu så vi får se nästa vecka om det hjälper.Tack för svar i alla fall! Återkommer när jag vet mer.
26 april, 2016 kl. 10:34 #282099CralleDeltagareLiten uppdatering
Har bytt lambdan och det är som jag känt dom senaste dagarna inte den som är problemet.
Blåste även ur lmm och gjorde en “reset” på TPSen (tändning på och trampa på gasen några gånger) och bilen fick en jäkligt hög tomgång.
Såg att någon har skruvat upp tomgång (stjärnskruven och 10ans mutter på spjäll)
Så jag skruva ner den till normal tomgång kall motor.
Men idag när jag kört till jobbet (går segt och ojämn) så pendlade tomgång när jag kom fram mellan typ 200rpm och 1000rpm.
Ska testa att göra en nollning på TPSen igen innan jag åker hem men riktar mina misstankar antingen åt TPSen eller LMMen.28 april, 2016 kl. 13:36 #282096HuuhDeltagareLaddar den som den ska eller mindre när du inte tycker att den accelererar?
Vad händer om du vid tomgång gasar till lite och direkt släpper igen? Går varven ner så mycket då också?28 april, 2016 kl. 17:05 #282100CralleDeltagareJa den laddar som den ska. Ibland skenar laddet upp till 1.3 – 1.5 men då klipper tändningen.(det blir ett annat bekymmer att fixa)
jag kan ligga i 110km i timmen och hålla fullt, ca 1 bar i ladd men den accelererar typ ingen ting.:confused:
Men ibland om jag växlar till fyran ligger där några sekunder och sen lägger i 3an och stämplar så kan den dra iväg som satan och gå bra ända tills jag växlar till fyran. Då börjar han tveka\bluddra\hacka som vanligt
Jag ska testa en annan TPS av en polare.
Sen tänkte jag höra vad man ska ha för stift och vilket elektrodavstånd?29 april, 2016 kl. 14:03 #282097Jon870DeltagareHej.har du ett soppa filter vid vänster stötdämpartorn?har du det prova att byta till kl15 filter.orginal filtret stryper soppaflödet
29 april, 2016 kl. 16:05 #282095Tyran26DeltagareHaft exakt samma symtom ungefär på sambons GT ett tag. I detta fall lmm som bråkade köpte liqiumoly lmm rengöring typ 120ish kr gjorde rent och nu går den som ett skott igen kan vara värt testa.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
29 april, 2016 kl. 18:49 #282093Christian SDeltagareHej.har du ett soppa filter vid vänster stötdämpartorn?har du det prova att byta till kl15 filter.orginal filtret stryper soppaflödet
jasså? inget jag märkt av eller hört innan.
1 maj, 2016 kl. 18:38 #282101CralleDeltagareHar hog hittat på problemet.
Jag skulle byta TPS men den jag hade lånat va en ifrån en sugmotor som givaren sitter på högersidan istället för vänster som på min.
Men jag ställde in min som den ska vara med en Elmätare och poff så går bilen mycket bättre… kanske inte helt 100 men han trycker på mycket bättre och jämnare nu d—0.o—bSå då är det bara resten kvar;)
Han har ganska lätt för att överladda och klippa tändningen. Kan det tänkas bli bättre om man köper en elektronisk boostkontroller?17 augusti, 2016 kl. 13:12 #282102CralleDeltagareDags att uppdatera lite
Har bytt LMM och monterat en laddtrycksstyrning och en bredbandslambda.
Bilen drar riktigt bra och laddet stannar exakt på 0.9 bar nu så laddtrycksproblemet var trött orginal styrning.
Men jag har ett konstigt och irriterande problem som kvarstår:
Vid lätt acceleration så får den för sig att helt plötsligt inte ge nå bränsle.
BB mätaren visar 18-19 (lean) och bilden tappar org i några sekunder för att sedan helt plötsligt börja mata på med bränsle och gå bra igen…
Om jag bara trycker till på gasen lite mer så går den bra igen, men just de där att om man tex vill “glida” igenom en rondell och den börjar går snålt är
jäkligt irriterande. Upplever lite att det blir mer vid kallt och blött väder.?!?! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.