Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34753
    MarreX
    Deltagare

      Om jag drar ur bilen lite så börjar den blåsa som fan nånstans vid turbon, känns som bilen tappar kraft/laddtryck och blåser högt när man gasar på så att den börjar ladda. Åker hem för att kolla och öppnar huven, ryker väldigt mycket på sidan av motorn bredvid turbon och luktar bränd olja. Samt olja på motorn framför turbon.

      Hittar ingen trasig slang vad jag kan se, så vad bör jag börja kolla?
      Kan det vara oljeledning till turbon, wastegaten, själva turbon, vevhusventilationen eller toppackning?

      Och vars kan det både blåsa hårt och läcka olja?

      Tips / råd / spekulationer??

      #282599
      karlberg
      Deltagare

        Ventilkåpan? På min så gick den ena halvmånen sönder och då tryckte de ut olja där

        #282600
        MarreX
        Deltagare

          Skulle kunna komma därifrån med, men fortfarande högt blåsande och tappar kraft
          när turbon börjar ladda?

          #282598
          Igge
          Deltagare

            Om den tappar kraft kan man ju gissa på avgasläckage innan turbon, att trycket som annars driver turbon läcker ut

            #282601
            MarreX
            Deltagare

              Låter mer som att trycket från turbon blåser rätt ut någonstans..

              #282602
              MarreX
              Deltagare

                Kollat mera efter spruckna slangar men kan inte hitta nån av det som går att se varje fall. Låter som att turbon blåser på mer än vanligt men får inte mer än 0,3 bar när jag trycker på. Så vars brukar de vanligtvis läcka? Nåt speciellt ställe som e känt?

                #282597
                Christian S
                Deltagare

                  vad har du för bil?
                  Y röret under ic:n brukar spricka på wrx/gt så har du en så kan du kolla den.

                  #282603
                  MarreX
                  Deltagare

                    Har en wrx 05a, får lyfta bort IC:n då och kolla det med!

                    #282604
                    MarreX
                    Deltagare

                      Har nu varit bort med IC och kollat Y-rör och slangar men kan inte hitta nån skada på nåt av dem, även sprutat såpvatten på de slangar jag kan se men inga bubblor. Ny provtur, turbo blåser ovanligt mycket och högt men laddar endast mellan 0,3-0,4 bar. Efter att dragit ur bilen lite åker jag hem igen och öppnar huven, rycker väldigt mycket från wastegaten och luktar brännt. Temp på wastegaten är ca 400 grader enligt IR termometern. Dock inga spår av olja denna gång efter motor rengjorts, men luktar ändå riktigt brännt.

                      Så vad bör jag konstatera?
                      Wastegate trasig eller turbo slut?
                      Eller andra tankar?

                      #282605
                      MarreX
                      Deltagare

                        Halva problemet löst!
                        Blev lite fundersam när besiktningskillen nästan inte fick in testaren för avgasvärdena. Så tog bort db killern i utblåset och fick se att ljuddämparen var fullpackad. Röret inuti hade gått sönder / av så allt ull och mattan i slutburken hade täppt igen utblåset. Rensade ur ljuddämparen och det blev en helt ny bil, mera ladd och inget hårt jobbande blåsljud från turbon längre!

                        Dock blir den fortfarande väldigt varm och ryker under huven när man dragit ur den. Ryker från själva wastegaten och är närmare 800 grader varm direkt efter man kört lite hårt med bilen. Skall det bli så varmt? Vad kan det bero på?

                        Ös gärna på med tips och råd!

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.