Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34705
    Bubben
    Deltagare

      Hej,biöen gick inte genom besiktningen pga riktigt fet blandning, 0,67 lambda(!!). Bytte sonden för 8 månader sedan till en billig universal lambda och det gör jag aldrig om. Jag har nu satt i en 4 sladds denso OEM sond nu även fast jag har 3sladd orginal, kollade upp sladdarna och kopplade värmer kablarna och signal kabeln till den gamla kontakten i rätt kontakter, och jordade den fjärde jord sladden direkt till chassit.

      Bilen startar lätt och går fint på tomgång och torrvarvar bra. Den känns även lite snabbare än innan vilket kanske pekar på en bättre blandning. Tycker också att den drar mindre soppa nu. Problemet uppstår när man kör på 2500-3000 varv på ca 1/4 gas, alltså precis när landet kommer. Då börjar bilen hoppa och rycka och fräsa en jäkla massa. Mosar man på så försvinner det lite och sen sticker bilen iväg. Problemet har blivigt bättre efter ecu reset men är kvar om man varvar 3-4500 varv på lätt gaspådrag,då börjar den spotta och fräsa.

      Ska byta olja, filter, tändstift och tändkablar imorgon då jag kan tänka mig att iaf stiften är lite dåliga efter att ha gått så fett, men det känns otroligt att dom ska vara roten till detta. Kan inte se eller höra några ladd läckor eller dylikt.

      Är inne på att katten innan turbon kan vara igensatt? Har catless turboback.

      Bytte även luftfilter och rengjorde LMMen genom nätet med crc maf cleaner när lambda byttes. Kam jag ha pajat LMMen då? Borde den inte gå kasst i övrigt då också?
      2000 ej205 motorn för övrigt.

      Alla idéer välkomnas.

      Mvh Marcus

      #282378
      SmilesPerHour
      Deltagare

        En för fet blandning kan bero på dåligt tändsystem, för lite luft eller för mycket bränsle.

        Tändkablar och tändstift kan du nog utesluta om den går bra på tomgång och varvar fint.

        Luftmassemätaren kan vara kass, pröva dra ur den och se om bilen går bättre. Är den urkopplad går bilen in i ett “safe mode” där den kör en aningen för fet blandning.

        Injektionerna kan läcka, så att för mycket bränsle går in i cylindrarna, om så är fallet borde det lukta starkt bensin om du skruvar bort tändstiften.

        Är katten kass bör det skramla inuti den om du ruskar på den. Annars borde det gå att skruva ur lambdasonden för att få bättre luftflöde. Går bilen bättre utan så kan du nog misstänka katten.

        Bränslepumpen kan vara kass, när dem går kan massa konstiga saker hända. Allt från att bilen rusar till att det hackar som om den hade soppatorsk.

        Vet ej om detta hjälper, men det är några grejer att kolla iallafall!

        Lycka till! (=

        #282380
        Bubben
        Deltagare

          En för fet blandning kan bero på dåligt tändsystem, för lite luft eller för mycket bränsle.

          Tändkablar och tändstift kan du nog utesluta om den går bra på tomgång och varvar fint.

          Luftmassemätaren kan vara kass, pröva dra ur den och se om bilen går bättre. Är den urkopplad går bilen in i ett “safe mode” där den kör en aningen för fet blandning.

          Injektionerna kan läcka, så att för mycket bränsle går in i cylindrarna, om så är fallet borde det lukta starkt bensin om du skruvar bort tändstiften.

          Är katten kass bör det skramla inuti den om du ruskar på den. Annars borde det gå att skruva ur lambdasonden för att få bättre luftflöde. Går bilen bättre utan så kan du nog misstänka katten.

          Bränslepumpen kan vara kass, när dem går kan massa konstiga saker hända. Allt från att bilen rusar till att det hackar som om den hade soppatorsk.

          Vet ej om detta hjälper, men det är några grejer att kolla iallafall!

          Lycka till! (=

          Jättebra tips.

