- Detta ämne har 9 svar, 1,547 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 7 månader sedan av MarreX.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2016 kl. 18:11 #34753MarreXDeltagare
Om jag drar ur bilen lite så börjar den blåsa som fan nånstans vid turbon, känns som bilen tappar kraft/laddtryck och blåser högt när man gasar på så att den börjar ladda. Åker hem för att kolla och öppnar huven, ryker väldigt mycket på sidan av motorn bredvid turbon och luktar bränd olja. Samt olja på motorn framför turbon.
Hittar ingen trasig slang vad jag kan se, så vad bör jag börja kolla?
Kan det vara oljeledning till turbon, wastegaten, själva turbon, vevhusventilationen eller toppackning?Och vars kan det både blåsa hårt och läcka olja?
Tips / råd / spekulationer??
20 maj, 2016 kl. 19:29 #282599karlbergDeltagareVentilkåpan? På min så gick den ena halvmånen sönder och då tryckte de ut olja där
20 maj, 2016 kl. 19:40 #282600MarreXDeltagareSkulle kunna komma därifrån med, men fortfarande högt blåsande och tappar kraft
när turbon börjar ladda?20 maj, 2016 kl. 21:00 #282598IggeDeltagareOm den tappar kraft kan man ju gissa på avgasläckage innan turbon, att trycket som annars driver turbon läcker ut
21 maj, 2016 kl. 08:08 #282601MarreXDeltagareLåter mer som att trycket från turbon blåser rätt ut någonstans..
21 maj, 2016 kl. 19:39 #282602MarreXDeltagareKollat mera efter spruckna slangar men kan inte hitta nån av det som går att se varje fall. Låter som att turbon blåser på mer än vanligt men får inte mer än 0,3 bar när jag trycker på. Så vars brukar de vanligtvis läcka? Nåt speciellt ställe som e känt?
21 maj, 2016 kl. 19:49 #282597Christian SDeltagarevad har du för bil?
Y röret under ic:n brukar spricka på wrx/gt så har du en så kan du kolla den.21 maj, 2016 kl. 20:35 #282603MarreXDeltagareHar en wrx 05a, får lyfta bort IC:n då och kolla det med!
26 maj, 2016 kl. 18:16 #282604MarreXDeltagareHar nu varit bort med IC och kollat Y-rör och slangar men kan inte hitta nån skada på nåt av dem, även sprutat såpvatten på de slangar jag kan se men inga bubblor. Ny provtur, turbo blåser ovanligt mycket och högt men laddar endast mellan 0,3-0,4 bar. Efter att dragit ur bilen lite åker jag hem igen och öppnar huven, rycker väldigt mycket från wastegaten och luktar brännt. Temp på wastegaten är ca 400 grader enligt IR termometern. Dock inga spår av olja denna gång efter motor rengjorts, men luktar ändå riktigt brännt.
Så vad bör jag konstatera?
Wastegate trasig eller turbo slut?
Eller andra tankar?27 maj, 2016 kl. 17:18 #282605MarreXDeltagareHalva problemet löst!
Blev lite fundersam när besiktningskillen nästan inte fick in testaren för avgasvärdena. Så tog bort db killern i utblåset och fick se att ljuddämparen var fullpackad. Röret inuti hade gått sönder / av så allt ull och mattan i slutburken hade täppt igen utblåset. Rensade ur ljuddämparen och det blev en helt ny bil, mera ladd och inget hårt jobbande blåsljud från turbon längre!Dock blir den fortfarande väldigt varm och ryker under huven när man dragit ur den. Ryker från själva wastegaten och är närmare 800 grader varm direkt efter man kört lite hårt med bilen. Skall det bli så varmt? Vad kan det bero på?
Ös gärna på med tips och råd!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.