          Jag bytte stift och kablar och bilen går bättre på dom varv och i dom scenarion som den även fungerade förut, men problemet kvarstår. 3000 varv upp till 5000 på väldigt lätt last så hoppar spottar det och fräser, ju mer gas man ger sedan sju värre blir det till det känns som om någon drar ur eb propp ur avgasröret, då drar bilen iväg.

          Har inga katter i bilen just nu.
          Och den går bra under last, så om.pen är det nog inte heller.

          Ska prova dra ur lmm’en, går det att köra bilen i högre varv och typ på landsväg ändå? För att diagnostisera alltså?

          Om det inte heller hjälper tänkte jag göra ett röktest på hela insuget och försöka se om den drar tjyvluft.

          Om inget fungerar så kanske det finns nån i Stockholm med omnejd som har en frisk lambdasond och lmm man kan få prova snabbt mot en skälig summa och se om det avhjälper problemet.

          #282377
          Igge
          Deltagare

            Tror inte den kommer gå utan lmm på högre varv.

            Många bilar (bl.a. Min gamla gt) hamnade i limp home mode och då varvar den inte mycket alls (3000rpm?)

            #282381
            Bubben
            Deltagare

              Äsh då, skulle ju vilja kolla om det är den..

              #282379
              SmilesPerHour
              Deltagare

                … problemet kvarstår. 3000 varv upp till 5000 på väldigt lätt last så hoppar spottar det och fräser, ju mer gas man ger sedan sju värre blir det till det känns som om någon drar ur eb propp ur avgasröret, då drar bilen iväg.

                Är det någon skillnad på hur bilen går varm jämfört med nystartad?

                #282382
                Bubben
                Deltagare

                  inte direkt nej. Detta problemet har funnist lite från och till när jag tänker efter. I vintras när bilen gick fett så kunde den ibland ha liknande symptom men när man “gasat ur” den lite på påfartsrampen till motorvägen så försvann det. Blev alltså värre med en ny lambdasond som inte ger 9:1 i AFR, så detta kanske kan vara symptom på att den går för snålt? Känns som om det “hugger” lite i motorn, men hör ingen detonering eller likande. mer som att man stänger av soppan.

                  Har läst runt lite och verkar som att vissa andra har haft lite lika symptom när deras LMM’s har dött. SÅ kanske får bita i äpplet och beställa, inte så jättedyrt visst, men kommer olägligt ändå! 😛

                  Om ingen har några anadra ideer dvs.

                  Edit:

                  Jag tycker den går sämmre när det är blött ute och rått. Men det skiftar helt klart från tillfälle till tillfälle, kan nästan tro att det är LMMen som bokstavligen SPÖKAR! Bestället en ny!

                  #282383
                  Bubben
                  Deltagare

                    Lmm är beställt som sagt. Men jag drog ur LMMen och provade köra, den hackar fortfarande om inte värre än innan, speciellt när man närmar sig 3000 varv där det verkar vara någon spärr då den inten inte varar ur.

                    Ska jaga luftläckor imorgon, men vill gärna veta om det kan vara tex knacksensor, vev-positionssensor, eller tomgångsmotor och hur jag isåfall kan diagnostisera. Alla idéer är välkomna.

                    #282384
                    Bubben
                    Deltagare

                      Hittade en luftläcka! Åtgärdade den, och fick till följd en otroligt dålig bränseekonomi då den förmodligen gick för fett (men problemet försvann i princip). Återställde ECU’n igen och problemet kom tillbaka. Det är alltså inte en vanlig vakum-läcka. Kanske tomgångsmotorn? Men symptomen pekar på för snål blanding. Kan den nyare lambdan för 4Pin kontakt ge en annan signal än den med 3pin som jag borde ha, och därmed skapa en för snål blanding?

                      Är det någon i STHLM som har en bekräftat fungerande 3pin Lambda sensor att låna ut i några minuter mot en skälig summa?

                      Mvh Marcus

                      Edit: det var 4pins lambda sonden som ej var kompatibel på 3pins systemet, förmodligen en annan volt på signalkabeln.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.